Koeajo: sähköautoilun kenraaliharjoitus – Audi E-tron
Audi E-tron yhdistää toimivan sähkövoimalinjan ja perinteisen Audin. Osiensa summa se ei silti ole. Hyvää: Tuntuu normaalilta Audilta, tehokas lataus, tilat. Huonoa: Hurja massa, sähkönkulutus, toimintamatka.
Audin sähkövyörytys ei ala vallankumouksella: E-tronista on tehty mahdollisimman audimainen. Ohjaus tuntuu tutulta, äänieristys on kokonaisuudessaan erinomainen ja viimeistelyn laatu moitteeton. E-tron jopa tuoksuu Audilta.
Abu Dhabissa järjestetyissä ensikoeajoissa saatu ensivaikutelma pitää: uutuus on helposti lähestyttävä. Toisaalta konservatiivisuudella saksalaismerkki on rajannut pois sähkövoimalinjan mahdollistamia raikkaita ideoita. Tesla Model 3:n jälkeen erillinen käynnistyspainike tuntuu jäänteeltä, ja MMI-järjestelmänkin verkkotoiminnot ovat vähän kankeita.
Huomaamaton
Oletusasetuksilla E-tron rullaakin polttomoottorimallien tapaan, ja automaattinen moottorijarrutus voimistuu vasta jyrkän kaarteen tai liikenteen vaatiessa hidastusta. Sähköpuolta voi sanoa huomaamattomaksi. Taajamavauhdissa voi erottaa voimalinjasta vienon ujelluksen, mutta muutoin kokemus on kuin täydellisellä vaihteistolla varustetusta polttomoottori-Audista. Kaasuvastekin on hyvin konservatiivinen, taloudellisuusmoodissa jopa rasittavan hidas. Hyundain tai Teslan sähköautoista tuttu välitön sähäkkyys puuttuu E-tronista.
Etumatkaa lataamalla
Audin suurin panostus sähköpuoleen liittyy ladattavuuteen. E-Tronin suuri 95 kilowattitunnin (käytettävä kapasiteetti 84 kWh) akku latautuu pikalaturilla peräti 150 kilowatin teholla. Kyse ei ole hetkellisestä piikkitehosta, vaan luvattu latausteho säilyy lähes tasaisena 80 prosentin varausasteeseen saakka – eli ensimmäiset 80 prosenttia akusta täyttyvät vain puolessa tunnissa. Toistaiseksi Suomessa on vain yksi yli 50 kilowatin CCS-laturi Lohjan ABC:llä, mutta lähitulevaisuudessa Audin nopeasta ladattavuudesta päässee nauttimaan enemmänkin.
Vaihtovirtalataus onnistuu kolmivaiheisesti 11 kilowatilla, myöhemmin tarjolle tulee 22 kilowatin versio. Audin kylkeen sijoitettu latausportti ei ole Suomen pikalatureilla kätevin mahdollinen, toisaalta kotilatauksessa lähellä kuljettajan ovea oleva liitin on kätevä.
Massakauhu
E-tron yhdistää Audin ja sähköauton vahvuudet yhdeksi paketiksi. Valitettavasti kokonaisuus jää osien summasta. Vaikka merkin ensimmäinen sähköauto on suuren työn tulos, perustuu se yhä vain muokattuun polttomoottorirakenteeseen – suuriin sähköautoihin Porschen kanssa kehitettävä PPE-perusrakenne saapuu vasta joskus 2021–2022.
Polttomoottoriperustalla lienee tuotantoteknisiä etuja, mutta hinta on kova: keulapellin alta löytää vaikeakäyttöisen kannellisen lokeron hukkatilaa täyttämästä, tavaratilan pohja taas nousee turhankin korkealle. Ihmisille tilaa onneksi riittää mainiosti. Eniten sähkötekniikan tuominen muovattuun polttomoottorirakenteeseen näkyy vaa’alla: omamassa on huimat 2565 kiloa!
Massan huomaa terävissä saumoissa ja hidastetöyssyissä, mutta muutoin se ei jousitusmukavuutta haittaa.
Suurin kuluttaja
Massa, ja katumaasturirakenne, näkyy sähkönkulutuksessa, joka on markkinoiden suurimpia. Kun 75 kilowattituntisella akulla varustettu Tesla Model 3 Performance taittaa WLTP-mittauksessa 530 kilometriä latauksella, riittää Audin 84 kilowattituntia vain 417 kilometriin.
Hyvin realistisena pidetty Yhdysvaltojen EPA-mittaus kertoo sekin karua kieltä: Audin 328 kilometriä jää kauas Model 3:n 496 kilometristä – ja Hyundai Kona Electrickin yltää 415 kilometriin.
Käytäntö vahvistaa teorian: Audin ensimmäisellä sähköautolla saa vierailla laturilla useammin kuin toivoisi
E-tronilla Audi todistaa hallitsevansa sähköautojen teknologian, mutta todellisen voimannäytön sijaan kyse on yhä harjoituksesta.
Päivitetty 6.5. Lisätty akun käytössä oleva kapasiteetti.