Ajoneuvot | Koeajo | 17.6.2017

Koeajo: Seat Leon ST Cupra 300 4Drive – Voima herää

2.0 TSI DSG

Iän myötä Seat Leon ST Cupra sen kuin kerää vauhtia. Nyt vuorossa on jo 300 hevosen lumovoima. Hyvää: Riittävä suorituskyky, tilat, jousitus taajamassa Huonoa: Jousitus taajaman ulkopuolella, vanhahtava viihdejärjestelmä, salakavala suorituskyky

Jaa artikkeli

Numeroilla voi olla yllättävä psykologinen vaikutus. Muutamassa vuodessa Seatin arkisportin tehot ovat kohonneet pienin askelin jo sangen kunnioitettavasta 265 hevosvoimasta. Nyt Cupra-logon yhteydessä komeilee jo muhkea tasaluku 300, nostaen perheauton jo täysin toiselle tasolle. Ainakin henkisesti.

Seat Leon ST Cupra 300 4Drive DSG

Käytännössä suorituskyky on siis entistä riittävämpää. Kiihdytys 0–100 km/h taittuu 4,9 sekunnissa ja huippunopeus on 250 km/h. Tämä kaikki perhefarmarilta, johon mahtuu viisi henkeä ja 587 litraa tavaraa. Yleensä vastaavaa kaiken tavoittelua nähdään vain saksalaisilta premium-valmistajilta hirmuisilla hintalapuilla.

Cup Racing

Viiden vuoden iässäkin Seat Leon on säilyttänyt pirteän särmikkään tyylinsä, kiitos osin tuoreen faceliftin. Valmistaja on tehnyt myös hyvää työtä Cupra-version suhteen, joka näyttää riittävän erilaiselta, tekemättä suurta numeroa piilevistä voimavaroista. Ehkä paljastavin tekijä autossa on sen rengastus, sillä 19-tuumaiset vanteet ja 35-profiiliset renkaat vihjaavat paljon.

Seat Leon ST Cupra 300 4Drive DSG

Samalla ne liittyvät Cupran maineeseen alustaltaan kivikovana ajolaitteena. Mukautuvalla DCC-alustalla asiaan voi onneksi vaikuttaa, joten Comfort-ajotilassa auto on suoriutuu kaupunkiliikenteessä yllättävän hyvin. Poikkeuksen muodostavat keskikokoiset kuopat ja terävimmät moottoritien saumat, joissa kyytiläisiä tervehditään rymähtäen. Kovemmissa ajotiloissa alusta jämäköityy entisestään, tuoden tukea sporttisempaan ajoon. Samalla vaihteisto ja ohjaus valmistautuvat totisempaan etenemiseen hienovaraisuuden kustannuksella.

Seat Leon ST Cupra 300 4Drive DSG

Ajotiloista vaarallisin on ehkä lopulta juuri Comfort, sillä pehmeämmistä asetuksista huolimatta Cupralla on taipumus kerätä vauhtia salakavalasti ilman moottorin mörinää. Ärhäkämmissä tiloissa auto muistuttaa kyvyistään aktiivisemmin. Onneksi vakionopeudensäätimeen sisältyy myös nopeudenrajoitin.

Onneksi 4Drive-mallissa hevosvoimat on valjastettu nelivedon turvin ympärivuotiseen käyttöön. Etuvetoversio tasauspyörästön VAQ-lukolla sopii ajamisesta paremmissa olosuhteissa nautiskeleville, mutta molempien vetotapojen tarjonta on valmistajalta nappisuoritus.

Tuttu Leon

Käyttötarkoitukseen nähden hiukan liioitellun suorituskyvyn alta löytyy kuitenkin tuttu Seat Leon, joten sukuperimässä on paljon Volkswagen-ryhmän tuttuja komponentteja. Viihde- ja navigaatiojärjestelmä ei ole aivan uusimpien sukulaisten tasalla, mutta hoitaa asiansa. Cupraan sopisi myös muun muassa Audin ja Volkswagenin mallistoista tuttu virtuaalimittaristo mainiosti.

Istuinten osalta tilanne on arkiajossa sopivan mukavuuspainotteinen, vaikka rata-ajossa saattaisikin kaivata lisää sivuttaistukea. Takapenkillä tilaa on riittävästi ja moittimista ei kannata kohdistaa edes tavaratilaan. Alcantaraa ja hiilikuituhenkistä kangaskuosia yhdistävä miellyttävä verhoilu korostaa lähinnä Leonin malli-ikää muoviosien osalta.

Selkeä paikka mallistossa

Seat Leon Cupralla on selkeä paikka mallistossa, ei vain valmistajansa, vaan koko VW-konsernin osalta. Se tarjoaa perhe-elämän ja sporttisen suorituskyvyn yhdistelmää hintaluokassa, joka harmittaa monia kilpailijoita.

Seat Leon ST Cupra 300 4Drive DSG

Eräs tukalalle joutuneista onkin Škoda Octavia RS 245, joka ajautuu hinnaltaan jo pelottavan lähelle Cupra-mallistoa. Octavia toki tarjoaa maltillisemman suorituskyvyn perheystävällisemmässä paketissa. 300 hevosvoiman lumo on kuitenkin vahva.

Seat Leon ST Cupra 300 4Drive DSG

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Jaa artikkeli

Keskustelu

Lisäkuvat

automerkiltä: Seat