6.3.2017 Ajoneuvot Koeajo: Syksy tuo tilaihmeen – Peugeot 5008 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tyystin uusi Peugeot 5008 on toisessa sukupolvessaan muuntunut tila-autosta monikäyttöautoksi. Nimitykistä viis, syyskuussa tulee tarjolle kiinnostava perheauto, jonka menestyksen eväät riippuvat pitkälti hinnoittelusta. Hyvää: muunneltavuus, moottori, tavaratila, näkyvyys, materiaalituntu (GT Line). Huonoa: ohjaus, tuulilasinäyttö, nelivedon puute mallistosta. Peugeot 5008 esiteltiin vuonna 2009, joten oli jo aika. Toisen sukupolven Peugeot 5008 on toisaalta katumaasturi, toisaalta monikäyttöauto. Maavaraa on mukavat 23,6 senttiä. Suomen olosuhteita ajatellen on harmi, ettei nelivetoista ole luvassa – ainakaan lähiaikoina. Valmistajan mukaan neliveto nostaisi auton valmistuskustannuksia, painoa, kulutusta ja hintaa, ja se taas tekisi hallaa kilpailukyvylle. Syyskuussa Suomeen saapuvan 5008:n hintoja ei ole vielä kerrottu, mutta maahantuojan mukaan ne asettuvat parituhatta euroa korkeammalla kuin pikkuveli 3008:n vastaavan malliversion hinnat. Uusi 5008 on suunniteltu maailmanautoksi, joka kelpaisi kaikille teille, kaikilla mantereilla. Muuntautumiskykyisen ranskalaisen kovia kilpakumppaneita ovat eritoten Škoda Kodiaq sekä myös Volkswagen Touran, Nissan X-Trail, Renault Grand Scénic, Hyundai Santa Fe ja miksei Land Rover Discoverykin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Edeltäjää kookkaampi Peugeot 5008:n saa viisi- tai seitsenpaikkaisena. 5008:n valtteja on muunneltavuus. Keskimmäisen istuinrivin keskenään samankokoiset yksittäisistuimet liikkuvat kiskoilla pituussuunnassa. Selkänojat kallistuvat viidessä eri kulmassa. Istuimet saa kaadettua tasaiseksi alustaksi. Seitsenpaikkaisen kolmannen istuinrivin istuimet ovat taitettavissa ja irrotettavissa. Ulkonäkö on muuttunut varsin rajusti sitten edellismallin. Ilmettä luovat korkea vyötärölinja ja pitkä konepelti. Takaa auto näyttää tylyn umpinaiselta. Edeltäjäänsä verrattuna uusi 5008 on 11 senttiä pidempi. Akselivälin reipas kasvu on tuonut toisella istuinrivillä matkustaville kuutisen senttiä lisää polvitilaa. Tavaroille on tilaa hulppeat 780 litraa, seitsenpaikkaisena 702 litraa. Lastauskynnys on matala, joka helpottaa arkikäyttöä. Vaivattomuutta arvostava ruksaa lisävaristelistalta sähkötoimisen takaluukun, joka aukeaa jalkaa puskurin alla heilauttamalla. Kookkaus väljentää matkustamoa, mutta aiheuttaa se pysäköijälle harmaita hiuksia, kuten tuli havaittua Lissabonin kaupunkisokkelikoissa. Uusi 5008 käyttäytyy kokoisekseen ketterästi, mutta jyrkissä käännöksissä ilmenee heilahtelua. Ohjaustuntuma saisi olla selkeämpi, nyt keskialueella vaivaa tahmeus. Pieni ohjauspyörä! Erittäin pieni ralliautomainen ohjauspyörä vaatii totuttelua. Pienikehäisenä ratti ei peitä mittaristoa, jota tähyillään ratin yli. Kuljettajan valtakuntaa hallitsee kahdeksantuumainen kosketusnäyttö, jotka eivät ole kaikkien mieleen heijastelujen vuoksi. Kosketusnäytöllä käskyttämistä karsastaville ja perinteisiä kytkimiä kaipaaville kerrottakoon, että kojelaudassa on seitsemän keinukytkintä, joilla hallitaan keskeisiä toimintoja: auton asetuksia, radiota, ilmastointia, navigointia, puhelinta, sovelluksia ja varoitusvaloja. Futuristisesti muotoillun i-Cockpit -ohjaamon 12,3-tuumainen tuulilasinäyttö tuo kuljettajan silmien korkeudelle grafiikat ja animaatiot. Tuulilasinäyttö ei ole kaikkien autoilijoiden mieleen, sillä sen näkyvyys haastavissa valaistusolosuhteissa on vähän niin ja näin. Väkevimmän voimin 5008:n keulille voi valita bensiini- tai dieselmoottorin, ladattavaa hybridiä ei näillä näkymin ole tähän malliin tulossa. Koeajossa väkevin bensiinimoottori osoittautuu ruudikkaaksi, mutta ajoittain aprikoiva automaattivaihteisto tekee ajamisesta hieman nyökyttelevää etenkin Lissabonin eteläpuolisen Serra da Arrábidan luonnonpuiston jyrkissä ylämäissä. 5008:n turbobensiinimoottorien teho on joko 130 tai 165 hevosvoimaa. Pienempitehoisen saa manuaali- tai automaattivaihteisena, väkevämmän vain automaattivaihteisena. Bensiinivaihtoehtojen hiilidioksidipäästöt kilometrillä ovat 115–133 grammaa. Dieselmoottorien tehot ovat 100, 120, 150 tai 180 hevosvoimaa. Automaattivaihteisto on tarjolla 120- ja 180-hevosvoimaisten voimanlähteiden yhteydessä. Dieselien hiilidioksidipäästöt kilometrillä ovat 106–124 grammaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Jos lompsa kestää… Jos lompakko kestää, voi auton varustaa lisävarustelistalta avattavalla panoraamakatolla. Ergonomiset istuimet lisävarusteisella hierontaominaisuudella suovat ajomukavuutta. Älypuhelimen voi ladata langattomasti induktiotasolla ja nykyaikaa on myös mahdollisuus peilata puhelimen näyttö auton näytölle. Auto on yhteensopiva MirrorLink-, Android Auto- ja Apple Carplay -käyttöjärjestelmien kanssa. Toimintoja voi käskyttää myös ääniohjauksen avulla (Android S-Voice ja Apple Siri). Auto keskustelee kuljettajansa kanssa suomeksi. Kattava varustekatras Peugeot 5008 on varustettu nykyaikaisin turvavarustein, joita ovat esimerkiksi vireystilan muistutin, aktiivinen hätäjarrutus ja etäisyysvaroitin, kaistavaroitin, aktiivinen kaista-avustin, kaukovaloautomatiikka, liikennemerkkien tunnistin ja mukautuva vakionopeudensäädin, joka toimii 30–180 kilometrin tuntivauhdissa. Lisävaruste on saatavissa kolmen eri moottorin yhteyteen. Aktiivinen hätäjarrutus ja etäisyysvaroitin ovat yhdessä vakiona kaikissa varustetasoissa. Järjestelmä toimii 5–140 kilometrin tuntinopeuksissa. Auto jarruttaa itsenäisesti esteen havaitessaan, jos kuljettaja ei ole reagoinut kuva- tai äänivaroituksiin. Järjestelmä tunnistaa autot ja jalankulkijat. Aktiivinen kaistavahti kääntää itse ohjauspyörää, mikäli auto ei vilkuta, on ajautumassa kaistalta ja kuskilla on molemmat kädet ratissa. Avustin toimii ajonopeuksissa 65–180 kilometriä tunnissa. Teksti ja kuvat: Marko Jokela Lisätietoja: www.peugeot.fi/5008 Peugeot 5008 1.6 THP 165 S&S EAT6 GT Line Moottori Bensiinimoottori 1 598 cm³, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 121 kW (165 hv), 6000 r/min Vääntö 240 Nm (1400 r/min) Vääntö 240 Nm (1400 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,2 s Huippunopeus 206 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 133 g/km Mitat pituus 4641 mm, leveys 1844 mm, korkeus 1646 mm, akseliväli 2840 mm Takuu 3 vuotta / 100 000 km TAI 2 vuotta / ei km-rajaa Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku