
Ajoneuvot | Koeajo | 25.9.2017
Koeajo: riskejä ottamatta maasturijuhliin – Opel Grandland X
1.2 Turbo Enjoy M6
Uusi Opel Grandland X tulee katumaastureiden kutsuille aika myöhään, mutta mukaan ehtii, koska katumaastureiden myyntiluvut nousevat joka vuosi melko tasaisesti. Hyvää: kattava perusvarustelu, tavaratilan käytännöllisyys, kilpailukykyinen hinnoittelu. Huonoa: varman päälle -ajattelu suunnittelussa, moottorivaihtoehtojen vähäisyys.
Opel Grandland X on uutuus, jonka koeajo Saksassa paljastaa, että Opel on askarrellut kilpailukykyisen maasturin. Se ei ole yhtä eloisa ja luonteikas kuin koeajoalueen parhaat viinit, mutta Grandland X napannee Suomessa melko sievän markkinaosuuden.
Uutuus on Opelin kolmas X-sarjalainen ja samalla sen katumaastureista suurin. Crossland X on lähes 30 senttiä ja Mokka X 20 senttiä lyhyempi, joten 4,5-metrinen Grandland X on selkeä isoveli.
Yhteisprojektina Peugeot 3008:n kanssa valmistettavaan Grandlandiin on etsitty kultaisen keskitien kautta monikäyttöisyyttä, jotta se istuisi sekä lapsiperheen että iäkkäiden kuluttajien autoksi. Ja oikeastaan kaikille siltä väliltäkin.
Auton suunnittelusta jää siksi vahva riskittömyyden tunne.
Vain kaksi moottoria
Aluksi moottoreita on tarjolla vain kaksi. Turbon tukema 1,2-litrainen bensiinimoottori (130 hv, 230 Nm) maistuu koeajossa melko innokkaalta ja kyvykkäältä voimanlähteeltä. Se päihittää ajamisen ilossa 1,6-litraisen dieselin (120hv, 300 Nm).
Diesel on myös hiukan kalliimpi, mutta on sitkeämpänä vääntäjänä parempi valinta siinä tapauksessa, että tavaraa ja/tai ihmisiä on kyydittävänä jatkuvasti paljon.
Nelivetoa ei autoon saa. Molempiin moottoreihin on yhdistettävissä käsi- tai automaattivaihteisto.
Pehmeäksi säädetty jousitus vie lokoisasti yli tiestön epätasaisuuksien, mutta tuo samalla hieman kallistelua kaarteissa. Matkustamoon ei kuulu missään nopeuksissa häiritsevästi moottoriääniä, myös kolmisylinterinen bensaturbo elämöi hillitysti.
Älykäs vakionopeussäädin tekee ruuhkissa ajamisen vaivattomaksi, kun auto pitää turvavälit omatoimisesti.
Mukavasti tilaa
Pää-, hartia- ja jalkatilaa on keskimittaiselle koehenkilölle mukavasti, jopa takapenkin keskipaikka menettelee tasaisen lattian ansiosta. Panoraamalasikaton lisämaksulla valitseva menettää pääntilaa takapenkillä. Tavaratila (514/1 652 litraa) ei ole tämän autoluokan suurin, mutta ihan riittävän tilava ja pikatutkailun perusteella nokkelasti suunniteltu.
Lastauskorkeus on matala, ja takaluukku aukeaa jalkaa puskurin alla heilauttamalla Innovation-varustetason autoissa.
Koeajoautomme kaksihenkinen joukkue ei päässyt sopuun ergonomiseksi luvattujen AGR-etuistuinten todellisesta mukavuudesta. Julistamme ne täten suht´ mukaviksi puheenjohtajan äänin eli fifty-sixty. Etu- ja takaistuimiin saa lämmityksen, kuten myös ohjauspyörään.
Useimpien katumaastureiden tapaan kuljettaja saa loistavan näkyvyyden eteen ja sivuille. Taakse näkyy nihkeämmin, joten lisävarusteisia peruutustutkia, pysäköintiavustimia, panoraamakameraa ja sivupeilien katvehälytystä kannattaa harkita.
Konstailematonta tyyliä
Opel Grandland X ei edes yritä kilpailla premier-luokan autojen kanssa sisätilojen yksityiskohdissa. Kaikki on silti konstailemattomasti kunnossa, vaikka auton hintatasoa on selvästi pidetty kurissa vähän materiaaleista tinkimällä.
Varustelutasoja on kaksi: Enjoy ja Innovation.
Jo lähtötasoon eli Enjoyhin on mahdutettu esimerkiksi OnStar-palvelu, seitsentuumainen värikosketusnäyttö, bluetooth-valmius, kuusi kaiutinta, liikennemerkkien tunnistus, mukavuusistuimet, ohjauspyörän lämmitys, vakionopeussäädin ja kaistavahti – ostajan ei siis välttämättä tarvitse vilkuilla lisävarustepaketteja.
Suomeen lokakuulla
Opel Grandland saapuu Suomeen lokakuun puolivälissä. Bensiiniturbon lähtöhinta on 25 906 euroa ja dieselin pari sataa euroa enemmän.
Ensi vuonna mallisto laajenee 180-hevosvoimaisella dieselillä ja valmistajan sanoin ”jossakin vaiheessa” myös ladattavalla hybridillä.
Lisätietoja: www.opel.fi/grandland-x
Valmistajalta: Opel
-
Opel Vivaro vaihtaa sukua – ensimmäiset kuvat uutuudesta julki Uutinen
-
Tila-autosta pikkubussiksi – Opel Zafira Life Uutinen
-
Maistiainen: Opel Ampera-E – saadaanko sähköauto sittenkin Suomeen? Koeajo
-
Muutoksen tuulia Opelilla: Adam, Karl ja Cascada poistuvat 2019 Uutinen
-
Suurperheen kuljetusihme – Opel Combo Life Suomessa Esittely
-
Koeajo: Käytännöllisyyden ylistys – Opel Combo Life Koeajo
-
PSA-pakut iskussa: Vuoden pakettiautoksi Berlingo, Combo ja Partner Uutinen
-
Opelin muutos hämmästyttää – miten PSA teki saksalaisen u-käännöksen? Uutinen
-
Sähköä ja sähäkkyyttä 2024 mennessä: Opel GT X Experimental Konsepti
-
Opel Compass: uusien omistajien jälkeen vuorossa on uusi muotoilusuunta Uutinen
-
Seuraava Peugeot 208 ja Opel Corsa: mukana myös sähkö Uutinen
-
Koeajo: Opel Grandland X ja tehokkain diesel Koeajo
-
Koeajo: kovaa ja korkealta – Opel Insignia Country Tourer Koeajo
-
Koeajo: Lapsuuden sankarille – Opel Insignia GSi Sports Tourer 2.0 Turbo Koeajo
-
Maistiainen: Opel Insignia GSi – tulinen kastike Koeajo
-
Näppärää virtaa: seuraava Opel Corsa sähköistyy 2020 Uutinen
-
Koeajo: Isolle perheelle – Opel Vivaro Tourer L2H1 1,6 BiTurbo Koeajo
-
Maistiainen: Opel Astra kulkee nyt myös kaasulla Koeajo
-
Koeajo: Terve, ja kiitos GM:stä! – Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI Koeajo
-
Koeajo: Opel Crossland X 1.6 CDTI – sisarusten varjossa Koeajo
-
Vuoden Auto Suomessa 2018 – Opel Insignia maahantuojan arvioitavana Uutinen
-
Autokauppa kaduttaa: PSA vaatii takaisin puolta Opel-rahoista Uutinen
-
Koeajo: Tavallisen tasavahva Opel Grandland X 1.2 Turbo Innovation Koeajo
-
Opel säästää synergialla ja satsaa sähköön – kiikarissa lupaava 2020-luku Uutinen
-
Katumaasturit mallioppilaina, kärjessä Volvo – 8 uutta Euro NCAP -tulosta Uutinen
-
Opelin uusi tie: vähemmän malleja, enemmän sähköä koko konsernille Uutinen
-
Maistiainen: syömähampaaksi synnytetty – Opel Grandland X 1.2 Turbo Autom. Innovation Koeajo
-
Koeajo: premiumista perheeseen – Opel Insignia Grand Sport Koeajo
-
Uusi Insignia avaa mökkikauden: Opel Insignia Country Tourer Autonäyttely
-
Perinteisen pirteyden paluu: Opel Insignia GSi Autonäyttely
-
Opel Grandland X – myös ladattavana hybridinä Autonäyttely
-
Kirjava joukko törmäystesteissä – pikkuautoille ilahduttavia tuloksia Uutinen
-
Tilava haastaja – uusi Opel Grandland X Esittely
-
Koeajo: säästöluokan SUV – Opel Karl Rocks Koeajo
-
Koeajo: Laajennettu toinen painos – Opel Insignia Sports Tourer Koeajo
-
PSA tarkentaa autonomiasuunnitelmiaan: taso 3 vuonna 2020 Uutinen
-
Buick Regal GS vihjailee Opel Insignian tehomallista Uutinen
-
Opel Finland: kaasuversiot kiinnostavat auton ostajia yhä enemmän Uutinen
-
Maistiainen: Opel Insignia Sports Tourer – nyt mahtuu! Koeajo
-
Vatikaani vaihtaa virtaan: Paaville Opel Ampera-e Uutinen
-
Koeajo: uuden suvun ensimmäinen – Opel Crossland X Koeajo
-
Maistiainen: Opel Crossland X – lupaus tulevasta Koeajo
-
Seuraavan sukupolven Opel Corsa saa jo PSA-geenit Uutinen
-
Opel Insignia – lippulaivan paluu alkaen 28608 euroa Uutinen
-
Opel jatkaa Saksassa – General Motorsin kädenjälki näkyy pitkään Uutinen
-
Koeajo: Uusi, lupaava alku – Opel Insignia Grand Sport Koeajo
-
Maistiainen: Odotettu Opel Insignia Grand Sport Koeajo
-
Crossland X – Opelin uusi tilaihme kiinnostaa Autonäyttely
-
Odotettu ryhtiliike: uusi Opel Insignia on komeampi ja keveämpi Autonäyttely
-
Tulossa: täysin uusi Opel Insignia Esittely
-
Opel Crossland X – pienempää Mokkaa kaipaaville Uutinen
-
Koeajo: Opel Mokka X – Hyvä jälkimaku Koeajo
-
Opelin mallistomyrsky: ensi vuonna jopa 7 uutta mallia! Uutinen
-
Seuraava Opel Meriva muodonmuutoksessa – luvassa ”pehmeä crossover” Uutinen
-
Leppoisan kuljettajan Opel Zafira Innovation 1.6 Koeajo
-
Opel Ampera-e: ihan tavallinen sähköauto – hyvä niin Autonäyttely
-
Luotettava kumppani – Opel Mokka X Koeajo
-
Piilovoimaa perheelle – Opel Astra 1.6 Turbo Koeajo
-
Maistiainen: toinen paahto – Opel Mokka X 1.6 CDTI MT6 AWD Esittely
-
Maistiainen: Opel Astra Sports Tourer 1.6 Turbo Uutinen
-
Opel Astra Sports Tourer: järkiauto sai järkiperän Koeajo
-
Opel Astra Enjoy 1.0 Turbo – halvemmalla hauskempaa Koeajo
-
Opel Insignia Country Tourer – korotettu farkku apuvedolla Koeajo
-
Farmarina vieläkin parempi – Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI Bi-Turbo Innovation Koeajo
-
Vuoden Autoon lisää puhtia – Opel Astraan kaksi uutta moottorivaihtoehtoa Uutinen
-
Opel Mokka – luokkansa suosituin Koeajo
-
Suomi edellä, Eurooppa perässä: Opel Astra on Vuoden Auto 2016 Uutinen
-
Opel Astran farmarimallisto alkaa 21 999 eurosta Uutinen
-
Chevrolet Bolt on meillä Opel Ampera-e Uutinen
-
Opelilla vauhdikas tammikuu Uutinen
-
Koska tätä saa? Opel GT -konseptiauto on huikea Uutinen
-
Opel kiusoittelee videoilla uudesta GT:stä Uutinen
-
Sportti vai kaupunkimaasturi – Opel Adam Rocks S Koeajo
-
Tällainen on vuoden autoksi Suomessa valittu Opel Astra Koeajo
-
Vuoden Auto Suomessa on Opel Astra! Uutinen
-
Koeajossa: Yhä ristiriitainen Opel Insignia Koeajo
-
Koeajossa: tilava Opel Vivaro Combi Koeajo
-
Maistiainen: Opel Adam Rocks S – ylemmäs ja taas alemmas Koeajo
-
Koeajossa: viidennen sukupolven Opel Astra Koeajo
-
Koeajossa: monikäyttöinen Opel Karl Koeajo
-
Maistiainen: kautta aikain tärkein Opel Astra Esittely
-
Koeajossa: kaupunkiautoksi tilava Opel Karl Koeajo
-
Koeajossa: sporttinen viidennen sukupolven Opel Corsa OPC Koeajo
-
Koeajossa raikas pikkuauto Opel Corsa Koeajo
-
Opel Corsa 1.0 Ecotec Koeajo
-
Opel Adam Rocks Koeajo
-
Takaisinkutsu: Opel Adam ja Corsa Uutinen
-
Opel Astra Koeajo
-
Opel Zafira Tourer Enjoy Koeajo
-
Opel Insignia Koeajo
-
Opel Insignia Koeajo
Kaikki koeajot
- Adria
- Alfa Romeo
- Aprilia
- Audi
- Bentley
- BMW
- Can-Am
- Caterham
- Chevrolet
- Citroën
- Cupra
- Dacia
- DS
- Ducati
- ERA
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Harley-Davidson
- Honda
- Husqvarna
- Hymer
- Hyundai
- Isuzu
- Iveco
- Jaguar
- Jeep
- Kawasaki
- Kia
- Koenigsegg
- KTM
- Lamborghini
- Land Rover
- Lexus
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Mazda
- Mercedes-Benz
- Mini
- Mitsubishi
- Moto Guzzi
- MV Agusta
- Nissan
- Opel
- Peugeot
- Polaris
- Porsche
- Renault
- Rolls-Royce
- Seat
- Škoda
- Smart
- Solifer
- SsangYong
- Subaru
- Sunlight
- Suzuki
- Tesla
- Toyota
- Triumph
- TruckMasters
- Victory
- Volkswagen
- Volvo
- Yamaha
- Zero
Keskustelu