Ajoneuvot Koeajo Moottoripyörät 1.2.2018
Koeajo: se urheilullisempi Bobber – Triumph Bonneville Bobber Black
Mustan värin lisäksi Triumph Bonneville Bobber Black tarjoaa enemmän asennetta ja ajo-ominaisuuksia. Hyvää: parannettu jousitus ja jarrut, ulkonäkö, moottorin sivistynyt luonne. Huonoa: istuimen pituussäätö hankala, pieni tankki.
Viime vuonna esitelty Bonneville Bobber osoittautui brittivalmistajan koko 115-vuotisen historian nopeimmin myyväksi malliksi. Tuotekehitysosastolla ei silti jääty lepäämään laakereilla, vaan perus-Bobberin rinnalle suunniteltiin kaudelle 2018 reilusti parannettu versio, Triumph Bonneville Bobber Black.
Selvä ero ajettavuudessa
Heti ensimmäisessä kiertoliittymässä huomaa Bobber Blackin kääntyvän mutkaan herkemmin. Syynä on perusmallin 19-tuumaiseen verrattuna kolme tuumaa pienempi eturengas. Lisäksi 16-tuumainen paksuhko eturengas sopii paremmin bobber-tyyliin. Vauhdin kasvaessa huomaa etupään käyttäytyvän jämäkämmin. Hoikat KYB-teleskoopit on korvattu selvästi tuhdimmilla 47-millisillä Showa-teleskoopeilla. Ne sekä parantavat ajettavuutta että muodostavat sopusuhtaisen parin uuden eturengaskoon kanssa.
Jäykältä näyttävä perä kätkee sisäänsä siististi piilotetun monojousituksen. Takana joustomatkaa on 77 milliä ja edessä 90 milliä. Teräviä röykkyjä sisältävällä mutkatiellä kyydin tasaisuus yllättää, sillä jousituksen lisäksi paksujen renkaiden jousto tasaa alustan epätasaisuuksia.
Värinätön ja vääntävä
1200-kuutioisesta rivimoottorista Triumph käyttää lisänimeä HT, high torque eli vääntömoottori. Se kuvaa osuvasti moottorin luonnetta. Veto on puhdasta lähes tyhjäkäynniltä alkaen eikä normaalissa ajossa tarvitse nostaa kierroksia yli 4000:n. Värinät loistavat poissaolollaan. Tähän auttaa sekin, että vaihteisto on välitetty todella harvaksi. Kuutosvaihteella satasen mittarinopeudessa kierroksia on vain 2600.
Parantunut suorituskyky vaatii myös paremmat jarrut. Perusmallin yhden levyn järjestelmä on vaihtunut tuplalevyihin ja jarrusatuloiksi Brembot. Tehojarrutuksissa riittää kolmen sormen käyttö etujarrukahvalla, normaaleissa ajotilanteissa kaksikin sormea.
Ulkoisesti selvin ero on musta väri. Tarjolla on sekä kiiltävä että mattamusta vaihtoehto. Ajovalot on vaihdettu led-valoihin DRL-päivävaloilla ja varustukseen kuuluu nyt myös vakionopeussäädin. Parannukset nostavat hintaa 1400 eurolla. Koeajon perusteella satsaus kannattaa. Paras ominaisuus on kuitenkin ulkonäkö, joka saa kuljettajan naaman virneeseen ja herättää keskustelua jokaisella pysähdyksellä.
Lisätietoja: www.triumphmotorcycles.com/bonneville/bobber-black