15.12.2017 Ajoneuvot Koeajo: Range Rover P400e – ”vedessä kahlatessa polttomoottori pidettävä käynnissä” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ladattava hybridi Range Rover P400e tekee Range Roverista edullisemman. Lähes viisikymmenvuotisen taipaleensa aikana Range Rover on kohdannut kaikkea erämaavaelluksista kuninkaallisiin edustustehtäviin. Nyt mallin toiminta-alue laajenee uudelle, aiemmin tavoittamattomissa olleelle ympäristölle: sähköauton latauspaikalle. Range Rover P400e tarjoaa 404 hevosvoiman yhteistehon, josta vastaavat 300-hevosvoimainen bensiinimoottori ja 115-hevosvoimainen sähkömoottori – kaksi voimanlähdettä tuottavat huipputehon eri pyörintänopeuksilla, joten yhteisteho ei ole aivan yksittäisten arvojen summa. Hybridijärjestelmä on tehty yhteistyössä ZF:n kanssa, ja samaa perustaa käytetään esimerkiksi BMW X5 xDrive40e:ssä. Sähkömoottori sijaitsee polttomoottorin ja 8-portaisen automaattivaihteiston välissä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Älä kahlaa sähköllä Voimalinjassa ei hybridimalliin ole tehty kevennyksiä: jakolaatikosta löytyy alennusvaihteisto ja keski- ja takatasauspyörästö ovat varustettu sähköohjatulla luistonhallinnalla. Tehtaan edustajat jopa kertovat hybridivoimalinjan tuovan etua maastoajoon, kiitos sähkömoottorin erinomaisen hallittavuuden. Maastoajo onnistuu puhtaasti sähkölläkin, mutta tehdas suosittelee polttomoottorin käynnistämistä kahlauksen ajaksi (900 mm!), muuten vesi voi virrata pakoputkistoa pitkin moottoriin. Maastokyvyt eivät jää puheiden varaan: Los Angelesin pohjoispuolen vuoristoon on rakennettu lyhyt, mutta autoon käytetyn nahan, metallinhohtomaalin ja vannekoon huomioiden varsin vaativa maastorata. Osaavissa käsissä (eli erinomaisen oppaan ohjeilla) Range Rover P400e osoittaa olevan aivan yhtä kotonaan luonnossa kuin Beverly Hillsin äveriäillä pihakaduilla. Keskikonsolin punainen hätäseis-painike on prototyyppiauton erikoisuuksia. Hienosäätö työnalla Hybridijärjestelmän lopullisesta hienosäädöstä ensikoeajolla ei vielä saa kuvaa: autot ovat loppuvaiheen prototyyppejä, ja tehtaaan edustajat myöntävät, ettei voiman annostelu ryömiessä ole vielä riittävän tarkkaa. Hienosäätöä tehtäneen myös epämääräiseen jarrutuntumaan ja kaasupolkimeen – sähkön ja bensiinivoiman saumaton yhteistyötä ei saavuteta helposti. Myös alustaa hiotaan vielä, joten toivottavasti lopullisesta autosta korjataan epätasaisilla teillä ajoittain vaivaavan nypyttämisen. Lopputulos selviää myöhemmin valmiiden autojen saapuessa Suomeen. Kuvassa alas taitettu keskikonsoli taittuu sähköllä, ja myös mukitelineet paljastuvat jalopuulistojen alta sähköisellä avauksella. Tietysti. Hybridinä halvin Äänettömät lähdöt tai vierailut polttomoottoreilta kiellettyihin keskustoihin onnistuvat 13,1 kilowattitunnin akun ansiosta, joka lepää korotetun tavaratilan pohjan alla. Type 2 -liittimellä toimiva 7 kilowatin lataus täyttää akun vajaassa kolmessa tunnissa. Auton voi myös määrätä akkua säästävään ajotilaan, ja osaapa hybridijärjestelmä optimoida energiankäyttöä navigaatiotietojen perusteella. Luvattu kulutus 2,8 l/100 km pitänee kuitenkin paikkaansa vain verottajaa varten. Tehdas lupaa suurelle autolle 51 kilometriä sähköistä ajoa – saa nähdä, mutta joka tapauksessa hybriditekniikka sopii lompakolle. Autoverottomalta hinnaltaan P400e maksaa lähes saman kuin bensiinikäyttöinen V8 (127 500 euroa ja 128 300 euroa), mutta hiilidioksidipäästöistä riippuvan autoveron jälkeen hintaero muuttuu sataan tuhanteen euroon – 136 969 euroa vastaan 233 886 euroa! Ladattava hybridi onkin edullisin tie Range Rover -kuljettajaksi, sillä hinta alittaa edullisimman dieselin reilulla kymppitonnilla. Ja toki ero vain kasvaa varustetasojen ja lisävarustelun kohentuessa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sähköinen käsinoja Uuden sähköisen voimalinjan lisäksi Range Roveria on ehostettu ja teknologiaa lisätty. Matkustajia hellitään uusin istuimin, ja niiden säätöpainikkeet ovat nyt mersumaisesti kätevästi ovissa. Vanha kosketusnäyttö on vaihdettu Velar-mallista lainattuun kahden ruudun malliin ja etuvaloihin saa parhaimmillaan 144 lediä ja neljä laseria. Etumatkustajatkin voivat nyt nauttia omasta jääkaapista ja äänieristystä on ehostettu paksuntamalla laseja 20 prosenttia. Takamatkustajia voi myös hämmentää sähköisesti taittuvalla pitkällä keskikonsolin ja käsinojan yhdistelmällä. Ei sähkötoimisuudesta hyötyä ole, mutta se saa olon tuntumaan vähän erityisemmältä. Aivan kuten Range Roverikin. Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Lauri Ahtiainen ja Range Rover Range Rover P400e Hinta alkaen 136 969 € Moottori Ladattava hybridi Bensiinimoottori 1997 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto, sähkömoottori 116 hv Teho 297 kW (404 hv) Vääntö 640 Nm Vääntö 640 Nm Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,8 s Huippunopeus 220 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 2,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 64 g/km Mitat pituus 5000 mm, leveys 2073 mm, korkeus 1869 mm, akseliväli 2922 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – 1991 Rover Mini Classic 1300 oli aikamatka 60-luvulle jo uutena 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?