Ajoneuvot | Koeajo | 20.8.2017

Koeajo: SWM Superdual T – paljon ominaisuuksia pienellä rahalla

SWM Superdual T on ensimmäinen kymppitonnin hintaluokan täysiverinen seikkailupyörä.

Jaa artikkeli

Vaikka Husqvarnan valmistus Italiassa lopetettiin, niin samalla tehtaalla valmistetaan yhä moottoripyöriä. Nimi on vaihtunut SWM:ksi, mutta tekniikka perustuu edelleen Husqvarnan kuusisataakuutioiseen TE630-malliin

Eri valtit kuin kilpailijoilla

Yksisylinterinen, kevyt ja vailla turhia elektronisia ajoavustimia oleva seikkailupyörä on jotain, mitä markkinoilta on tähän asti puuttunut.

Kun muut merkit kilpailevat suurella teholla ja elektroniikan määrällä, niin SWM Superdual T:n valtit ovat täysin päinvastaisia.

SWM Superdual T

Käynnistettäessä yksisylinterinen moottori on tarkka oikeasta kaasukahvan asennosta, mutta kunhan siihen tottuu niin käyttömukavuus on kohdallaan.

Peräti 890 millin istuinkorkeuskaan ei tunnu pahalta, sillä jousitus painuu kun kuljettaja istahtaa painollaan kyytiin. Satula on muotoiltu eteen viettäväksi, jolloin 180-senttisen kuljettajan kädet jäävät vähän koukkuun. Muuten ajoasento on mukava.

Kiinteä tuulilasi suojaa ajoviimalta hyvin. Jos jarruletkujen ja kaasuvaijerien reititys mittariston edestä häiritsee, niin nippusiteellä ne saa siirrettyä sivummalle.

Tankattuna vain 183-kiloinen Superdual on sorateillä kevyt käskettävä, ja pitkäjoustoisena – edessä 210 milliä ja takana 270 milliä – se selviää hankalistakin olosuhteista kunnialla.

SWM Superdual T

Takajousitus kantaa asfaltilla yllättävän tukevasti, ja lisäksi siinä on niin esijännityksen kuin puristus- ja paluuvaimennusten säädöt. Etujousituksen valmistaja on hieman oudompi Fast-Ace, mutta koeajossa se yllätti pintaherkkyydellä ja muutenkin hyvällä toiminnallaan.

Kotimaisiin seikkailuihin riittävä

Moottori vetää puhtaasti 2500 kierroksesta alkaen. Reippaan 50 hevosvoiman teho antaa rivakan suorituskyvyn suomalaisittain sallituissa nopeuksissa.

Ensiasennusrenkaina on Metzeler Tourancet, jotka ovat sopiva kompromissi kestopäällysteelle ja soralle.

Jos mieli halajaa enemmän sorateille ja maastoon, niin tarjolla on rinnakkaismalli Superdual X, jossa karkeakuvioisemmat renkaat on kasvatettu edessä 21-tuumaiseksi ja takana 18-tuumaiseksi.

SWM Superdual T

Superdual T tarjoaa monipuoliset ominaisuudet motoristille, joka haluaa seikkailla sekä sorateillä että kestopäällysteellä. Kuvissa näkyvät sivulaukut eivät kuulu vakiovarustukseen.

Lähin kilpailija on Yamaha Tracer 700, mutta japanilaisvalmistaja itsekin luokittelee sen enemmän sporttouring-malliksi. Kymppitonnin hinnalle SWM Superdual T tarjoaa paljon vastinetta.

SWM Superdual T

SWM Superdual T

Hinta: 10 590 €

Bensiinimoottori 600 cm³, yksisylinterinen nelitahtimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto

40 kW (54 hv) / 7500 r/min

53,5 Nm / 6500 r/min

Mitat: istuinkorkeus 890 mm, paino tankattuna 183 kg, akseliväli 1510 mm, tankin tilavuus 18 litraa

Rengaskoko edessä 110/80R19, takana 140/80R17

Takuu 2 vuotta

HYVÄÄ: paino, perusvarma rakenne, jousitus, hinta

HUONOA: tarkka kaasun annostelusta käynnistettäessä

Teksti Janne Huhtala Kuvat SWM, Janne Huhtala

Jaa artikkeli

Keskustelu