14.8.2018 Ajoneuvot Koeajo: sulava semisportti – Peugeot 308 SW GT Blue HDi 180 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peugeot 308 GT sai uuden automaattivaihteiston ja pari muuta teknistä jippoa. Perusauto säilyi omana persoonallisena itsenään. Hyvää: ajettavuus, vaihteiston toiminta, sisätilat, laatuvaikutelma. Huonoa: kosketusnäytön valikot, niukat säilytyslokerot. Kun Peugeot 308 uudistettiin lievästi viime syksynä, koeajoimme malliston edullisimman pään Allure Puretech 130 A -mallin ja lupasimme palata aiheeseen, kunhan pääsemme käsiksi paletin toista äärilaitaa edustavaan versioon, GT:hen. Hellekesän kuluessa tuokin odotus vihdoin päättyi. Edellä mainittuun kansanmalliin tehty kasvojenkohennus oli kohtalaisen mittava: keulan ilme muuttui kutakuinkin samanlaiseksi kuin sporttisimmissa GT- ja GTi-malleissa oli jo aiemmin nähty. Niinpä nyt koeajetun 308 GT:n ulkoiset uudistukset, jotka painottuvat etusäleikön ja -puskurin hienohiontaan, ovat jo haastavampia erottaa. Tärkeämpää uutta löytyykin auton sisuksista. GT on tarjolla vain automaattivaihteisena joko parikymmentä hevosvoimaa aiempaa tehokkaammalla bensiinimoottorilla (224 hv) tai koeajamallamme dieselillä (177 hv), ja näissä automaatti on nyt kahdeksanpykäläistä tyyppiä edellisen kuusinopeuksisen sijaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Valitsimia viilaten Uuden automaattivaihteiston näkyvin merkki on sähköisesti toimiva vaihteenvalitsin, joka on ennestään tuttu 3008- ja 5008-katumaastureista. Lajissaan se on kohtuullisen kiva käyttää, mutta ajoalueen kytkeytymistä ei aisti joystick-tyyppisen kepin kautta yhtä selvänä kuin aiemmasta ”sahalaitakuvioisesta” valitsimesta. Moottori-vaihteistopaketti kylläkin sopii tällaiseen miedompaan sporttiautoon oivallisesti. Kaasun painallus ei tuota turhanpäiväistä viivyttelyä, vaan 308 GT kiihtyy tasaisen ripeästi niin taajama- kuin maantienopeuksissakin. Ja koska laatikko on perinteistä momentinmuunnintyyppiä, häiritseviä nykäyksiä ei pysäköitäessä esiinny. Myös ajotilan valitsin pistettiin uusiksi: keinukytkimessä on nyt kolme asetusta eli eco, normaali ja sport. Voimalinjan toiminta on jo ensin mainitussa niin sulavaa, ettei ripeämpiä moodeja välttämättä tarvita – ellei sitten tahdo kuunnella sporttitilassa suorastaan häiritsevän möreiksi muuttuneita ”pakoääniä”, katsella punaiseksi värjäytynyttä mittaritaulua ratin yllä ja käännellä tuntuvasti jäykistynyttä ohjausta. Nämähän olivat tuttuja tehosteita jo ennen faceliftiä. Samat tilat ja piirteet Jos istuu 308 GT Blue HDi:n suorituskyky meikäläiseen tiestöön hyvin, samaa voi sanoa autosta muutenkin: se on täsmällinen ajettava vailla ylimääräistä jousituksen tärinää tai liian leveiden renkaiden aiheuttamaa kohtuutonta melua. Päälle tulevat vielä varsin väljät sisätilat, erityisesti SW-korimallin sulava ulkomuoto huomioon ottaen. Ja jos niitä ei tarvita, GT on nyt kaupan myös lyhyempänä ja lyhytakselivälisempänä viisiovisena viistoperänä – reilun tonnin edullisempaan hintaan. Ajoasentoa voi niin ikään kehua, ja kojelaudan laatuvaikutelma edustaa edelleen luokkansa huippua. Kiittää voi myös kosketusnäytön kielen vaihtumista suomeksi – tosin eräät valikot ovat edelleen vaikeaselkoisia, eikä mittariston näyttö edelleenkään puhu kuin ulkomaista. Olisimme toivoneet myös päivitystä keskikonsolin säilytyslokeroihin – pari pientä ja epäkäytännöllistä koloa sekä yksi mukiteline eivät oikein vastaa nykypäivän vaatimuksia. Pyyhinviiksikin on yhä edelleen turhan yksinkertaista sorttia: muun muassa kunnollinen kertapyyhkäisytoiminto sekä sadetunnistimen herkkyyssäätö puuttuvat. Se myös jarruttaa 308:n aktiivista turvavarustelua päivitettiin kasvojenkohennuksen yhteydessä tuntuvasti – tosin vielä GT-tasollakin lisävarusteena. Koeajoautossa uudet jipot, kuten kuljettajan vireystilan valvonta, kaukovaloautomatiikka, nopeusrajoituksen tunnistus, kaistavahti ja kaistallapitoavustin, automaattinen hätäjarrutus sekä mukautuva vakionopeudensäädin oli koottu kahteen, yhteensä 1 100 euroa maksavaan varustepakettiin. Näistä viimeksi mainittu eli tutkaohjattu cruise sisältää nyt myös jarrutustoiminnon, kun aiemmin 308:ssa turvauduttiin vain moottorijarrutukseen tai sitten järjestelmä kehotti kuljettajaa painamaan jarrupoljinta itse, jos välimatka edellä ajavaan autoon kutistui liian nopeaan tahtiin. Säätimessä on myös toiminto, jolla nopeuden saa nappulan painalluksella vastaamaan kulloistakin nopeusrajoitusta. Saksalaisista autoista tuttua automaattista toimintoa ei kuitenkaan ole, eikä nopeusrajoituksen tunnistus aina toimi tässäkään autossa täysin täsmällisesti. Sinänsä vakionopeudensäätimestä ei ole pahaa sanottavaa. Edellä olevan auton havaitessaan säädin hidastaa vauhtia pehmeästi, vaikka turvaväli olisi näpytelty lyhimpään mittaansa. Ja mikä tärkeintä, asetettu nopeus jähmettyy jämptisti paikoilleen ja myös pysyy siinä. Ihme kyllä tuo ei kaikissa nykyautoissa ole mitenkään itsestään selvä asia. Teksti ja kuvat: Jussi Saarinen Peugeot 308 SW GT Blue HDi 180 EAT8 Hinta alkaen 38 089 € Koeajetun auton hinta varusteineen 42 649 € Moottori Dieselmoottori 1 997 cm³ 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 130 kW (177 hv), 3750 r/min Vääntö 400 Nm (2000 r/min) Vääntö 400 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,4 s Huippunopeus 223 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 120 g/km Mitat pituus 4585 mm, leveys 1804 mm, korkeus 1472 mm, akseliväli 2730 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology - ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku