9.10.2017

Koeajo: synninpäästö perusvarustelulle – Audi Q5

Audi Q5

Ylväs Audi Q5 onnistuu yhdistämään maasturiin erinomaisen ajettavuuden ja ajomukavuuden. Hyvää: ajettavuus, perusmoottorin suorituskyky. Huonoa: vaatimaton ulkonäön päivitys.

Koeajettu Audi Q5 oli saanut varusteikseen S tronic -kaksoiskytkinvaihteiston ja tarvittaessa avuksi tulevan quattro ultra -nelivedon. Ne yhdistettynä kaksilitraiseen ja 190 hevosvoimaiseen turbodieseliin olivat monipuolisessa päivittäisessä ajossa vakuuttava yhdistelmä. Koeajossa ei tullut kertaakaan tunnetta, että teho tai ominaisuudet loppuisivat kesken.

Ohjaus on tukeva ja määrätietoinen, kyyti vakaata ja kallistelematonta niin kuljettajalle kuin matkustajillekin.

Audi Q5

Ensimmäisissä, valmistusmaassaan Meksikossa tehdyissä koeajoissa moitimme mallin reilusti enemmän varusteltuja versioita kiusallisesta nypytyksestä, jota edes lisävarusteinen ilmajousitus ei kyennyt korjaamaan.

Nyt perusvarusteltu Audi Q5 oli myös ensimmäiseen koeajoonsa pettyneelle kuljettajalle iloinen yllätys.

Audi Q5

Tavallinen rautajousitus ja 17-tuumaiset vanteet korkeaprofiilisine renkaineen tuntuvat aivan toiselta autolta, kuin loppuvuodesta Meksikossa ensikoeajetut yksilöt. Atlantin toisella puolella ajettujen autojen 19–20-tuumaiset vanteet aiheuttivat nypytystä aina moottoritienopeuksiin asti.

Audi Q5Uutta Audi Q5:sta mielivän ostajan kannattaakin harkita tarkkaan, millaiset pyörät ajokkiinsa valitsee. Koeajo ainakin kannattaisi tehdä ennen ostopäätöstä, jos haluaa varmistaa omaan makuunsa parhaan kokonaisuuden ulkonäköä ja ajomukavuutta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kevyempi, mutta hiukan kookkaampi

Toisen sukupolven Audi Q5 on 4,66 metriä pitkä, 1,89 metriä leveä ja 1,66 metriä korkea. Akseliväli on 2,82 metriä. Edeltäjäänsä verrattuna se on kasvanut varovaisesti: pituutta lisää neljä senttiä ja korkeutta kuusi.

Tavaroille on löytynyt lisätilaa 10 litraa. Tästä huolimatta auton paino on laskenut versiosta riippuen jopa 90 kiloa.

Pituussuunnassa säädettävä takaistuin taittuu kolmessa osassa (40–20–40). Takaistuinten asennosta riippuen tavaratilan suuruus vaihtelee 550 litrasta 610 litraan. Takaistuimet taitettuna tavaratila kasvaa 1 550 litraan.

Audi Q5

Pihimmin polttoainetta

Moottoreiden polttoaineenkulutus ja päästöt ovat vähentyneet edelliseen malliin verrattuna. Yhdistetty kulutus on nyt 4,9 litraa sadalla kilometrillä, mitä voi pitää kelpo suorituksena isolle maasturille. Vakiovarusteena oleva Audi drive select -järjestelmä tarjoaa kuljettajalle viisi eri ajotilaa. Lisävarusteena on saatavissa mukautuva ilmajousitus.

Euro NCAP:n törmäystestissä Audi Q5 sai odotetut viisi tähteä.

Uuden Audi Q5 TDI:n hinnat alkavat 54 664 eurosta. Kyseessä on tällöin kaksilitrainen 120 kW (163 hv) moottori.

Teksti: Eila Parviainen Kuvat: Jari Saarentaus

Audi Q5 Business 2.0 TDI S tronic

Hinta alkaen

54 664 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

62 056 €

Moottori

Dieselmoottori 1 968 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-. automaattivaihteisto, neliveto.

Teho

140 kW (190 hv), 3800–4200 r/min

Vääntö

400 Nm (1750–3000 r/min)

Vääntö

400 Nm (1750–3000 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

7,9 s

Huippunopeus

218 km/h

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 4,9 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

129 g/km

Mitat

pituus 4663 mm, leveys 1893 mm, korkeus 1659 mm, akseliväli 2819 mm

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

2 vuotta

Luetuimmat