Koeajo: Syksy tuo tilaihmeen – Peugeot 5008

1.6 THP 165 S&S EAT6 GT Line

Tyystin uusi Peugeot 5008 on toisessa sukupolvessaan muuntunut tila-autosta monikäyttöautoksi. Nimitykistä viis, syyskuussa tulee tarjolle kiinnostava perheauto, jonka menestyksen eväät riippuvat pitkälti hinnoittelusta. Hyvää: muunneltavuus, moottori, tavaratila, näkyvyys, materiaalituntu (GT Line). Huonoa: ohjaus, tuulilasinäyttö, nelivedon puute mallistosta.

Ajoneuvot | Koeajo | 6.3.2017

Peugeot 5008

Peugeot 5008 esiteltiin vuonna 2009, joten oli jo aika. Toisen sukupolven Peugeot 5008 on toisaalta katumaasturi, toisaalta monikäyttöauto.

Maavaraa on mukavat 23,6 senttiä. Suomen olosuhteita ajatellen on harmi, ettei nelivetoista ole luvassa – ainakaan lähiaikoina. Valmistajan mukaan neliveto nostaisi auton valmistuskustannuksia, painoa, kulutusta ja hintaa, ja se taas tekisi hallaa kilpailukyvylle.

Syyskuussa Suomeen saapuvan 5008:n hintoja ei ole vielä kerrottu, mutta maahantuojan mukaan ne asettuvat parituhatta euroa korkeammalla kuin pikkuveli 3008:n vastaavan malliversion hinnat.

Peugeot 5008

Uusi 5008 on suunniteltu maailmanautoksi, joka kelpaisi kaikille teille, kaikilla mantereilla. Muuntautumiskykyisen ranskalaisen kovia kilpakumppaneita ovat eritoten Škoda Kodiaq sekä myös Volkswagen Touran, Nissan X-Trail, Renault Grand Scénic, Hyundai Santa Fe ja miksei Land Rover Discoverykin.

Edeltäjää kookkaampi

Peugeot 5008

Peugeot 5008:n saa viisi- tai seitsenpaikkaisena. 5008:n valtteja on muunneltavuus. Keskimmäisen istuinrivin keskenään samankokoiset yksittäisistuimet liikkuvat kiskoilla pituussuunnassa. Selkänojat kallistuvat viidessä eri kulmassa. Istuimet saa kaadettua tasaiseksi alustaksi. Seitsenpaikkaisen kolmannen istuinrivin istuimet ovat taitettavissa ja irrotettavissa.

Peugeot 5008

Ulkonäkö on muuttunut varsin rajusti sitten edellismallin. Ilmettä luovat korkea vyötärölinja ja pitkä konepelti. Takaa auto näyttää tylyn umpinaiselta.

Peugeot 5008

Edeltäjäänsä verrattuna uusi 5008 on 11 senttiä pidempi. Akselivälin reipas kasvu on tuonut toisella istuinrivillä matkustaville kuutisen senttiä lisää polvitilaa.

Peugeot 5008

Tavaroille on tilaa hulppeat 780 litraa, seitsenpaikkaisena 702 litraa. Lastauskynnys on matala, joka helpottaa arkikäyttöä. Vaivattomuutta arvostava ruksaa lisävaristelistalta sähkötoimisen takaluukun, joka aukeaa jalkaa puskurin alla heilauttamalla.

Peugeot 5008

Kookkaus väljentää matkustamoa, mutta aiheuttaa se pysäköijälle harmaita hiuksia, kuten tuli havaittua Lissabonin kaupunkisokkelikoissa. Uusi 5008 käyttäytyy kokoisekseen ketterästi, mutta jyrkissä käännöksissä ilmenee heilahtelua.

Ohjaustuntuma saisi olla selkeämpi, nyt keskialueella vaivaa tahmeus.

Pieni ohjauspyörä!

Erittäin pieni ralliautomainen ohjauspyörä vaatii totuttelua. Pienikehäisenä ratti ei peitä mittaristoa, jota tähyillään ratin yli.

Peugeot 5008

Kuljettajan valtakuntaa hallitsee kahdeksantuumainen kosketusnäyttö, jotka eivät ole kaikkien mieleen heijastelujen vuoksi.

Peugeot 5008

Kosketusnäytöllä käskyttämistä karsastaville ja perinteisiä kytkimiä kaipaaville kerrottakoon, että kojelaudassa on seitsemän keinukytkintä, joilla hallitaan keskeisiä toimintoja: auton asetuksia, radiota, ilmastointia, navigointia, puhelinta, sovelluksia ja varoitusvaloja.

Peugeot 5008

Futuristisesti muotoillun i-Cockpit -ohjaamon 12,3-tuumainen tuulilasinäyttö tuo kuljettajan silmien korkeudelle grafiikat ja animaatiot. Tuulilasinäyttö ei ole kaikkien autoilijoiden mieleen, sillä sen näkyvyys haastavissa valaistusolosuhteissa on vähän niin ja näin.

Peugeot 5008

Väkevimmän voimin

5008:n keulille voi valita bensiini- tai dieselmoottorin, ladattavaa hybridiä ei näillä näkymin ole tähän malliin tulossa.

Peugeot 5008

Koeajossa väkevin bensiinimoottori osoittautuu ruudikkaaksi, mutta ajoittain aprikoiva automaattivaihteisto tekee ajamisesta hieman nyökyttelevää etenkin Lissabonin eteläpuolisen Serra da Arrábidan luonnonpuiston jyrkissä ylämäissä.

5008:n turbobensiinimoottorien teho on joko 130 tai 165 hevosvoimaa. Pienempitehoisen saa manuaali- tai automaattivaihteisena, väkevämmän vain automaattivaihteisena. Bensiinivaihtoehtojen hiilidioksidipäästöt kilometrillä ovat 115–133 grammaa.

Peugeot 5008

Dieselmoottorien tehot ovat 100, 120, 150 tai 180 hevosvoimaa. Automaattivaihteisto on tarjolla 120- ja 180-hevosvoimaisten voimanlähteiden yhteydessä.

Dieselien hiilidioksidipäästöt kilometrillä ovat 106–124 grammaa.

Jos lompsa kestää…

Jos lompakko kestää, voi auton varustaa lisävarustelistalta avattavalla panoraamakatolla. Ergonomiset istuimet lisävarusteisella hierontaominaisuudella suovat ajomukavuutta.

Peugeot 5008

Älypuhelimen voi ladata langattomasti induktiotasolla ja nykyaikaa on myös mahdollisuus peilata puhelimen näyttö auton näytölle. Auto on yhteensopiva MirrorLink-, Android Auto- ja Apple Carplay -käyttöjärjestelmien kanssa. Toimintoja voi käskyttää myös ääniohjauksen avulla (Android S-Voice ja Apple Siri). Auto keskustelee kuljettajansa kanssa suomeksi.

Kattava varustekatras

Peugeot 5008 on varustettu nykyaikaisin turvavarustein, joita ovat esimerkiksi vireystilan muistutin, aktiivinen hätäjarrutus ja etäisyysvaroitin, kaistavaroitin, aktiivinen kaista-avustin, kaukovaloautomatiikka, liikennemerkkien tunnistin ja mukautuva vakionopeudensäädin, joka toimii 30–180 kilometrin tuntivauhdissa. Lisävaruste on saatavissa kolmen eri moottorin yhteyteen.

Peugeot 5008

Aktiivinen hätäjarrutus ja etäisyysvaroitin ovat yhdessä vakiona kaikissa varustetasoissa. Järjestelmä toimii 5–140 kilometrin tuntinopeuksissa. Auto jarruttaa itsenäisesti esteen havaitessaan, jos kuljettaja ei ole reagoinut kuva- tai äänivaroituksiin. Järjestelmä tunnistaa autot ja jalankulkijat.

Aktiivinen kaistavahti kääntää itse ohjauspyörää, mikäli auto ei vilkuta, on ajautumassa kaistalta ja kuskilla on molemmat kädet ratissa. Avustin toimii ajonopeuksissa 65–180 kilometriä tunnissa.

Keskustelu

automerkiltä: Peugeot