19.12.2018 Ajoneuvot Koeajo: Suzuki Jimny – vuoden iloisin uutuus? Land Rover Defender Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suzuki Jimny on rehellinen, sympaattinen ja kykenevä. Hyvää: ulkonäkö, maastokyvyt, sivistyneisyys autoluokka huomioiden. Huonoa: tavaratila nelipaikkaisena, moottoritiellä kaipaa kuutosvaihdetta, perävaunumassat. Suzuki Jimnystä tuli sensaatio ennenaikaisesti. Pikkumaasturin salakuvat vuotivat varhain nettiin, ja autopiirit kohisivat. Raikkauden takana ei kuitenkaan ole vallankumousta, vaan taitavaa perinteisten maasturipiirteiden yhdistämistä. Terveet mittasuhteet ja ikisympaattiset pyöreät ajovalot ovat hyvä perusta, johon tunnelmaa tuovat pintoihin kätketyt viittaukset niin edeltäviin Suzukeihin kuin Mercedes-Benzin G-sarjaan ja Land Rover Defenderiinkin. Kokonaisuuden viimeistelee pienuuden tuoma sympaattisuus. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Aito maastoauto Tarkoituksenmukaisuus alleviivaa onnistunutta suunnittelua. Kulmikkuus helpottaa hahmottamaan ympäristöä, ja pystyt pinnat maksimoivat 3,65 metrin pituuteen ja 1,65 metrin leveyteen puristetut sisätilat. Korin alta löytää yhä tikapuurungon ja jäykät akselit. Jakolaatikko tarjoaa kytkettävän nelivedon, ja alennusvaihteistokin löytyy. Jimny on yhä ennen kaikkea maastoauto. Siitä kiitos Suzukille – tällä ulkonäöllä auto varmasti kävisi kaupaksi henkilöautotekniikalla laimennettuna koristeautonakin, mutta muoti-ilmiönä suosio jäisi lyhytaikaiseksi. Somessa jaettujen sydämien jälkeen koittaa todellisuus: noin 25 000 euroa ei tee Jimnystä halpaa autoa, mutta maastoautoksi se on edullinen. Mitä siltä edes uskaltaa odottaa? Eihän markkinoilta löydy mitään vastaavaa – maasturimielessä seuraava vaihtoehto lienee 2-paikkaiseksi hyötyajoneuvoksi rekisteröity Toyota Land Cruiser reilulla 52 000 eurolla. Onneksi Jimnyä haluavan ei tarvitse murehtia vaihtoehtojen puutetta. Suzukin kyvyt riittävät mainiosti sivistyneeseen liikennöintiin. Kierrejouset ja 195/80 R15 -renkaat eivät aiheuta nypytystä, ja isommatkin töyssyt ylittyvät vaimeasti tärähtäen. Pehmeydestä toki maksetaan pieni hinta korin kallisteluna, mutta sen voi nähdä luonteenpiirteenä. Samaa voi sanoa voimalinjan vienosta ujelluksesta. Maantiellä mukava Pieni kääntösäde ja hyvä näkyvyys tekevät etenkin kaupunkiajosta miellyttävää. Erillisrungon ansiosta rengasäänet vaimentuvat erinomaisesti. Vielä 80 km/h nopeuteen asti Jimny tarjoaa vaimeaa kyytiä, mutta vauhdin noustessa kolminumeroiseksi alkaa 1,5-litraisen bensiinimoottorin ääni kantautua sisään – kuudes vaihde tekisi terää. Moottoritiellä auton kulku vaatii myös hieman kaitsemista. Kiertokuulaohjauksen keskialue ei ole huipputarkka, ja ohjaus voisi olla vähän nopeampi. 1 135-kiloinen Jimny liikkuu 102-hevosvoimaisella moottorilla kohtalaisen vaivatta, vaikka vaatiikin mäkisellä maantiellä aktiivista vaihtamista. Pitkä, lattian läpi tuleva vaihdekeppi tarjoaa herkkäliikkeisen ja miellyttävän mekaanisen vaihtotuntuman. Reilun 3 000 euron lisähintaan Jimnyn saa myös nostalgisella nelivaihteisella automaatilla. Harkitusti annosteltu rehellinen mekaanisuus on autossa vahvasti läsnä – ohjekirjakin opastaa esimerkiksi peräöljyjen vaihdoissa. Jimny tuntuu jämäkästi ja laadukkaasti rakennetulta autolta. Toki hintaluokka näkyy sisustan materiaaleissa, jotka ovat enemmän funktionaalisia kuin sormenpäitä hyväileviä. Yksityiskohtiin on silti panostettu, mistä esimerkkinä vanhaa Suzuki Samurai -pikkumaasturia mukaileva mittaristo. Auton ulkomittoihin nähden sisätilat ovat hyvät – mutta vain mittoihin nähden. Pidemmillä kuljettajilla ajoasennossa voi olla valittamista, mutta keskimittainen viihtyy ratin takana mainiosti. Istuimiin tosin kaipaisi lisää sivuttaistukea. Kaksipaikkaisella takaistuimellakin on aikuiselle kelvot tilat, mutta tällöin tavaratila on olematon. Lisätilaa saa helposti kippaamalla kaksiosaisen selkänojan, ja koko koeajon ajan Jimny pysyikin kolmipaikkaisena. Ahtaissa paikoissa lastausta häiritsee varsin pitkälle aukeava takaluukku, joka on vielä saranoitu meikäläisittäin väärin päin apukuljettajan puolelta. Metsätiellä kotonaan Vaikka Jimny viihtyy asvaltilla, herää se eloon kestopäällysteen päätyttyä. Alusta nielee hiekkatien haasteet ja pahemmatkin routavauriot eleettä. Hiekkatien vaihtuessa maastoon Jimny pääsee todelliselle mukavuusalueelleen. Lähtökohtaisesti takavetoinen auto muuntuu nelivetoiseksi herkkäliikkeistä jakolaatikon vaihdekeppiä liikuttamalla. Keskitasauspyörästöä Jimnystä ei löydy, joten neliveto soveltuu vain liukkaalle. Etu- ja takatasauspyörästöt ovat avoimia, mutta poikittaislukkojen puutetta paikataan varsin hyvin toimivalla luistonestojärjestelmällä. Mönkimistä helpottaa myös 2:1-välitteinen alennusvaihteisto. Nelipaikkaisen auton takaistuin kaatuu kahdessa osassa. Kolmipaikkaisena autossa on vähän tavaratilaakin. Lyhyt akseliväli ja ylitykset, varsin hyvät joustovarat ja 21 senttimetrin maavara auttavat nekin maastoajoa, mutta suomalaismaastossa Jimnyn valttikortti lienee auton koko: pienuus tuo aivan uusia mahdollisuuksia ajolinjan valintaan. On mielenkiintoista nähdä, miten Suzukin uutuuden myynti käynnistyy. Sen hintaluokasta löytää monta katumaasturivaihtoehtoa, mutta mikään ei yhdistä yhtä pirteää olemusta samanlaiseen kyvykkyyteen maastossa. Vaikka autoaan ei maastossa ulkoiluttaisikaan, tuo tieto kyvyistä autoon ehtaa uskottavuutta ja rehellisyyttä. Siitähän Jimnyssä lopulta on kyse. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Lisätietoja: www.suzuki.fi/jimny Suzuki Jimny 1.5 VVT 4WD GL 5MT Hinta alkaen 24 991 € Moottori Bensiinimoottori 1 462 cm³, 4 sylinteriä, 5-v. manuaalivaihteisto, neliveto. Teho 72 kW (102 hv), 6000 r/min Vääntö 130 Nm (4000 r/min) Vääntö 130 Nm (4000 r/min) Huippunopeus 145 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 178 g/km Mitat pituus 3645 mm, leveys 1645 mm, korkeus 1720 mm, akseliväli 2250 mm Muu tieto Perävaunumassa jarrullinen/jarruton 1300 / 350 kg. Euro NCAP 3 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?