Koeajo: sähkökaappi – Renault Kangoo Z.E. Power+ Maxi
Päästötön pikkupaku jakeluun ja huoltoyhtiöille. Hyvää: halpa käyttää, päästöttömyys, lisälämmitin. Huonoa: pikalatauksen ja ratin etäisyyssäädön puute, pitkä akseliväli.
Renault Kangoo ei nykymuodossaan ole enää mikään uutukainen, toinen sukupolvi esiteltiin jo vuonna 2008 ja keulan ilmettä uudistettiin 2013. Tässä pienten pakettiautojen luokassa ei kilpaillakaan ulkonäöllä vaan näppärillä tilaratkaisuilla, ketteryydellä ja taloudellisuudella. Ne Renault hallitsee Euroopan pakettiautomarkkinoiden ykkösenä.
Ja koska Renault on Euroopassa myös sähköautoissa ykkösenä, Kangoo sai sähkömoottoriversion jo 2011. Suomen talvessa sen toimintamatka olisi jäänyt alle sadan kilometrin eikä sitä siksi tänne tuotu. Maahantuonti on nyt alkanut kapasiteetiltaan puolitoistakertaisilla akuilla (33 kWh).
Tässähän on bensatankki?
Renault Kangoo Z.E. (zero emission) ei juurikaan eroa polttomoottoriversiosta. Latauspistokkeen liitin on piilotettu maskiin Renault-logon alle. Tunnistusta hankaloittaa bensatankin luukku, sähkömallissakin on bensiinilämmitin viiden litran bensasäiliöllä kaikkein kylmimpiä ilmoja varten. Muutoin lämpötilasta huolehtii ilmalämpöpumppu.
Sisällä erot ovat yhtä huomaamattomia, kierroslukumittarin tilalla on akun varaustilan näyttö ja monitoiminäytöstä löytyy lisätietoa taloudellisuudesta. Näyttö on muuttunut kosketustoimiseksi.
Ranskalaista mukavuutta
Kuljettajan olot ovat entisellään, tila riittää pitkälle kuskille, ylimääräistäkään ei jää. Istuimen muotoilu on ranskalaisen pehmeä, ratti jää kaipaamaan etäisyyssäätöä. Hallinta on helppoa ja ajettavuus mukavuusvoittoinen.
Matala melutaso täydentää kuskin tyytyväisyyttä. Ajetun pitkän mallin yli kolmimetrinen akseliväli tuo neljä kuutiota tavaratilaa ja vakautta maantiellä, mutta kankeutta kaupungissa.
Kangoon sähkömoottori on vain 60-hevosvoimainen, lukema kuulostaa alamittaiselta kokonaispainoltaan yli kaksitonniseen autoon. Sähkömoottorin vääntömomentti on kuitenkin käytössä läpi kierrosalueen eikä vaihtamiseen kulu aikaa vaihteettomalla autolla.
Kaasun voi polkaista pohjaan ilman moottorin ulvotusta. Niinpä liikkeellelähdöt ovat eleettömän ripeitä ja rellulla uskaltaa puikahtaa sekaan tiukkaankin väliin.
Parhaimmillaan nurkka-ajossa
Nopeuden ja kuorman kasvaessa voimavarat ehtyvät. Liikennevirrassa pysyy mukana eikä vauhti hyydy ylämäkiin, mutta ohituksiin kannattaa varata reilummin matkaa. Kovat nopeudet eivät muutenkaan sovi sähköautolle, toimintamatka hiipuu moottoritiellä sataan kilometriin. Taajamassa selviää tuplasti pidemmän matkan.
Kuorman vaikutus kulutukseen on pienempi kuin nopeuden. Kangoon kantavuus on noin 600 kg, mutta varmastikin useimmilla käyttö on huomattavasti kevyempää.
Kylmyys ei nipistä toimintamatkaa yhtä radikaalisti kuin muilla sähköautoilla bensiinitoimisen lämmittimen ansiosta. Kangoolla päästelee helposti päivän työajot aina 200 kilometriin asti ja jättää sen latautumaan yön ajaksi. Matka-ajoon toimintamatka on lyhyehkö ja pikalatausmahdollisuuden puuttuminen ei sekään auta. Nopeimmillaan akusto latautuu tyhjästä täyteen kuudessa tunnissa.
Lisätietoja: www.renault.fi/kangoo-ze