6.4.2017 Ajoneuvot Koeajo: sporttista suunnistusta – Škoda Fabia Combi Scoutline Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škoda Fabia Combi Scoutline on erikoinen, mutta monipuolinen sekoitus eri autojen aineksia. Pahimmat kilpailijat tulevat omista varustetasoista. Hyvää: ajettavuus, näppäryys, tavaratila. Huonoa: varustetason lisähinta. Škoda Fabia Combi Scoutline, maastohenkisesti meikattu mutta etuvetoinen ja muutenkin sisarmallejaan vastaava versio, esiteltiin alun perin jo nykyisen Fabia-sukupolven alkumetreillä eli syksyllä 2015. Suomessa malli on kuitenkin uunituore. Erot tavalliseen Fabia Combiin huomaa nopeasti. Keulan alaosaan on lisätty hopeinen ”huuli” ja perään samanvärinen suojalevyntapainen. Peilit ja kattokaiteet toistavat identtistä sävyä. Lisäksi puskureita, lokasuojan kaaria ja helmoja on korostettu mustalla. Scoutline-paketin saa vain Combiin eli farkkumalliin. Lyhyemmän HB:n on tyytyminen ”vain” viiteen varustetasoon, kun Combissa näitä tasoja on täysi paletti, siis Active, Ambition, Drive, Style, Scoutline ja Monte Carlo. Ainakin on valinnanvaraa! Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Litrainen turbo tulossa Myös moottori- ja vaihteistopuolella valikoima on suhteellisen laaja. Scoutlinen saa kahdella eritehoisella 1,2-litraisella bensakoneella (90 ja 110 hv), joista tehokkaamman myös nyt koeajamallamme DSG-kaksoiskytkinautomaatilla. Litrainen, 75 hevosvoiman moottori on jätetty kolmen köyhimmän tason kumppaniksi, mutta Fabia-mallistoon esiteltiin Geneven autonäyttelyssä monista muista VW-konsernin tuotteista tuttu 1.0 TSI (95 tai 110 hv), joka on korvaamassa tämän 1.2 TSI:n ensi kesästä lähtien. Säästäväisimmät Scoutline-käyttäjät voivat valita myös 1,4-litraisen dieselmoottorin niin ikään kahdella eri voimakkuudella (90 hv automaattina ja 105 hv manuaalina). Samalla maavaralla Maastohenkisyys rajoittuu todellakin koristeisiin, sillä maavaraetua ei Scoutlinessa ole. Samaa alustakorkeutta käytetään edullisemmissa Fabian varustetasoissa, eikä rengaskokokaan, 215/45 R16 kevytmetallivantein, ole paletissa uniikki. Lopullisesti möyrintäajatukset sivuutettiin koeajoautoon lisätyillä suuremmilla 17-tuumaisilla vanteilla sekä urheilullisemmalla alustalla ynnä sporttiratilla ja -istuimilla. Näillä ajomukavuus on lähinnä GTI-tasoa. Tässä tapauksessa se ei kuitenkaan haittaa niin paljon, sillä jousitus ei hyvällä tiellä nypytä. Ja vaikka terävämmät töyssyt tuntuvatkin, kolinoiden ja resonanssiäänien puute luo laadukkaan yleisvaikutelman. Ajettavuus on yksiselitteisen hyvä. Pikku-Skoda taittuu kaikkiin käännöksiin luontevasti, ja kompaktit ulkomitat alleviivaavat suorituksen näppäryyttä. Ohjauksen tarmokas keskitys ansaitsee erikoismaininnan, ja myös suuntavakavuus on mallikelpoinen. 110-heppainen kone liikuttaa Fabiaa melko sähäkästi, kunhan DSG:n pikku viivyttelyt liikkeellelähdöissä ottaa ennakkoon huomioon. Osa viimeksi mainitusta tosin purkautuu talvella ilmoille etupyörien sutimisena. Toimiva kontti Viimeistään takaistuimen polvitilat paljastavat Fabia Combin kokoluokan. Tästä piirun verran suurempi autosegmentti takaa pitkälle aikuiselle parhaimmillaan väljemmät oltavat, mutta keskimittaiset ja lapset epäilemättä pärjäävät näilläkin eväillä. Tavaratilaa Fabia Combi tarjoaa oivasti auton kokonaispituus huomioon ottaen. Nostokynnys on ihailtavan alhainen, ja kontti syvä sekä käytännöllisillä yksityiskohdilla varusteltu. Muunneltavuus on toteutettu muodista poistuvaan tyyliin eli ensin pitää nostaa istuinosa, sitten vasta saa käännettyä selkänojan puolikkaat kumoon. Käytännön haittaa tästä ei aikaviiveen ohella ole. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kannattaa ihastua Vaikka Fabia Combi Scoutline saattaa aluksi vaikuttaa omituiseltakin kimaralta maastohenkisyyttä, urheilullisuutta ja pikkufarkkua, käytännössä kombinaatio pelaa todella hyvin. Mutta niin se pelaa edullisemmassa Style-varustetasossakin. Siihen verrattuna Scoutlinen ulkonäöstä pitää todella tykätä, jos satsaa lisää reilut 1 800 euroa – muu vakiovarustelu kun on malleissa käytännössä identtinen. Teksti ja kuvat: Jussi Saarinen Lisätietoja: www.skoda.fi/fabia-combi Škoda Fabia Combi Scoutline 1.2 TSI 110 DSG A Hinta alkaen 23 545 € Koeajetun auton hinta varusteineen 25 926 € Moottori Bensiinimoottori 1 197 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 81 kW (110 hv), 6400–5600 r/min Vääntö 175 Nm (1400–4000 r/min) Vääntö 175 Nm (1400–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,6 s Huippunopeus 199 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 109 g/km Mitat pituus 4257 mm, leveys 1732 mm, korkeus 1488 mm, akseliväli 2470 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?