27.1.2017 Ajoneuvot Koeajo: selkeää säästöä – Volvo V90 D3 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volvo V90 D3 osoittaa, että köyhemmälläkin on kivaa. Hyvää: mukavat istuimet, selkeä mittaristo, hiljainen moottori. Huonoa: nypyttävä kulku. Volvo teki sen taas. Kun ruotsalaistehdas esittelee uuden mallin, ensin tuodaan tarjolle paremman pään versioita bling-bling-varusteineen ja tehokkaampine moottoreineen, ja vasta myöhemmin edullisempia perusmalleja, kuten nyt koeajamamme Volvo V90 D3. Tämä perinne juontaa juurensa kaukaa, ainakin vuonna 1982 esitellystä Volvo 760 GLE -luksusmallista. Sehän sai pari vuotta myöhemmin rinnalleen kansanpainos 740:n, ja samaa protokollaa on noudatettu miltei kaikissa Volvoissa aina tähän päivään asti. Perinteistä on sekin, että yleensä nämä edullisemmat Volvot ovat olleet Suomen oloissa ainakin yhtä miellyttäviä kuin kalliimman pään mallit. Niin nytkin, kun alle saatiin miltei hinnat alkaen -varusteinen ysikymppinen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vähän vääntövähennystä Tupla-ahdettuihin D4- ja D5-malleihin verrattuna D3:ssa käytetään vain yhtä turboa. Tehoa on 40 hv vähemmän kuin Moottorin 12/2016 parivertailussa olleessa V90 D4:ssä, joka on malliston seuraavaksi edullisin dieselversio. D3:n saa joko etu- tai nelivetoisena, ja niissä on muutakin eroa kuin kardaanin puuttuminen. Vääntömomentti on nelikossa 350 Nm, kun se edestä raapivassa on 30 Nm alhaisempi. Ero D4:n neljäänsataan newtonmetriin ei joka tapauksessa ole kovin mittava. Vetotapa vaikuttaa myös vaihteiston tyyppiin. Etuvetoisen D3:n saa joko manuaali- tai automaattivaihteisena; molemmissa on kuusi pykälää. Sen sijaan nyt koeajamassamme nelivetoisessa moottorin jatkeena on aina kahdeksanportainen automaatti. Selkeämpi istua Perusmalli luo sisustuksellaan mutkattoman tunnelman. Aiemmin ajamamme uuden sukupolven Volvot vaalealla nahkaverhoilulla sekä puupaneeleilla ovat toki olleet hienoja, mutta jotenkin tämä tummanharmaus henkii Volvo-historiaa selvemmin. On alkaen-varustelusta hyötyä ihan käytännönkin tasolla. Kuljettajan eteen syttyvä mittaristo hakee selkeydessään vertaistaan, erityisesti kun siihen on etsinyt valikoista mustavalkoisen värimaailman. Kalliimpi versio digimittaristosta ei ole ainakaan havainnollisempi. Kangasverhoiltuun ja vain osittain sähkösäätöiseen istuimeen pätevät samat sanat. Tuki on erittäin hyvä ja säätövarat huippuluokkaa, eli olo ei ole tippaakaan epämukavampi kuin tyyriimmässä täysnahkaisessa ja kokonaan sähkösäädettävässä penkissä. Nypyttää näilläkin Lähempänä maata ollaan myös renkaiden ja vanteiden osalta – tosin tässä tapauksessa ei kirjaimellisesti, sillä lanseerausvaiheessa esiintyneiden jopa 20-tuumaisten jättivanteiden sijaan D3-perusmallin alla pyörivät järkevämmät 225/55 R17 -pyörät. Vaikka ne jalassa kulku on jo kohtuullisen siistiä, nämäkään kiekot eivät pysty peittoamaan 90-sarjan Volvojen perisyntiä eli turhan jämäkkää jousitusta. Meno on röpelöisellä jääpinnalla juuri sen verran nypyttävää, että siihen kiinnittää huomiota. Sen sijaan ajettavuudessa ei ole mitään valittamista, kuten ei myöskään tässä maltillisemmassa viritysasteessa kaksilitraisesta dieselmoottorista. Voimavarat riittävät nyky-Suomeen oikein hyvin, ja neljän pytyn käyntiääni on tulpattu pois matkustamosta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lämpöisiä bisneksiä Voimansiirtokin läpäisee kritiikkiseulan. Automaatti vaihtaa huomaamattomasti, ja sama pätee nelivedon mukaantuloon liukkaalla. Ainakin nastattomilla talvirenkailla kääntyvyyttä voi sopivasti tehostaa kaasulla – ennen kuin melko sallivasti toimiva ajonvakautus ryhtyy oikaisemaan autoa turvallisempaan kulmaan. Hyvän talviauton kruunaavat Business-tason mukanaan tuomat lämpövarusteet. Kuka kaipaa vauhtikoristeita tai muita turhuuksia, kun paketin mukana saa polttonestekäyttöisen lisälämmittimen ajastimella, lämmitettävän ratin sekä tuulilasin pesusuuttimet ja vielä istuinlämmityksen takaistuimen reunapaikoille? Ja jos jälkikasvun olemassaolo niin edellyttää, viimeksi mainitun voi korvata penkkiin integroiduilla lastenistuimilla. Siinä vielä yksi helpotus perusperheen vaivattomaan arkeen. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Lue lisää: Volvo.fi Volvo V90 D3 AWD Business aut Hinta alkaen 53 911 € Koeajetun auton hinta varusteineen 57 493 € Moottori Dieselmoottori 1 969 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 110 kW (150 hv), 4250 r/min Vääntö 350 Nm (1500–2500 r/min) Vääntö 350 Nm (1500–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,5 s Huippunopeus 205 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 128 g/km Mitat pituus 4936 mm, leveys 1879 mm, korkeus 1476 mm, akseliväli 2941 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku