27.10.2017 Ajoneuvot Koeajo: Škoda Karoq – tsekkiläinen takuuhitti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škodan uusi kompakti katumaasturi on tuttu jo saapuessaan. Hyvää: hiottu kokonaisuus, vastaa odotuksiin. Huonoa: suurten rengaskokojen vaikutus alustaan ja ohjaukseen. Harvaa automallia on odotettu Škoda Karoqin tapaan. Viime vuonna saapunut isompi Kodiaq oli valmistajan avaus katumaastureiden maailmaan, joten kompaktimpi versio samasta teemasta maistuu kansakunnalle varmasti. Mallissa yhdistyy Octavian helppous ja trendikäs katumaasturismi. Kaksi muuta automallia, joista Karoqin kohdalla täytyy puhua, ovat Škoda Yeti ja Seat Ateca. Karoq korvaa Škodan mallistossa suositun Yetin, sillä samankaltaisuuksista huolimatta malli on muuttunut merkittävästi ja ansaitsee oman mallinimen. Samalla Karoq noudattaa Škodan “K:sta q:hun” -nimilinjaa katumaastureissa. Malliston kolmatta jäsentä sopinee odotella joskus ensi vuonna. Nimi on Kodiaqin tavoin lainattu alaskalaisen Alutiiq-alkuperäiskansan kielestä, yhdistäen autoa tarkoittavan sanan kaa’raq ja Škodan logosta löytyvän nuolen ruq. Kyseessä on siis eräänlainen autonuoli. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Uusi tuttu Suosittu Seat Ateca puolestaan on kuin kaksoisveli Karoqille, mutta tsekkivalmistaja on pistänyt malliin oman puumerkkinsä niin auton pintaan kuin pinnan alle. Seatin ärhäkkä terävyys on vaihtunut Škodan tuttuihin pokkauksiin ja valoihin, jotka tekevät autosta helpommin lähestyttävän. Sisällä Karoq on jo valmiiksi tuttu, joten suurin ero merkin nykyisille kuljettajille on Karoqin korkeampi ajoasento. Atecan tavoin tilaa on riittävästi neljälle aikuiselle, hartiatilan ollessa takapenkin keskipaikan suurin haaste. Tavaratilaa on perusmallissa 521 litraa (1 630 litraa takaistuimet kadettuna) ja Karoq on saatavissa säädettävillä ja irroitettavilla VarioFlex-istuimilla, jotka mahdollistavat isompien kuormien kuljettamisen aina 1 805 litraan saakka. Škodamaiseen tapaan auto on myös täynnä Simply Clever -arkiratkaisuja. Perusmalli yllättää Voimalinjoista suosituimmaksi kohonnee 1,5-litrainen TSI-bensaturbo yhdistettynä 7-vaihteiseen DSG-automaattiin. 150 hevosvoimaa riittää Karoqin liikuttamiseen hyvin ja automaatin ansiosta eteneminen on helppoa. Lisävarusteiset 18-tuumaiset vanteet lienevät suurin tekijä siihen, että ajossa jousitus on hiukan nypyttävä ja ohjausvaste on perusasetuksella turhan kevyt ja keinotekoinen. Mukautuva DCC-alustajärjestelmä tulee tuotantoon alkuvuodesta 2018. Hinnat alkaen -mallina nähdään 1,0-litrainen 3-sylinterinen TSI-bensiinikone manuaalivaihteistolla, joka osoittautui samalla koeajon iloisimmaksi yllätykseksi. Moottorista löytyy puhtia odotuksia enemmän, manuaaliaski toimii selkeästi ja Ambiance-varusteltu perusmalli käsittää jo lähes kaiken tarvittavan kaksialueilmastoinnista avaimettomaan keskuslukitukseen, hätäjarrutusjärjestelmään, lämmitettävään ohjauspyörään ja 8,0-tuumaiseen Bolero-viihdejärjestelmään. 16-tuumaisilla vanteilla varustettu Ambiance toimii myös alustan ja ohjauksen suhteen isoveljiään paremmin. Suosituimmaksi varustetasoksi kohoava Style tuo mukanaan täysledivalot, kaista-avustimen, kuolleenkulmanvaroittimen, peruutuskameran sekä mukautuvan vakionopeudensäätimen. Tämän yläpuolella Suomessa nähdään vielä Exclusive-taso, joka kohottaa varustelun huippuunsa. Nelivetoa yllyttämässä Sisilian komeissa maisemissa mieli veti kuitenkin vuorille, joten varsinaiseen koeajoon valikoitui 2,0-litrainen TDI-dieselmoottori nelivedolla ja 7-vaihteisella DSG-vaihteistolla. Ison dieselin kahdesta tehosta ajoon valikoitui tehokkaampi 190 hevosvoiman versio, joka toi samalla kokeiltavaksi Škodalle uuden digimittariston. Ison dieselin eteneminen vuoristoisilla kinttupoluilla oli vaivatonta pienestä maastoprovosoinnista huolimatta. Digimittaristo puolestaan tuo VW-ryhmän käyttämää suomalaistaustaista teknologiaa ensimmäistä kertaa myös Škodan mallistoon. Parhaiten monitoimiruutu toimii navigoinnin yhteydessä. Virtuaalimittaristo saapuu Karoqeihin vasta myöhemmin vuoden 2018 tuotannossa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Takuuvarmaa hittiainesta Škoda Karoq on lopulta yllättävän yllätyksetön tuote, mutta samalla se on juuri sellainen kuin osattiin odottaa. Auto tuntuu tutulta heti ensimetreistä alkaen ja se tekee Karoqista helpon valinnan, oli pihassa entuudestaan vaikkapa Qashqai taikka Octavia. Nähtäväksi jää, miten suuren viipaleen kuumasta segmentistä Škoda lopulta onnistuu kaappaamaan, mutta menestystä on lupa odottaa. Suomessa Karoq-nuoli lähtee lentoon alkuvuodesta 2018, mutta jälleenmyyjillä autoa nähtäneen jo joulukuussa. Suomen Škodan mukaan mallin hinnasto paljastetaan marraskuun puolivälin tienoilla. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Škoda Karoq 2.0 TDI 190 4x4 DSG Style Moottori Dieselmoottori 1 968 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 140 kW (190 hv), 3500–4000 r/min Vääntö 400 Nm (1750–3000 r/min) Vääntö 400 Nm (1750–3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,8 s Huippunopeus 211 km/h Kulutus l/ 100 km 5,9 (kaup.) / 4,8 (maant.) / NEDC-kulutus 5,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 134 g/km Mitat pituus 4382 mm, leveys 1841 mm, korkeus 1607 mm, akseliväli 2630 mm Tavaratila: 521 l Omamassa: 1591 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku