15.12.2017

Koeajo: Range Rover P400e – ”vedessä kahlatessa polttomoottori pidettävä käynnissä”

Range Rover P400e

Ladattava hybridi Range Rover P400e tekee Range Roverista edullisemman.

Lähes viisikymmenvuotisen taipaleensa aikana Range Rover on kohdannut kaikkea erämaavaelluksista kuninkaallisiin edustustehtäviin. Nyt mallin toiminta-alue laajenee uudelle, aiemmin tavoittamattomissa olleelle ympäristölle: sähköauton latauspaikalle.

Range Rover P400e

Range Rover P400e tarjoaa 404 hevosvoiman yhteistehon, josta vastaavat 300-hevosvoimainen bensiinimoottori ja 115-hevosvoimainen sähkömoottori – kaksi voimanlähdettä tuottavat huipputehon eri pyörintänopeuksilla, joten yhteisteho ei ole aivan yksittäisten arvojen summa.

Hybridijärjestelmä on tehty yhteistyössä ZF:n kanssa, ja samaa perustaa käytetään esimerkiksi BMW X5 xDrive40e:ssä. Sähkömoottori sijaitsee polttomoottorin ja 8-portaisen automaattivaihteiston välissä.

Range Rover P400e

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Älä kahlaa sähköllä

Voimalinjassa ei hybridimalliin ole tehty kevennyksiä: jakolaatikosta löytyy alennusvaihteisto ja keski- ja takatasauspyörästö ovat varustettu sähköohjatulla luistonhallinnalla. Tehtaan edustajat jopa kertovat hybridivoimalinjan tuovan etua maastoajoon, kiitos sähkömoottorin erinomaisen hallittavuuden. Maastoajo onnistuu puhtaasti sähkölläkin, mutta tehdas suosittelee polttomoottorin käynnistämistä kahlauksen ajaksi (900 mm!), muuten vesi voi virrata pakoputkistoa pitkin moottoriin.

Maastokyvyt eivät jää puheiden varaan: Los Angelesin pohjoispuolen vuoristoon on rakennettu lyhyt, mutta autoon käytetyn nahan, metallinhohtomaalin ja vannekoon huomioiden varsin vaativa maastorata. Osaavissa käsissä (eli erinomaisen oppaan ohjeilla) Range Rover P400e osoittaa olevan aivan yhtä kotonaan luonnossa kuin Beverly Hillsin äveriäillä pihakaduilla.

Range Rover P400e
Keskikonsolin punainen hätäseis-painike on prototyyppiauton erikoisuuksia.

Hienosäätö työnalla

Hybridijärjestelmän lopullisesta hienosäädöstä ensikoeajolla ei vielä saa kuvaa: autot ovat loppuvaiheen prototyyppejä, ja tehtaaan edustajat myöntävät, ettei voiman annostelu ryömiessä ole vielä riittävän tarkkaa. Hienosäätöä tehtäneen myös epämääräiseen jarrutuntumaan ja kaasupolkimeen – sähkön ja bensiinivoiman saumaton yhteistyötä ei saavuteta helposti. Myös alustaa hiotaan vielä, joten toivottavasti lopullisesta autosta korjataan epätasaisilla teillä ajoittain vaivaavan nypyttämisen. Lopputulos selviää myöhemmin valmiiden autojen saapuessa Suomeen.

Range Rover P400e
Kuvassa alas taitettu keskikonsoli taittuu sähköllä, ja myös mukitelineet paljastuvat jalopuulistojen alta sähköisellä avauksella. Tietysti.

Hybridinä halvin

Äänettömät lähdöt tai vierailut polttomoottoreilta kiellettyihin keskustoihin onnistuvat 13,1 kilowattitunnin akun ansiosta, joka lepää korotetun tavaratilan pohjan alla. Type 2 -liittimellä toimiva 7 kilowatin lataus täyttää akun vajaassa kolmessa tunnissa. Auton voi myös määrätä akkua säästävään ajotilaan, ja osaapa hybridijärjestelmä optimoida energiankäyttöä navigaatiotietojen perusteella. Luvattu kulutus 2,8 l/100 km pitänee kuitenkin paikkaansa vain verottajaa varten.

Tehdas lupaa suurelle autolle 51 kilometriä sähköistä ajoa – saa nähdä, mutta joka tapauksessa hybriditekniikka sopii lompakolle. Autoverottomalta hinnaltaan P400e maksaa lähes saman kuin bensiinikäyttöinen V8 (127 500 euroa ja 128 300 euroa), mutta hiilidioksidipäästöistä riippuvan autoveron jälkeen hintaero muuttuu sataan tuhanteen euroon – 136 969 euroa vastaan 233 886 euroa!

Ladattava hybridi onkin edullisin tie Range Rover -kuljettajaksi, sillä hinta alittaa edullisimman dieselin reilulla kymppitonnilla. Ja toki ero vain kasvaa varustetasojen ja lisävarustelun kohentuessa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sähköinen käsinoja

Uuden sähköisen voimalinjan lisäksi Range Roveria on ehostettu ja teknologiaa lisätty. Matkustajia hellitään uusin istuimin, ja niiden säätöpainikkeet ovat nyt mersumaisesti kätevästi ovissa. Vanha kosketusnäyttö on vaihdettu Velar-mallista lainattuun kahden ruudun malliin ja etuvaloihin saa parhaimmillaan 144 lediä ja neljä laseria.

Etumatkustajatkin voivat nyt nauttia omasta jääkaapista ja äänieristystä on ehostettu paksuntamalla laseja 20 prosenttia. Takamatkustajia voi myös hämmentää sähköisesti taittuvalla pitkällä keskikonsolin ja käsinojan yhdistelmällä. Ei sähkötoimisuudesta hyötyä ole, mutta se saa olon tuntumaan vähän erityisemmältä. Aivan kuten Range Roverikin.

Range Rover P400e

Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Lauri Ahtiainen ja Range Rover

Range Rover P400e

Hinta alkaen

136 969 €

Moottori

Ladattava hybridi Bensiinimoottori 1997 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto, sähkömoottori 116 hv

Teho

297 kW (404 hv)

Vääntö

640 Nm

Vääntö

640 Nm

Kiihtyvyys 0–100 km/h

6,8 s

Huippunopeus

220 km/h

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 2,8 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

64 g/km

Mitat

pituus 5000 mm, leveys 2073 mm, korkeus 1869 mm, akseliväli 2922 mm

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

Takuu 3 vuotta / 100 000 km

Luetuimmat