17.3.2017

Koeajo: Takuuvarma ratkaisu – Kia Rio

Kia Rio

Uusi Kia Rio 1.0 T-GDI EX on takuuvarma ratkaisu – niin takuun pituuden kuin käytettävyyden puolesta. Särmikkyyttä jää kaipaamaan. Hyvää: muotoilu, moottori, takuu, takatilat. Huonoa: särmättömyys, matkustamon ilme, etuistuimen säädöt, ajomelu.

Neljännen sukupolven Kia Rio on valmistajansa syömähammas, sen toiseksi suosituin automalli. Suosion salaisuus piilee siinä, että koeajossa on varman päälle suunniteltu auto, joka miellyttää mahdollisimman laajoja autokansanjoukkoja – kaikilla mantereilla.

Kia Rio

Siinä piilee myös automallin heikkous. Riossa on paljon hyvää, mutta särmää ja rohkean persoonallisia ratkaisuja jää kaipaamaan. Rio vie toki kiltisti paikasta toiseen, mutta muutoin muistijälki autosta jää hailakaksi.

Kia Rio

Edestä katsottuna auto on muotovalio. Sukunäön perusta on tiikerin kuonoa muistuttava keulailme, josta on kiittäminen muotoiluguru Peter Schreyeriä. Sivuilme on jo tavanomaisempi, mutta silti edeltäjäänsä urheilullisempi.

Kia Rio

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Takana tilaa

Auton perä on pystympi edellismalliin verrattuna, ja takaluukku aukeaa riittävän ylös. Poteromaisessa kontissa on tilaa tavaroille 325 litraa, 37 litraa edellismallia enemmän.

Tilaa on myös takana matkustaville: polville on yllättävän hyvin tilaa. Sitä tuo sitten edellismallin kasvanut akseliväli.

Kia Rio

Kuljettaja löytää kyllä ajoasennon, mutta istuimen säädöt ovat vipuratkaistuina turhan karkeat. Onko esimerkiksi selkänojan kaltevuuden säätö pyörökytkimellä toteutettuna todella niin paljon kalliimpi ratkaisu?

Kia Rio

Sisäilme kaikkineen on erittäin muovinen ja materiaaliratkaisuiltaan vähän tylsä.

Pirteä tapaus

Moottori on pirteä tuttavuus. Alavääntöä saisi olla enemmän, nyt vaihdekeppiä saa vatkata varsin tiuhaan. No, vaihteita löytyy riittävästi eli kuusi. Vaihteisto toimii jämäkästi ja vaihtamisavustin muistuttaa huoletonta kuskia.

Moottorissa on potkua 120 hevosvoimaa. Käyntiääni on kolmisylinteriseksi miellyttävä, mutta ajomelu alkaa riipiä maantieajossa – Suomen erittäin rokonarpisilla väylillä. Renkaiden rallatus ja ajohuminat kantavat häiritsevästi matkustamoon, joten äänieristyksen suhteen jää toivomisen varaa.

Kia Rio

Auto pysyy valitulla ajolinjalla hyvin eikä ala vaellella. Ajaminen on vaivatonta, joskin ohjaustuntuma saisi olla jämäkämpi, nyt se on turhankin kevyt.

Pitkä takuu

Koeajetun Rio-mallin saa edullisimmillaan alle 19 000 eurolla, joka on kilpailukykyinen hinta. Koeajoauton Premium Pack -lisävarustepaketti keventää kukkaroa 810 eurolla ja tuo mukanaan automaattisen ilmastoinnin, led-takavalot, sadetunnistimen, kromiset ovien sisäkahvat ja kevytmetallivanteet. Metalliväri nostaa auton hintaa 540 eurolla.

Kia Rio

Jos satsaisi vielä 763 lisäeuroa, saisi Rioon 3,5-tuumaisella näytöllä varustetut mittariston, kaistavahdin ja automaattisen hätäjarrutusjärjestelmän jalankulkijan tunnistuksella. Risteävän liikenteen havainnointi sekä kuolleen kulman varoitin tulevat tarjolle myöhemmin.

Kia Rio

Vahva valtti on Kian pitkä seitsemän vuoden takuu. Se suo mielenrauhaa.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Lauri Ahtiainen

Lisätietoja: www.kia.com/fi/rio/

Kia Rio 1.0 T-GDI EX 120 hv

Hinta alkaen

18 990 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

20 339 €

Moottori

Bensiinimoottori 998 cm³, 3 sylinteriä, turboahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto.

Teho

88 kW (120 hv), 060 r/min

Vääntö

272 Nm (1500–4000 r/min)

Vääntö

272 Nm (1500–4000 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

10,2 s

Huippunopeus

190 km/h

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 4,7 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

107 g/km

Mitat

pituus 4065 mm, leveys 1725 mm, korkeus 1450 mm, akseliväli 5280 mm

Euro NCAP

Ei testattu

Takuu

7 vuotta / 100 000 km

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat