12.7.2018 Ajoneuvot Koeajo: Rauhalliseen nautiskeluun – Harley-Davidson Forty-Eight Special Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tuttu runko ja moottori, mutta ulkonäkö ja ajoasento muokattiin uusiksi Harley-Davidson Forty-Eight Specialia varten. Hyvää: äänet, ajoasento, kevyt ajettavuus. Huonoa: kallistusvarat, toimintamatka tankillisella. Harley-Davidson lupasi viime vuonna, että se julkistaa sata uutta mallia vuoteen 2027 mennessä. Osa on täysin uusia, osa taas pienemmillä muutoksilla olemassa olevista malleista muokattuja variaatioita, kuten nyt ajettu Harley-Davidson Forty-Eight Special. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Yllättää mukavuudellaan Forty-Eight Special yllättää selvästi ennakkokäsitystä paremmalla mukavuudellaan – sekä sillä, että saman tutun rungon ja moottorin ympärille osataan suunnitella yhä uusia versioita. Korkea Tallboy-ohjaustanko ei tunnu käytännössä niin korkealta ja kapealta kuin näyttää. Kova ja yksinkertainen satula osoittautuu koeajossa melko miellyttäväksi, ja eteen sijoitetut jalkatapit kruunaavat luontevan ajoasennon. Ulkonäön viimeistelee 8-litrainen tankki, joka on yksi markkinoiden pienimmistä. Moottori on selvästi säiliötä leveämpi, minkä vuoksi jalat heiluvat ajoviimassa nojaamatta tankkiin lainkaan. Kytkin ja vaihdepoljin vaativat reipasta voimankäyttöä, mikä sopii hyvin pyörän tyyliin. Kallistuskulma hillitsee Rantabulevardilla lipuminen onnistuu Harrikalla helposti, samoin hidas ajo ruuhkassa. Moottori vastaa pehmeästi kaasuun lähes tyhjäkäynniltä alkaen, eikä moottorijarrutukselta vedolle siirryttäessä tunnu haitallista nykäisyä. Lähes sadan newtonmetrin vääntö riittää tarjoamaan 250-kiloiselle pyörälle riittävän suorituskyvyn. Ajotuntumaa voisi sanoa jopa urheilulliseksi, jollei 27 asteeseen rajoittuva kallistuskulma hillitsisi vauhdikkaampaa ajoa. Pakoputkien ja jalkatappien raapimaäänet ja kipinät nimittäin rajoittavat suurimpia kallistushaluja. Jarrujen teho on tasapainossa suorituskyvyn kanssa, samoin etujarrun vaatima puristusvoima kytkinkahvan jäykkyyden kanssa. Jousitus toimii urheilullisinta ajotyyliä lukuun ottamatta riittävän hyvin, joskin takajousituksen lyhyt joustomatka tuntuu selässä suurempien heittojen kohdalla. Moottoritienopeuksissa ajoviima rasittaa, ja kuljettaja roikkuu kyydissä käsien varassa. Alhaisemmissa nopeuksissa H-D on mukavan leppoisa matkakaveri, joka taipuu mutkiin kevyesti katseen voimalla. Pieni polttoainetankki osoittaa, ettei kyseessä ole pitkille matkoille tarkoitettu malli. Parhaimmillaan pyörä on rauhallisessa nautiskelussa mutkateillä tai kaupungissa. Bonuksena tulee se, että Harrikka kerää aina huomiota, ja sillä saa juttukavereita jokaisella ajotauolla. Teksti: Janne Huhtala Kuvat: valmistaja Harley-Davidson Forty-Eight Special Moottori Bensiinimoottori 799 cm³, kaksisylinterinen V-moottori, ilma/öljyjäähdytys, 5 vaihdetta, . Vääntö 96 Nm (3500 r/min) Vääntö 96 Nm (3500 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 705 mm, paino ajokunnossa 256 kg, akseliväli 1 495 mm, tankin tilavuus 8 litraa. Rengaskoko: edessä 130/90B16, takana 150/80B16. Takuu Takuu 2 vuotta (lisähintaan jatkettavissa 5 vuoteen) Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 18.4.2024 Moottoripyörät ”Jotain suurta tulossa” – BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 15.4.2024 Koeajo Koeajo: Fiat e-Ducato – houkutteleva vaihtoehto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?