9.11.2017 Ajoneuvot Koeajo: Seat Arona – kumpparit jalkaan ja helmat ylös, Ibiza! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Seat Arona tuo klassikkomalli Ibizan hyveet nyt kompakteihin katumaastureihin. Hyvää: kompakti ja näppärä, hyvä voimalinja Huonoa: ei kaistavahtia, jousituksen pintakovuus Viime vuonna saapuneen Atecan jälkeen Seat jatkaa katumaasturimallistonsa kohentamista pienemmällä Aronalla. Samalla kyse on pelinavauksesta myös VW-ryhmän sisällä, sillä ryminällä laajentuvassa korkeiden arkiautojen valikoimassa Arona erottautuu olemalla uutuusporukan pienin. Pituuseroa esimerkiksi Atecaan kertyy 225 mm. Kompaktin koon takaa löytyy MQB A0 -pohjarakenne, jota on aiemmin käytetty uudessa Ibizassa ja VW Polossa. Näppärien mittojen ansiosta Seat Arona pärjääkin hyvin kaupungissa. Koeajolenkki vei uutukaisen kapeakujaisen espanjalaiskylän poikki, mutta edes aerodynaamisen terävästi muotoillut sivupeilit eivät hiponeet vanhoja kiviseiniä. 4,14 metriä pitkänä Arona tarjoaa kohtuullisesti tilaa myös takaistuimille, joskin takamatkustajien ei kannata olla kovin isokenkäisiä. Tavaratilaa on peräti 400 litraa. Seatin terävät muodot ovat tehneet Aronasta miellyttävän linjakkaan. Voimakkaasti muotoiltujen valojen lisäksi myös kylkilinjat antavat autolle hiukan vauhtia. C-pilarin nauha on erikoinen visuaalinen elementti, joka jatkaa ikkunalinjaa kattolinjan kustannuksella. Pikkuautotyyliin katon ja välinauhan väriä voi vaihtaa ja tarjolla on yhteensä 68 yhdistelmää. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Napakasti korkeampi Segmenttiin kuuluvasti Aronaa on saanut lisää maavaraa, lukeman ollessa 190 millimetriä, mutta nelivetoversiota ei ole tulossa. Yhdessä Seatille tyypillisen napakan jousituksen kanssa auto selviytyy tyypillisistä mökkitiehaasteista mainiosti, vaikka mukavuus kärsiikin kovemmissa töyssyissä. Tyypillisesti myös rengaskoon suhteen kannattaa olla tarkkana, sillä FR-varustetasoa maltillisemmin rengastettu Style tuntui selviytyvän epätasaisuuksista paremmin. Tarjolla oleva säädettävä alusta ei taasen tuntunut tekevän yhtään mitään. Aronan ohjaus on asteikon kevyemmällä puolella, mutta se sopii hyvin kompaktin auton luonteeseen. Ohjausvaste on vähäistä, mutta onneksi siitä puuttuu keinotekoisuus. Moottorivalikoima on kokoelma tuttuja tapauksia VW-ryhmän valikoimasta. 3-sylinterinen 1.0 TSI bensaturbo esiintyy kahtena tehoversiona (95/115 hv), joista tehokkaamman version saa myös DSG-kaksoiskytkinautomaatin yhteydessä. Malliston huipulla on 1,5-litrainen TSI EVO, joka vauhdittaa Aronaa 150 hevosvoimalla. Dieselvaihtoehtona on kaksi tehoversiota 1,6-litraisesta TDI:stä, 95 ja 115 hevosvoimaa, joista pienempitehoisen saa myös automaatin parina. CNG-kaasuversio nähdään ensi vuoden aikana. Varma diesel ja innokas bensiini Koeajettu 1,0-litrainen bensiiniautomaatti osoittautunee malliston myydyimmäksi eikä suotta. Moottori on jälleen erinomainen työjuhta, joka korvaa innokkuudella puuttuvaa iskutilavuutta. Myös 7-vaihteinen DSG avittaa konetta työssään löytämällä useimmiten sopivan pykälän. Moottoritienopeuksissa voimavarojen puute alkaa kuitenkin tulla esiin. Koeajoimme myös 1.6 TDI:n 115 hevosvoiman versiona. Rouheasti ääntelevä moottori on luonteeltaan tuttu ja tarjoaa dieselmäistä vääntöä. Manuaalivaihteisto toimii kiitettävän selkeästi. Varustelu on pääosin tuttua Seat Ibizasta ja tuttuun tapaan varustetasot ovat Reference, Style sekä kärkipaikan jakavat mukavuuspainotteinen Xcellence ja sporttityylinen FR. Front Assist -etutörmäysvaroitin automaattisella hätäjarrutuksella on kiitettävästi vakiovaruste, mutta kaistavaroitinta ei ole tarjolla. Katvealueen valvonta ja risteävän liikenteen varoitus ovat varsinkin kaupungissa näppäriä vaihtoehtoja. Viihteestä vastaavat 5- ja 8-tuumaiset kosketusnäyttöjärjestelmät ja tarjolla on myös BeatsAudion bassovoittoinen äänijärjestelmä. VW-ryhmän makea virtuaalimittaristo saapuu Aronaan joskus juhannuksen 2018 tienoilla. Seat Aronan hinnat alkavat 18 988,06 eurosta (1.0 EcoTSI 95 Reference) ja ensimmäiset autot saapunevat asiakkaille jo näin marraskuussa. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Seat Arona 1.0 EcoTSI 115 DSG Style Hinta alkaen 20 955 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 85 kW (115 hv), 5000–5500 r/min Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min) Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,0 s Huippunopeus 182 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 114 g/km Mitat pituus 4138 mm, leveys 1780 mm, korkeus 1552 mm, akseliväli 2566 mm Tavaratila: 400 l Omamassa: 1210 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Koeajo Maistiainen: Renault Scenic – enemmän sähköistä perheautoa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta