Ajoneuvot | Koeajo | 19.11.2018

Koeajo: Sisäisesti uudistunut – Ford Tourneo Custom

Titanium 310 2.0 TDCi A6 L2

Fordin pikkubussin tärkeimmät parannukset löytyvät konepellin alta ja ohjaamosta. Hyvää: ruudikas moottori, vaivaton automaatti, pieni kulutus, kuskin paikka, mukavuus. Huonoa: suuri kääntösäde, elektroniset turvavarusteet eivät ole vakiona.

Jaa artikkeli

Kun kertoo koeajossa olevan Ford Tourneo Custom, kuulijan kulmakarvat kohoavat kysyvästi. Maininta Transitin pikkubussista alkaa sitä vastoin jo soittaa kelloja. Kertauksena: kaikki Fordin tavara-autot ovat Transiteja ja niistä muutetut tila-autot Tourneoita. Lisänimi paljastaa kokoluokan, pienimmästä Courierista Connectin kautta Customiin.

Ford Tourneo Custom

Sekoituksen täydentää perheen suurin täysimittainen malli, joka on pelkkä Transit penkeillä tai ilman. Selkisikö? Joka tapauksessa suosituin ja tunnetuin tonniluokan Transit Custom on uudistunut, ja ajossa on sen henkilöversio Tourneo Custom.

Henkilöautomainen ohjaamo

Ulkoiset uudistukset ovat maltillisia: polleampi maski, menevämmät puskurit ja rengasmaiset led-huomiovalot uuden vuosimallin tunnusmerkkeinä.

Sisäiset parannukset ovat helpommin löydettävissä. Kojelauta on muuttunut linjakkaammaksi ja selkeämmäksi. Säilytyslokeroita on runsaasti ovissa, kojelaudassa ja istuinten alla. Istuimet on muotoiltu tuhdimmin ja istuma-asento on luonteva. Ajossa olleessa pidemmässä versiossa tavaratila on hulppean kokoinen lisälämmittimen pömpelistä huolimatta.

Henkilöautojen tapaan nappulat vähenevät ja toiminnot siirtyvät kosketusnäytön kautta käytettäviksi. Ajetussa Titanium-varusteisessa autossa ruutu on suuri, mutta tiedot piilossa valikoiden takana – radiokanaviakin sopii ruudulle vain kuusi yhtä aikaa.

Lisävarustelistalla on asioita, joita on aiemmin saanut vain henkilöautoihin, kuten mukautuva vakionopeudensäädin, kaistavahti, peruutuskamera, kuljettajan vireystilan valvonta, liikennemerkkien tunnistus ja törmäyksenestoavustin.

Taloudellinen moottori

Päivityksen yhteydessä moottori uusittiin täyttämään kaikkein tuoreimmat päästörajat käyttämällä muun muassa vähempikitkaisia materiaaleja, optimoitua virtausta, pienempää turboa ja pietsosähköisiä ruiskusuuttimia. Samalla iskutilavuus pieneni 2,2:sta kahteen litraan.

Tehovaihtoehdot ovat Tourneoon 130 tai 170 hevosvoimaa, ja pakettiautoon saa myös 105 hevosvoiman vaihtoehdon.

Ford Tourneo Custom

Ajossa ollut tehokkain versio ei aluksi tunnu erikoisen voimakkaalta, mutta se johtuu kaasupolkimen ja vaihteiston taloudellisesta ohjelmoinnista. Kaasua saa polkea syvään, mutta sitten kyllä tapahtuu.

Rauhallisemmassa menossa kuusivaihteinen automaatti osaa hyödyntää moottorin ronskia alavääntöä eikä kierrätä sitä suotta. Tämä palkitaan matalalla melutasolla ja alhaisella kulutuksella: harvalla muulla kahdeksanpaikkaisella autolla selviää kahdeksalla litralla sataa kilometriä kohden.

Matkustusmukavuuden täydentää jousituksen sopiva jämäkkyys. Rengasäänetkin pysyvät vaimeina, tosin samalla suodattuu tarkin tuntuma tienpintaan. Fordin ohjaukselta odottaa aina erinomaista suoritusta, mutta nyt siitäkin puuttuu viimeinen silaus tarkkuutta ja vastetta. Koeajoautona toiminut pidempiakselivälinen malli on tiukoissa paikoissa työläs käänneltävä, mutta maantiellä puolestaan vakaa ja helppo ohjastettava.

Lisätietoja: www.ford.fi/tourneo-custom

Jaa artikkeli

Keskustelu

Valmistajalta: Ford