25.11.2017 Ajoneuvot Koeajo: Porsche Cayenne – poikkeuksellisen kyvykäs Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Huipputekniikka kesyttää fysiikan lakeja – Porsche Cayenne on poikkeuksellinen katumaasturi. Hyvää Ajettavuus, tilat, voimalinja, monipuolisuus. Huonoa Ominaisuudet perusvarustein yhä kysymysmerkki. Fysiikan lait antavat kolmannen sukupolven Porsche Cayenne –katumaasturille vaikean lähtökohdan. Maasturin paino ja korkea painopiste tekevät hallaa ketteryydelle ja mukavuudelle – ainakin teoriassa. Onneksi saksalaisinsinöörit eivät anna teorian pilata käytäntöä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Valoraita piristää Ulkoa kolmannen sukupolven Cayennen tunnistaa helpoiten perästä: matalia takavaloja yhdistävä valoraita on näyttävä ja olemusta leventävä yksityiskohta. Keulassa sukunäkö edeltäjään on turhankin vahva, sen muistuttaessa lähinnä Panameran piirteillä ehostettua versiota edeltäjästään. Uudet kuoret kätkevät Audi Q7:sta ja Bentley Bentaygasta tutun perusrakenteen. Vaikka Porsche on sukupolvenvaihdoksessa venynyt 63 milliä, on se yhä 133 millimetriä Audia lyhyempi. Lähes viisimetrisenä viisipaikkainen Cayenne tarjoaa hulppeat ihmisille ja tavaroille. Takaistuinta voi muokata liu’uttamalla pituussuunnassa ja säätämällä selkänojan kaltevuutta. Säädöt onnistuvat kaksiosaisesti, mutta selkänojan voi kaataa kolmessa osassa. Pidemmillä matkustajilla takaistuimen reisituki jää hivenen heikoksi. Tavaratilan kerrotaan nielevän peräti 770 litraa. Kuin korkeampi Panamera Etuistuimella tunnelma on kuin korkeassa Panamerassa. Pelkistetty kojelauta luottaa vaakasuuntaisiin linjoihin ja suureen kosketusnäyttöön. Mittaristoa hallitsee suuri analoginen kierroslukumittari, jota ympäröivät suuret näyttöruudut. Ohjauspyörän rullilla ohjattavat ruudut vaikuttavat alkuun hivenen sekavilta, mutta järjestelmään tottuu nopeasti. Sen jälkeen digitaaliruuduilta odottaisi joustavampaa muokattavuutta. Leveä pianolakattu keskikonsoli tarjoaa ilmastoinnin säätöjen lisäksi naksahtavat hipaisukytkimet alustalle, ajonvakautukselle ja muille ajotoiminnoille. Sport Chrono -paketti tuo ajonvakautuksen päällä ja pois -tilojen väliin sallivamman PSM Sport -asetuksen. Leveää keskikonsolia reunustavat jämäkät tartuntakahvat. Maasturitunnelmaa luovat myös kojelaudan päätyjen pystyt ilmasuuttimet. Fysiikkaa kesyttämässä Se maasturitunnelma häipyy, kun autolla lähtee ajamaan. Porsche on kesyttänyt fysiikan lakeja (lisävarusteisen) tekniikan keinoin: kolmikammioinen ilmajousitus ja aktiivinen iskunvaimennus (vakiona S:ssä) saavat tukea nelipyöräohjaukselta ja 48 voltin sähköisestä kallistuksenvaimennuksesta. Tulos on vaikuttava: aivan kuin alla olisi matala Panamera, jossa kuljettaja on nostettu auton katolle. Cayenne taittuu mutkiin neutraalisti, nöyrästi ja kallistelematta. Ohjaus on luonnollinen, ja kaiken kaikkiaan hallintalaitteet toimivat esimerkillisesti. Nopeissa suunnanvaihdoksissa nelipyöräohjaus häivyttää auton massan, ja vain vaativimmat poikittaisheitot keskellä mutkan lakipistettä saavat alustan nöyrtymään. Vaikka takarenkaat ovat ensi kertaa Cayennen historiassa eturenkaita leveämmät, osoittaa auto äärirajoilla neutraalia, pienellä pyynnöllä jopa yliohjaavaa käytöstä. Sinänsä Cayennen kyvykkyys mutkateillä on täysin järjetöntä ja turhaa, mutta toisaalta myös kunnioitettavaa: Porsche ei ole tehnyt kompromisseja, vaikka ne myyntiä heikentäisivät. Porsche Cayenne S Urheilullisuudesta huolimatta auto on varsin mukava. Suuret töyssyt ja Kreetan teiden karheudet suodattuvat hienosti, mutta terävimmät tärähdykset välittyvät läpi. Lopullinen mukavuus ja melutaso selviävät myöhemmin Suomessa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy V6 vai V8? Malliston lippulaiva on avauskuvassa esiintyvä Cayenne Turbo. Nelilitraisen V8:n 550 hevosvoiman huipputeho tarjoaa absurdia suorituskykyä, mutta Cayenne S:n V6 kuulostaa soinnikkaammalta. 440 hevosvoimainen moottori vauhdittaa myös Audi RS 5 -mallia, mutta Porschen keulalla voimanlähde kuulostaa sielukkaammalta. Kaikkien voimanlähteiden perässä on ZF:n 8-portainen automaatti ja aktiivinen neliveto. Koska sen toimintaa voi ylistää moitteettomaksi, lienee turhaa ihmetellä, miksei autoa ole varustettu Panamerasta tutulla PDK-kaksoiskytkinvaihteistolla. Porsche Cayenne S Maahantuoja arvioi Cayenne S:n muodostuvan alussa malliston suosikiksi, vaikka tarjolla on myös 340-hevosvoimainen perus-Cayenne. Myöhemmin esiteltävä ladattava hybridi noussee lopulliseksi myyntimalliksi. Porsche Cayenne ei toki ole edullinen auto – etenkään koeajoautojen kaltaisesti varusteltuna. Katumaasturin ostoon tarvitaan paljon rahaa, mutta vastineeksi saa poikkeuksellisen monialaista kyvykkyyttä. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Porsche Cayenne S Hinta alkaen 150 578 € Moottori Bensiinimoottori, 2 894 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 324 kW (440 hv), 5 700–6 600 r/min Vääntö 550 Nm (1 800–5 500 r/min) Vääntö 550 Nm (1800–5500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,9 s Huippunopeus 265 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 9,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 213 g/km Mitat pituus 4918 mm, leveys 1983 mm, korkeus 1696 mm, akseliväli 2895 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – 1991 Rover Mini Classic 1300 oli aikamatka 60-luvulle jo uutena 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 - huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?