16.12.2017 Ajoneuvot Koeajo: Porista Berliiniin – BMW 640i A xDrive Gran Turismo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW 6-sarjan Gran Turismon pakka ei hajoa, vaikka matka-arkku siirtyy kauniista Portugalista rapaiseen Suomeen. Hyvää: tilat, matkamukavuus, varusteet, iDrive. Huonoa: ohjaustuntuma, hinta. BMW:n Gran Turismo -matkamallien tarjonta koki muutoksen 5-sarjan Gran Turismon uudistuessa osaksi 6-sarjaa. Samalla venähtivät ulkomitat, esimerkiksi pituutta kertyi lähes 9 senttimetriä ja tavaratilakin venähti 110 litraa. Toisaalta muutos symboloi sitä, miten malli yhdistelee viereisten mallisarjojen komponentteja. Keula on haalittu 7-sarjasta ja aina ilmajousitettu taka-akseli 5-sarjan farmarista. Ilmajousituksen saa etuakselillekin halutessaan. Nykymuodossaan GT-korimalli painottaa takapenkkejä ja tavaratilaa tuttuja sedaneita enemmän. Valitettavasti autoa ei kuitenkaan saa enää erillisillä takaistuimilla, mutta sentään tarjolla on säädettävällä kallistuksella mukavuutta reunapaikoille. Suuremman tavaratilan ansiosta GT on suunniteltu nimensä mukaisesti pitkien matkojen viikonloppureissuihin. Laakeaan tavaratilaan mahtuu nyt 610 litraa reissujen vaatimaa välineistöä. Samalla myös korimallin kurvit ovat muuttuneet parempaan suuntaan, joskin edeltäneen 5 GT:n haasteellisiin kurveihin verrattuna suunta saattoi olla vain ylöspäin. BMW on myös saanut profiloitua Gran Turismon mallin kauemmas 5-sarjan farmarista ja jopa isosta 7-sarjan toimitusjohtajamallista. M niin kuin matka-auto Gran Turismo ei petäkään sille tarkoitetussa käytössä. Takaistuimilla on tilaa kiitettävästi ja takana voi hallita ilmastoinnin lisäksi vaikkapa takaikkunoiden verhoja. Korkea kattolinja saattaa haitata pensaissa piileviä esteetikkoja, mutta matkustamossa se tarkoittaa tilaa ja mukavuutta erityisesti takarivillä. Myöskään etuistuimet eivät kalpene kisassa. Kattavien sähkösäätöjen ja muistipaikkojen lisäksi edessä hyötyä ja hupia tarjoilevat 10-tuumainen iDrive ja peräti 4 850 euron hintainen Bowers & Wilkins -äänijärjestelmä. BMW:n vuosikausia kehittämä iDrive on ehkä turhankin monipuolinen, säätöjen kadotessa jo valikkoviidakkoon, mutta kyseessä on edelleen käytettävyydeltään viihdetietojärjestelmien ykkönen. B&W:n äänentoisto sen sijaan vaatii enemmän säätämistä kuin hintalappu antaisi odottaa. Ja vaikka autoon on valittu M Sport -varustelu, kyse on lähinnä turhaksi jäävistä M-logoista kynnyslistoissa ja jarrusatuloissa. Matka-ajossa mallikkaasti toimivasta alustasta kiitos kuuluu Executive Drive -alustapaketille, joka täydentää kokonaisuutta mukautuvalla iskunvaimennuksella, nelipyöräohjauksella ja sähköisellä kallistuksenvaimennuksella. Lopputuloksena on kiitettävää mukavuutta, vaikka esimerkiksi 7-sarja asettuu vielä taikamattotunnelmassa edelle. M niin kuin menohalut Jos BMW 6-sarjan Gran Turismoa tarttuu niskasta, on auto sopivan vakaakulkuinen kiitos samaisen alustapaketin. Komean M-ohjauspyörän kautta välittyvä ohjaustunto on kuitenkin aina epämääräisen puudutettu, joten helpommalla pääsee pitämällä ajotilana Comfort Plus ja leijailemalla määränpäähän. On kuitenkin huomioitava, että 20-tuumaiset kitkarenkaat tuskin antavat autonkaan esittää parastaan. Tiemelu kuitenkin pysyttelee hyvällä tolalla myös suomalaistiestöllä. Erityisesti matka-ajoon suunniteltu Driving Assistant Plus -ajoavustinpaketti tuo 5-sarjasta tuttuja autonomiatoimintoja myös 6 GT:hen. Järjestelmä ei täysin hurmaa sohjoisella maantiellä, mutta se tuo yhden avustinkerroksen pitkiin siirtymiin. Konepellin alta löytyy BMW:n ikoninen 3-litrainen kutoskone, joka vauhdittaa matkakulkinetta 340 hevosvoiman verran. Voima välittyy 8-vaihteisen automaatin kautta xDrive-nelivedolle, joten voimavarat pysyvät myös hyvin hallinnassa. Tarvittaessa 0–100 km/h voidaan tempaista 5,4 sekunnissa, jonka jälkeen matkalaukut saattavat löytyä eri järjestyksestä. Moottori kuulostaa hyvältä verrattuna moniin kilpakumppaneihin verrattuna, mutta turboahtimet ovat pihistäneet parhaat soinnit jo jokin aika sitten. Yläkierroksilla moottori vaikuttaa hiukan ahdistuneelta, mutta kulkuun se ei vaikuta. M niin kuin mainio Tarkkana kannattaa olla kuitenkin hinnaston ja lisävarusteluettelon kanssa. Kun malliston alkaa 630d A xDriven 89 329 eurosta, ei täysin varustellun 640i A xDrive Gran Turismon hintalappu välttämättä naurata. Toisaalta, erinomaisesti varusteltuna burgundinpunainen matka-arkku on aina valmis oikaisemaan vaikka koko Euroopan poikki. Kokonaisuutena BMW 640i A xDrive Gran Turismo ei petä, vaikka auto ei ehkä olekaan niin sporttinen kuin se haluaisi. Matkustusmukavuus on onneksi kunnossa, joten mallilla on hyvät edellytykset toteuttaa Gran Turismo -lupaustaan. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen BMW 640i A xDrive Gran Turismo Hinta alkaen 103 667 € Koeajetun auton hinta varusteineen 155 369 € Moottori Bensiinimoottori 2 998 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 250 kW (340 hv), 5500–6500 r/min Vääntö 450 Nm (1380–5200 r/min) Vääntö 450 Nm (1380–5200 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,4 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km 11,1 (kaup.) / 6,5 (maant.) / NEDC-kulutus 8,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 187 g/km Mitat pituus 5091 mm, leveys 1902 mm, korkeus 1538 mm, akseliväli 3070 mm Tavaratila: 610 l Omamassa: 1910 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?