Ajoneuvot | Koeajo | 6.4.2017

Koeajo: sporttista suunnistusta – Škoda Fabia Combi Scoutline

1.2 TSI 110 DSG A

Škoda Fabia Combi Scoutline on erikoinen, mutta monipuolinen sekoitus eri autojen aineksia. Pahimmat kilpailijat tulevat omista varustetasoista. Hyvää: ajettavuus, näppäryys, tavaratila. Huonoa: varustetason lisähinta.

Jaa artikkeli

Škoda Fabia Combi Scoutline, maastohenkisesti meikattu mutta etuvetoinen ja muutenkin sisarmallejaan vastaava versio, esiteltiin alun perin jo nykyisen Fabia-sukupolven alkumetreillä eli syksyllä 2015. Suomessa malli on kuitenkin uunituore.

Erot tavalliseen Fabia Combiin huomaa nopeasti. Keulan alaosaan on lisätty hopeinen ”huuli” ja perään samanvärinen suojalevyntapainen. Peilit ja kattokaiteet toistavat identtistä sävyä. Lisäksi puskureita, lokasuojan kaaria ja helmoja on korostettu mustalla.

Škoda Fabia Combi

Scoutline-paketin saa vain Combiin eli farkkumalliin. Lyhyemmän HB:n on tyytyminen ”vain” viiteen varustetasoon, kun Combissa näitä tasoja on täysi paletti, siis Active, Ambition, Drive, Style, Scoutline ja Monte Carlo. Ainakin on valinnanvaraa!

Litrainen turbo tulossa

Myös moottori- ja vaihteistopuolella valikoima on suhteellisen laaja. Scoutlinen saa kahdella eritehoisella 1,2-litraisella bensakoneella (90 ja 110 hv), joista tehokkaamman myös nyt koeajamallamme DSG-kaksoiskytkinautomaatilla.

Škoda Fabia Combi

Litrainen, 75 hevosvoiman moottori on jätetty kolmen köyhimmän tason kumppaniksi, mutta Fabia-mallistoon esiteltiin Geneven autonäyttelyssä monista muista VW-konsernin tuotteista tuttu 1.0 TSI (95 tai 110 hv), joka on korvaamassa tämän 1.2 TSI:n ensi kesästä lähtien.

Säästäväisimmät Scoutline-käyttäjät voivat valita myös 1,4-litraisen dieselmoottorin niin ikään kahdella eri voimakkuudella (90 hv automaattina ja 105 hv manuaalina).

Samalla maavaralla

Maastohenkisyys rajoittuu todellakin koristeisiin, sillä maavaraetua ei Scoutlinessa ole. Samaa alustakorkeutta käytetään edullisemmissa Fabian varustetasoissa, eikä rengaskokokaan, 215/45 R16 kevytmetallivantein, ole paletissa uniikki.

Škoda Fabia Combi

Lopullisesti möyrintäajatukset sivuutettiin koeajoautoon lisätyillä suuremmilla 17-tuumaisilla vanteilla sekä urheilullisemmalla alustalla ynnä sporttiratilla ja -istuimilla.

Näillä ajomukavuus on lähinnä GTI-tasoa. Tässä tapauksessa se ei kuitenkaan haittaa niin paljon, sillä jousitus ei hyvällä tiellä nypytä. Ja vaikka terävämmät töyssyt tuntuvatkin, kolinoiden ja resonanssiäänien puute luo laadukkaan yleisvaikutelman.

Škoda Fabia Combi

Ajettavuus on yksiselitteisen hyvä. Pikku-Skoda taittuu kaikkiin käännöksiin luontevasti, ja kompaktit ulkomitat alleviivaavat suorituksen näppäryyttä. Ohjauksen tarmokas keskitys ansaitsee erikoismaininnan, ja myös suuntavakavuus on mallikelpoinen.

110-heppainen kone liikuttaa Fabiaa melko sähäkästi, kunhan DSG:n pikku viivyttelyt liikkeellelähdöissä ottaa ennakkoon huomioon. Osa viimeksi mainitusta tosin purkautuu talvella ilmoille etupyörien sutimisena.

Toimiva kontti

Viimeistään takaistuimen polvitilat paljastavat Fabia Combin kokoluokan. Tästä piirun verran suurempi autosegmentti takaa pitkälle aikuiselle parhaimmillaan väljemmät oltavat, mutta keskimittaiset ja lapset epäilemättä pärjäävät näilläkin eväillä.

Tavaratilaa Fabia Combi tarjoaa oivasti auton kokonaispituus huomioon ottaen. Nostokynnys on ihailtavan alhainen, ja kontti syvä sekä käytännöllisillä yksityiskohdilla varusteltu.

Škoda Fabia Combi

Muunneltavuus on toteutettu muodista poistuvaan tyyliin eli ensin pitää nostaa istuinosa, sitten vasta saa käännettyä selkänojan puolikkaat kumoon. Käytännön haittaa tästä ei aikaviiveen ohella ole.

Kannattaa ihastua

Vaikka Fabia Combi Scoutline saattaa aluksi vaikuttaa omituiseltakin kimaralta maastohenkisyyttä, urheilullisuutta ja pikkufarkkua, käytännössä kombinaatio pelaa todella hyvin.

Škoda Fabia Combi

Mutta niin se pelaa edullisemmassa Style-varustetasossakin. Siihen verrattuna Scoutlinen ulkonäöstä pitää todella tykätä, jos satsaa lisää reilut 1 800 euroa – muu vakiovarustelu kun on malleissa käytännössä identtinen.

Jaa artikkeli

Keskustelu

Valmistajalta: Škoda