5.4.2018

Koeajo: Subaru Impreza 2.0i Active – Kasvanut ja kypsynyt

Subaru Impreza

Vauhdikkaat vuodet ovat takana, Subaru Impreza on nykyisin kypsä ja turvallisuushakuinen perheauto. Hyvää: sisätilat, neliveto vakiona. Huonoa: moottorivalikoiman suppeus.

Vaikka viimeiset pölypilvet laskeutuivat pikataivalta kiitäneen sinisen japanilaisauton perästä noin kymmenisen vuotta sitten, yhdistää moni nimen Subaru Impreza yhä ralliin.

Kymmenessä vuodessa Impreza on kasvanut, kypsynyt ja kehittynyt kauas niistä ajoista. Vauhdinnälän on korvannut turvallisuushakuisuus – Subarun edustajat kertovat merkin olevan ainoa merkki maailmassa, jolla on korkeimmat turvaluokitukset Japanissa, Euroopassa ja Yhdysvalloissa. Yksi esimerkki turvapanostuksesta on muun muassa automaattisen törmäyksenestojärjestelmän mahdollistava EyeSight-järjestelmä. Nykyisin vakiovarusteena olevan stereokameran ensimmäinen sukupolvi esiteltiin vuonna 2008, mutta kehitystyö oli aloitettu jo vuonna 1989.

Subaru Impreza

Impreza perustuu maastohenkisen sisarmalli XV:n tavoin valmistajan uuteen SGP-perusrakenteeseen – nimi muuten juontaa yllättävästi Subaru Global Platformista.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Treenattu sukunäkö

Ulkoisesti uutuus näyttää treenanneelta edeltäjältään: yksityiskohdissa on paljon yhtä, mutta solakampi perusmuoto näyttää urheilullisemmalta. Olemus on perustyylikäs, mutta samalla hieman persoonaton. Ehkä ihan hyvä, kun muistelee Imprezan toisen sukupolven pyöreälamppuista debyyttikeulaa.

Subaru Impreza

Sisätilat ovat lyhyen tottumisen jälkeen selkeät. Informaatiota ja viihdettä on jaettu kolmeen näyttöön, ja kahta näistä hallitaan ohjauspyörän painikkein. Kun valitut tiedot saa esille ja nappien paikat iskostuvat selkärankaan, alkaa Subarussa viihtyä. Kosketusnäyttö osaa myös CarPlayn ja Android Auton.

Subaru on rakentanut Imprezaan avarat tilat myös takaistuimelle.

Subaru Impreza

Tottumisen jälkeen vaivaton

Lyhyellä ensikoeajolla ajettavuus vaikuttaa perusvarmalta. Ohjaus on keskialueelta alkaen varsin nopea, mutta terävyyden pehmentäneet kitkarenkaat tekivät arvioinnin vaikeaksi. Myös rengasmeluun ja alustan toimintaan palataan myöhemmin kotimaan koeajolla.

Subaru Impreza

Subarun voimalinjaan tarjotaan 1,6-litraista ja kaksilitraista ahtamatonta bokserimoottoria. Kummankin perässä on aina portaaton automaattivaihteisto ja neliveto.

Koeajoautossa on voimanlähteistä suurempi, jonka saa vain paremmalla Active-varustetasolla. Täyskaasulla 156-hevosvoimaisen moottorin suorituskyky on kelpo, mutta osakaasulla kaipaa kilpailijoiden turbovaihtoehtojen alavääntöä. Vaihteisto sinänsä toimii hyvin, joten kuljettajalta vaaditaan vain tottumista ajoittain korkeasti kiertävään moottoriin. XV:n koeajossa moitittua ryntäilyä liikkeellelähdössä ei Imprezassa ensikoeajossa esiintynyt.

Pienenpää 114-hevosvoimasta moottoria harkitsevan kannattaa koeajolla tarkistaa, sopivatko menohalut mielenlaatuun. Dieseliä Subaru ei enää tarjoa, sillä Euroopassa verrattain pieni merkki ei näe dieselin kehitystä taloudellisesti kannattavaksi.

Imprezan yhtäläisyydet sisarmalli XV:hen ovat vahvat. Autoja yhdistävät samat vahvuudet ja heikkoudet, joten Subaruun päätyvälle valinta kaksikon välillä ratkenneekin ulkonäkömieltymysten ja hinnan perusteella. Edullisin Impreza, 1.6i Base, alkaa 26 938 eurosta, kun halvimmasta XV:stä saa maksaa 30 872 euroa.

Subaru Impreza
Käynnistys hoituu vielä perinteisellä virta-avaimella.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Luetuimmat