10.8.2017 Ajoneuvot Koeajo: sähköllä kohotettu – Mini Countryman Cooper S E Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ladattava Mini Countryman -hybridi sopii niin kaupungin kuin maaseudunkin CO2-talkoisiin. Hyvää: suorituskyky, ajoasento, monipuolinen kokonaisuus. Huonoa: mittariston näytön pienet symbolit, alimittaiset häikäisysuojat. Mini Countryman E merkitsee paitsi brittivalmistajan ensimmäistä ladattavaa hybridiä, myös pienintä pistoketekniikalla toteutettua mallia koko emomerkki BMW:n paletti mukaan lukien. Apupolttomoottorilla varustettua BMW i3 -täyssähköautoa kun ei oikein voi laskea samaan kategoriaan kuuluvaksi. Countryman E:n numeroarvot ovat identtiset bemarin vastaavan mallin, 225xe Active Tourerin kanssa. Etupyöriä liikuttaa 1,5-litrainen kolmipyttyinen bensaturbo, takafillareita puolestaan sähkömoottori. Samalla on saatu aikaan neliveto ilman auton alla kulkevaa nivelakselia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ison koneen korvike Monien ladattavien hybridien tapaan myös Countryman E:ssä on kolme ajotilaa, joilla auton voi valjastaa joko hybridiksi, täyssähköautoksi tai sitten säästää täyteen ladattujen akkujen virtaa tuonnempaa pakokaasutonta ajoa varten. Näitä, kuten akun varaustilaakin, pitää tihrustaa ratin edessä olevan mittariston näytön pienten symbolien välityksellä. Apuja saa toki kojelaudan jättimäisestä keskinäytöstä, jossa esimerkiksi juuri tuo varaustila näkyy näytön ylitse kaartuvana valonauhana. Hybridikäytössä vaihtelua bensiini- ja sähkömoottorien välillä ei huomaa, ja suorituskyky on täyteläistä niin kaupunkikiihdytyksissä, maantieohituksissa kuin moottoritien haitariliikkeessäkin. Automaattivaihteistokin pelaa kuin unelma. Kulkupuoli on kaiken kaikkiaan kuin tuulahdus tulevasta: äänettömänä ja pehmeän voimakkaana tunne on sama kuin puolet isommassa bensiinimoottorissa vielä jokunen vuosi sitten. Osoitus siitä, että uusi teknologia tavoittaa vanhan myös nautittavuudessa. Sähköllä 125 km/h Latausjohto löytyy tavaratilassa olevasta laukusta, jonka saa näppärästi kiinni kuormansidontalenkkiin ajon ajaksi. Johto tyrkätään etulokasuojassa olevaan pistokkeeseen: latausajaksi ilmoitetaan paikasta riippuen kahdesta ja puolesta tunnista ylöspäin. Valmistaja kertoo toimintamatkaksi pelkällä sähköllä maksimissaan 42 kilometriä. Kokeilimme sähköajoa lataamalla akut vajaan työpäivän aikana pistorasiasta melkein täyteen: 80 prosentin varaustilassa ajotietokone lupaili 25 kilometrin kantamaa, mikä myös toteutui. Täyssähkötilassa mittaristo näyttää havainnollisesti kuinka paljon kaasupoljinta saa painaa, ettei polttomoottori käynnisty. Sähkökiihdytyksillä pysyy normaalin liikenteen rytmissä, eikä 100 km/h maantienopeudenkaan ylläpitäminen tuota vaikeuksia. Moottoritiellä saavutimme myös täyssähkökäytön huippunopeuden 125 km/h, jonka ylittämisen jälkeen bensiinimoottori viimeistään starttaa. Ja onhan tuo joka tapauksessa varsin pian edessä, kun akkujen virta ehtyy. Ilmoitettu yhdistetty EU-kulutus 2,1 litraa sadalla on lähinnä teoreettinen luku, ellei lataile autoaan päivittäin. Tällöinkin vaaditaan varsin lyhyitä ajomatkoja, jotta sähköavun konkreettinen hyöty todella laskisi keskikulutusta. Toisaalta juuri pätkäajo sopii Countrymanin olemukseen hyvin. Maantieajossa sähkö on nopeasti käytetty, ja jäljelle jää vain 36-litraisen polttonestesäiliön mukanaan tuoma varsin lyhyt toimintamatka – tankilla on vierailtava tiheään. Nykyisinkin mini Countryman E:n voimalinjan käyttöön on siis tarjolla useita vaihtoehtoja. Sama monipuolisuus leimaa autoa muutenkin. Usein kuullut valitukset siitä, miten nyky-Minit, ja etenkin tämä malliston suurin Countryman, ovat paisuneet alkuperäisen mallin mitoista, voitaisiin jo unohtaa – kahdestakin syystä. Ensinnäkin käytännössä kaikki automallit ovat tuntuvasti suurempia kuin niiden 1950-luvulla suunnitellut esi-isänsä, eli Mini ei ole tässä kehityksessä mikään poikkeus. Toisekseen Countryman on premium-luokan katumaasturien joukossa yksi pienimmistä. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, etteikö autosta löytyisi myös isoja ominaisuuksia. Etenkin maantieajossa Countryman yllättää: sitä ei vaivaa nyökkiminen eikä keikkuminen, vaan kulkua leimaavat mieto kallistelu, hyvin keskittävä ohjaus sekä moitteeton suuntavakavuus. Erinomaisesti muotoillut istuimet jatkavat samaa linjaa. Ne tarjoavat väsyttämättömän tuen pitkillekin taipaleille, vaikka penkeissä on vain perussäädöt. Nimelle Countryman – vapaasti suomennettuna maalaispoika – on siis katetta. Sähkömoottori lymyää tavaratilan alla, ja akkupaketti on sijoitettu sen eteen takaistuimen alle. Selkänojien kaltevuuden säädöllä varustettu penkki on hieman korkeammalla kuin tavallisesti, mutta tarjoaa juuri ja juuri riittävän pääntilan jopa 190-senttiselle. Polvitiloista Countrymanin kokoluokka paljastuu jo selvemmin. Kontti puolestaan on hieman perusmallia pienempi, mutta kohtuullisen tilava ja sisältää tavaralokeron lattian alla, eli kaikkea ei ole uhrattu sähkötekniikalle. Sitä ei havaitse myöskään kolmessa osassa laajentuvasta takapenkistä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vain pieniä kiusoja Mutkatiellä Countrymanin ohjaus tuntuu keskialueella maukkaalta, mutta enemmän käännettäessä tuntoa voisi olla enemmän. Lisäksi ratin liian paksut puolat haittaavat oikeaoppista otetta. Ajettavuus on silti katumaasturien joukossa hyvinkin sporttista. Urheilullinen alustan viritys tuntuu tietysti pienenä nypytyksenä sekä napakkuutena kuopissa, mutta kohtuullisen mukavuuden säilyttäen. Hälyäänet tai melutaso eivät vaivaa korvia koeajoauton massiivisesta 18 tuuman pyöräkoosta huolimatta. Oikeastaan ainoa matka-ajon haittatekijä juontaa juurensa minimäisen pystystä ja kaukana olevasta tuulilasista. Sen yläreunaan nivelöidyt häikäisysuojat ovat onnettoman lyhyet, eivätkä peitä sivulta tulevaa auringonpaistetta juuri lainkaan. Kaupungissa kompaktit ulkomitat ja korkea istuma-asento luovat näppäryyden. Ohjauksen turhanaikainen raskaus pysäköitäessä on liiankin sporttihakuinen piirre, jota voisi vielä viilata. Muuten paketti toimii täälläkin. Haastajat harvassa Halpahan pistoke-Mini ei ole, edes meikäläisen suopean CO2-pohjaisen verokohtelun jälkeen. Vajaan 41 000 euron perushinta kohoaa koeajoyksilön lisävarusteilla – joita pitkästä optiolistasta on tietysti mukava ruksailla – jo päälle 56 000 euron. Mutta, kuten sanottu, Countrymanin ominaisuudet riittävät moneen lähtöön – auton lelumainen olemus vain hämää. Ja kilpailijoiden puute tuottaa monelle mieluista yksilöllisyyttä, jota ei voi rahassa mitata. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Roman Razinkov Mini Countryman Cooper S E All4 Business Hinta alkaen 40 898 € Koeajetun auton hinta varusteineen 56 248 € Moottori Bensiinimoottori 1 499 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 100 kW (136 hv), 4400 r/min Vääntö 220 Nm (1250–4300 r/min) Teho 65 kW, 165 r/min Vääntö 220 Nm (1250–4300 r/min) Toimintamatka 42 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 165 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,8 s Huippunopeus 198 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 2,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 49 g/km Mitat pituus 4299 mm, leveys 1822 mm, korkeus 1559 mm, akseliväli 2670 mm Muu tieto Ladattava hybridi Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Koeajo Maistiainen: Renault Scenic – enemmän sähköistä perheautoa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 28.3.2024 Moottoriurheilu Nimi muistiin! - 19-vuotias Pedro Acosta paalutti nimensä MotoGP-historiaan 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta