8.4.2017 Ajoneuvot Koeajo: Suomessa tehty – Mercedes-Benz GLC 220d Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz GLC 220d 4Matic on syntynyt Uudessakaupungissa – ja hyvä niin. Potra ja reipas tapaus! Hyvää: ajotuntuma, vaihteisto, viimeistely. Huonoa: pyörökytkimen käyttö, näkyvyys takaviistoon, tavaratilan koko. Koeajossa on valkoinen Mercedes-Benz GLC 220d 4Matic Premium Business, joka on synnytetty Valmet Automotiven Uudenkaupungin tehtaalla. Jos koeajoauton kyljet on teipattu auton kyvyistä kertovin ilosanomin, on se yleensä vain ärsyttävää. Nyt on alla auto, jolle voi antaa Made in Uusikaupunki -teippaukset anteeksi. On hienoa, että Suomessa osataan tehdä laatuautoja kuten mersun GLC-katumaastureita. GLC on saanut niin hyvän suosion, että myös tehtaalle on tarvittu ja tarvitaan enemmän työväkeä kuin on ennakoitu. Valmet Automotive kertoi marraskuussa 2016 rekrytoivansa GLC-katumaasturin tuotantoon yli tuhat uutta autonrakentajaa. Sittemmin selvisi, että hitsaamoon, maalaamoon, kokoonpanoon tarvitaan lisää ihmisiä siten, että nykyinen henkilöstömäärä 2 300 kasvaa kuluvan vuoden jälkipuoliskolla jo noin 3 700 ihmiseen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Taiten viimeistelty Länsirannikolla on tehty hyvää työtä – viimeistely kestää kriittisen tarkastelun! Mikään autossa ei repsota, kitise, hankaa tai irtoile. Eikä muutoin voisi ollakaan tämän hintaluokan katumaasturissa. Kuljettajan valtakunnassa on kaikki hyvin: kytkintuntuma on jämäkkä, kaikki on vaivattomasti käsillä ja kaikki myös toimii ongelmitta. Yhtä poikkeusta lukuun ottamatta. Mersun toimintoja säätelevä keskikonsolin pyörökytkin-kokonaisuus ei ole toteutettu yhtä hyvin kuin baijerilaiskilpailija bemarin iDrive-järjestelmä. Kämmenpohjalla tulee tämän tästä vahingossa käskyttäneeksi toimintoja tai eksyneeksi vääriin valikoihin. Paluu-käsky tulee tutuksi. Ja siitä ei mersuissa pääse ylitse, että kojelaudan yläosassa sijaitseva näyttö on kuin muuhun sisustukseen kuulumaton, jälkiasenteiselta navilta näyttävä uloke. Näyttö on sinänsä riittävän tarkka ja isokokoinen. Etuistuin tarjoaa riittävän tuen ja monipuoliset säätövarat, mutta luulisi, että eteen-taakse -liikuttelu hoituisi sekin sähkötoimisesti. Tavaroille on tilaa 505 litran verran, joka ei ole tässä autoluokassa ylenpalttisesti. Mukavuutta lisää sähkötoiminen takaluukku, joka saisi tosin avautua hieman rivakammin. Jämäkkää menoa Katumaasturi on ulkoiselta olemukseltaan vankkaharteinen ja jämäkkä. Samaa voi sanoa myös ajettavuudesta. Auto pysyy erinomaisesti valitulla ajolinjalla, ohjaus toimii moitteitta ja on sopivan tunnokas. Ohjaus saisi olla hieman nopeampi, mutta toive on pitkälti makukysymys. Kääntösädettä on aika paljon, mutta auto on ahtailla pysäköintialueilla ihan riittävän ketterä. Näkyvyyttä takaviistoon haittaa umpinaisten korinmuotojen aiheuttamat katveet. Koeajossa on GLC-malliston edullisin malli, jonka lähtöhinta on rapiat 59 000 euroa. Autoyksilön lisävarusteet kuten matkustamon Exclusive-paketti (1 450 euroa + verot) tuo nahkaistuimet, kromilistoja ja -somisteita, nahkaisen ratin, TFT-monitoiminäytön ja sisätilojen valopaketin. Tämän auton hinta nousee kaikin lisävarustein hieman yli 72 000 euroon. Lihakset riittävät Ennakkoon pohdin, onkohan malliston pienin dieselmoottori riittävän ruudikas voimanlähde varsin kookkaalle autolle. Olin turhaan epäileväinen, sillä dieselin sitkas vääntö on käytössä laajalla kierrosalueella. 2,1-litraisen dieselmyllyn 170 hevosvoimaa riittävät liikuttamaan autoa aivan riittävän vaivattomasti ajotilanteessa kuin ajotilanteessa. Rivakkuutta voi hieman loihtia esiin ajoasetuksilla. Etenemiskyvyistä pitävät huolta toisaalta nelivetoisuus, toisaalta erinomaisen jouhevatoiminen eli oikea-aikaisesti vaihdetta pykälään sovitteleva automaattivaihteisto. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Lauri Ahtiainen Päivitetty 9.4. klo 9.38: korjattu moottorin iskutilavuus Lisätietoja: www.mercedes-benz.fi/GLC Mercedes-Benz GLC 220d 4Matic Premium Business Hinta alkaen 59 027 € Koeajetun auton hinta varusteineen 72 156 € Moottori Dieselmoottori 2 143 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 120 kW (170 hv), 3000 r/min Vääntö 400 Nm (1400–2800 r/min) Vääntö 400 Nm (1400–2800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,3 s Huippunopeus 210 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 129 g/km Mitat pituus 4656 mm, leveys 1890 mm, korkeus 1644 mm, akseliväli 2873 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku