13.10.2018 Ajoneuvot Koeajo: superfarmarin sielunelämää – Mercedes-AMG E 63 S Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-AMG E 63 S T nostaa urheilullisen farmariauton käsitteen uudelle tasolle. Samalla luovutaan monista kompromisseista – niin hyvässä kuin pahassakin. Hyvää: superauton suorituskyky. Huonoa: superauton epämukavuus. Viisimetrinen farmarikori yhdistettynä reiluun puoleen tuhanteen hevosvoimaan ei sinänsä ole automaailmassa ennennäkemätön ilmiö, sen on tämän autoryhmän pitkäaikainen kiintopiste Audi RS 6 osoittanut jo usean sukupolvensa ajan. Mutta siinä missä ingolstadtilaiset ovat onnistuneet yhdistämään valtavan voiman suorastaan hämmästyttävään ajomukavuuteen, stuttgartilaisten äärimmäinen painos aiheesta on toista maata. Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+ T A ei tunne kompromisseja. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tehoa takaluukulla Ruodimme E 63 S:n porrasperäversion koeajon yhteydessä Mercedeksen tehomallin tekniikkaa syvemmin. Saman auton farmariversiossa nuo huomiot vain korostuvat. Syynä on nimenomaan se kori, joka luo ihmeellisen ristiriidan urheilullisuuden ja käytännöllisyyden välille. Mielikuvat järkevyydestä karisevat jo auton mattamustaa ulkoväriä tarkastellessa: yhdessä AMG-detaljien kanssa farkku ei voisi enää aggressiivisemmalta näyttää. Ohjaamo jatkaa samaa tinkimätöntä linjaa. Istuin on mallia kivikova, mutta tarjoaa silti oivallisen ajoasennon, kiitos muun muassa selkänojan ja istuinosan sivuttaistukien sähkösäätöjen. Keltaiset tehosteväritkin sointuvat kokonaisuuteen paremmin kuin maltillisemmissa mersuissa. Kovaa kaupungissa Kun farkku-AMG:llä lähtee liikkeelle, huomaa, miten toisin kaikki on perusversioihin nähden. Ohjaus on miltei tehostamattoman tuntuinen, ja nelilitrainen veekasi vastaa kaasun painalluksiin äkäisesti. Hermostunut nykiminen on onneksi jätetty pois. Kaupunkiajossa jää kaipaamaan oikeastaan vain paremmin keskiasentoonsa palauttavaa ohjausta – ja mukavampaa alustaa. Sellaista ei vain nyt ole tarjolla, sillä joka ikinen mukulakivetyksen yksityiskohta tuntuu paitsi takalistossa, myös ohjauspyörän kehällä. Ilmajousituksen olemassaoloa ei aisti kuin auton mukana tulleen mediamateriaalin teknisistä tiedoista, ja muhkeat pyörät – edessä 265/35 R20 ja takana 295/30 R20 – tuntuvat juuri niin joustamattomilta kuin näyttävätkin. Urien urheilullisuutta Maantiellä, ja edelleen moottoritiellä, superfarmari ei pehmene. Vetely on ajoittain voimakasta, ja ohjauksella pitää tällöin kammeta tosissaan vastaan. Myös rengasmelu ja tien värinät tulevat todella selvästi läpi, mutta AMG 63 S ei silti sorru ylimääräiseen pompotukseen, eli ilmoittaa kovuudestaan vain todellisissa töyssyissä. Viimeistään mutkatiellä farmarikori poistuu mielestä. Auto ohjautuu todella tarkasti ja viivettä, ja myös ohjaustuntumaa voi vain kiitellä. Kaksi kättä tähän tosin tarvitaan, sillä kaikki tien painumat välittyvät suoraan ratin kehälle. Myös voima on hyvin annosteltavissa: tiukemmissa mutkissa pidon rajan aistii hienosti, ja nelivedon olemassaolo rauhoittaa mieltä märällä päällysteellä operoitaessa. Takavetoisia tehomalleja ei tämän jälkeen tule ikävä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Voiman valloitusta Kun auto alkaa istua paremmin ja paremmin käteen, alkaa tehoista nautiskelu. Luulisi, ettei 612 hevosvoimasta saa Suomen oloissa juuri mitään irti, mutta kun tuo voima tarjoillaan näin estottomasti, sitä ei myöskään tarvitse koskaan kaivella esiin. Liikennevalolähdöt, maantieohitukset tai moottoritielle kiihdytykset… Ne kaikki ovat pikakelauksella tehtäviä, ihanan kepeitä bassopurskahduksia, jotka saavat ainakin bensiinipään kepeälle mielelle. Eikä tähän tarvita ylinopeuksia. Moottorin äänet muuttuvat sitä möreämmiksi mitä ylemmäs ajotila-asteikossa edetään, ja myös pamahdukset liittyvät mukaan orkesteriin. Vähitellen kuski jättää säyseämmät moodit pois, ja keskittyy olennaiseen. Siinä kuopat ja korvat unohtuvat. Tavaratilakin tarjolla Ehkä elämyksellisintä AMG E 63 S 4Matic+ T:ssä on silti se, miten tällä samaisella autolla ei tarvitse välittää, jos kyytiin sattuu tulemaan täysikokoisen polkupyörän lisäksi huonekalukaupasta heräteostettuja sisustusjuttuja suuriin pahvilaatikoihin pakattuna. Kaikki mahtuu mukaan, kun muuntaa tavaratilan jättimäiseen laajennustilavuuteensa etuistuinten taakse asennettavine turvaverkkoineen. Tarkemmin ajateltuna tässä ei sittenkään ole mitään ihmeellistä. Vaikka teho saa tilan taka-alalle, tarvittaessa sitä on aina tarjolla. Kaikki eivät tällaisesta ääripäiden yhdistelmästä pidä, mutta eipä ole pakkokaan. Ne, jotka pitävät, kunnioittavat syvästi. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Lisätietoja: www.mercedes-benz.fi/e-class/mercedes-amg Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+ T A Hinta alkaen 240 553 € Koeajetun auton hinta varusteineen 277 934 € Moottori Bensiinimoottori 3 982 cm³, 8 sylinteriä, 2 ahdinta, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 450 kW (612 hv), 5750–6500 r/min Vääntö 850 Nm (2500–4500 r/min) Vääntö 850 Nm (2500–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 3,4 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 12,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 276 g/km Mitat pituus 5005 mm, leveys 1907 mm, korkeus 1474 mm, akseliväli 2939 mm Muu tieto Perävaunumassa jarrullinen/jarruton 1 900/750 kg. Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?