Ajoneuvot | Esittely | Koeajo | 31.10.2017

Koeajo: Porsche Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo – farkkuna fantastinen

Järjetön ja järkevä perhefarmari jaksaa hämmästyttää. Hyvää: ajettavuus, tilat, ulkonäkö. Huonoa: hybridimallin jarrutuntuma, fysiikan lait.

Jaa artikkeli

Porsche Panamera Sport Turismo on ikonisen stuttgartilaismerkin näkemys järkevästä perhefarkusta. Pystyperä korjaa samalla lopullisesti alkuperäistä Panameraa vaivanneen muotoiluongelman, sillä uusi muoto saa auton vihdoin näyttämään sopivalta. Suurin uhri muodonmuutoksessa on sedanin upea kolmiosainen aktiivinen takaspoileri, joka on vaihtunut perinteisempään lautamalliin takalasin yläreunassa.

Porsche Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo

Se tärkein ero. Porschen mukaan kaikki B-pilarista taaksepäin on tehty uudelleen Sport Turismoa varten.

Vihdoin valmis

Muunnos sedanista farmariksi on tuonut mukanaan muutamia muitakin etuja. Tavaratila on kasvanut 20 litralla (520 l) ja takaistuimet käännettynä eroa on jo 50 litraa (1 390 l) Sport Turismon hyväksi. Parempi perän muoto on samalla madaltanut lastauskynnystä ja tehnyt tavaratilasta käyttökelpoisemman muotoisen. Suomalaisen autoverotuksen suosimat hybridimallit joutuvat puolestaan luopumaan 95 litrasta tavaratilaa (425–1295 l).

Farmariversio tuo tarjolle myös uuden takapenkkiversion. Erillisistuinten sijaan oletuksena saapuu perinteinen keskipaikalla varustettu 2+1-penkki. Leveän kardaanitunnelin takia keskipaikkaa ei tosin voi suositella kuin lyhyisiin siirtymiin hyvien kavereiden kesken. Valitettavasti samalla takapenkin keskikonsolin muotoilu ottaa askeleen taaksepäin, joten varustelistalta kannattaa ruksia erillisistuimet jatkossakin.

Herkullinen hybridi

Sport Turismo perii suoraan sedanin voimalinjavalikoiman, joten tarjolla on koko joukko moottoreita 330 hevosvoiman Panamera 4:stä aina järjettömään 680 hevosvoiman Panamera Turbo S E-Hybridiin. Suomessa suosituin malli lienee 2,9-litraisen 330 hevosvoiman V6:n ja 136 sähköhevosta yhdistävä Panamera 4 E-Hybrid, jonka yhteisteho on 462 hevosvoimaa. Hybridiversioiden etuna on erityisesti kaupunkiolosuhteisiin sopiva sähköajo, jonka toimintamatka on noin 50 kilometriä. Pelkän sähkön varassa Panamera pysyy hyvin liikenteen mukana aina moottoritienopeuksiin saakka.

Porsche Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo

Etelä-Ranskan mutkatiestöllä ajettaessa eniten korostuu Panameran leveys, sillä 1,94 metriä leveä auto vaatii välillä enemmän tilaa kuin ensisilmäyksellä uskoisi. Suurin taikatemppu auton puolelta on sen pituuden ja painon kätkeminen, sillä 5,05 metriä pitkä ja hybridinä yli 2,2 tonnia painava perhefarkku ryntäilee tarvittaessa mutkasta toiseen kuin pari kokoluokkaa pienempi katusportti.

Ohjaustuntumaa ei ole valtavasti, mutta kuitenkin riittävästi, ja ohjaus herättää itseluottamusta suoraviivaisuudellaan. Hallintalaitteiden suurin miinus kohdistuu hybridimallien jarrupolkimeen, jonka jousimainen tuntuma tuo mieleen pelikonsolien rattiohjaimet. Osaltaan auton innokkuuteen vaikuttavat reilusti annostellut hevosvoimat, mutta myös alustainsinööreille kuuluu kiitos. Panamera Sport Turismo on ilmiömäinen yhdistelmä mukavuutta ja ajamista tukevaa jämäkkyyttä.

Porsche Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo

Euroopan tai Espoon halki

Pitkien matkojen ahmimiseen tarkoitettu Porsche Panamera Sport Turismo on eniten kotonaan reissuilla, joissa läänit ja valtakunnat vaihtuvat useaan kertaan. Hybridinä auto kuitenkin viihtyy mainiosti myös kaupungissa. Parasta autossa on kuitenkin se, että jopa hitaassa ruuhkajonossa Panamera onnistuu tuntumaan erityiseltä.

Porsche Panamera Sport Turismo on järkevä perhefarkku – ainakin Porschen tavalla.

Porsche Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Jaa artikkeli

Keskustelu