Ajoneuvot Koeajo 16.12.2017

Koeajo: Porista Berliiniin – BMW 640i A xDrive Gran Turismo

BMW 6-sarjan Gran Turismon pakka ei hajoa, vaikka matka-arkku siirtyy kauniista Portugalista rapaiseen Suomeen. Hyvää: tilat, matkamukavuus, varusteet, iDrive. Huonoa: ohjaustuntuma, hinta.

BMW:n Gran Turismo -matkamallien tarjonta koki muutoksen 5-sarjan Gran Turismon uudistuessa osaksi 6-sarjaa. Samalla venähtivät ulkomitat, esimerkiksi pituutta kertyi lähes 9 senttimetriä ja tavaratilakin venähti 110 litraa. Toisaalta muutos symboloi sitä, miten malli yhdistelee viereisten mallisarjojen komponentteja. Keula on haalittu 7-sarjasta ja aina ilmajousitettu taka-akseli 5-sarjan farmarista. Ilmajousituksen saa etuakselillekin halutessaan.

BMW 640i A xDrive Gran Turismo

Nykymuodossaan GT-korimalli painottaa takapenkkejä ja tavaratilaa tuttuja sedaneita enemmän.  Valitettavasti autoa ei kuitenkaan saa enää erillisillä takaistuimilla, mutta sentään tarjolla on säädettävällä kallistuksella mukavuutta reunapaikoille. Suuremman tavaratilan ansiosta GT on suunniteltu nimensä mukaisesti pitkien matkojen viikonloppureissuihin. Laakeaan tavaratilaan mahtuu nyt 610 litraa reissujen vaatimaa välineistöä.

BMW 640i A xDrive Gran Turismo

Samalla myös korimallin kurvit ovat muuttuneet parempaan suuntaan, joskin edeltäneen 5 GT:n haasteellisiin kurveihin verrattuna suunta saattoi olla vain ylöspäin. BMW on myös saanut profiloitua Gran Turismon mallin kauemmas 5-sarjan farmarista ja jopa isosta 7-sarjan toimitusjohtajamallista.

 

M niin kuin matka-auto

Gran Turismo ei petäkään sille tarkoitetussa käytössä. Takaistuimilla on tilaa kiitettävästi ja takana voi hallita ilmastoinnin lisäksi vaikkapa takaikkunoiden verhoja. Korkea kattolinja saattaa haitata pensaissa piileviä esteetikkoja, mutta matkustamossa se tarkoittaa tilaa ja mukavuutta erityisesti takarivillä.

Myöskään etuistuimet eivät kalpene kisassa. Kattavien sähkösäätöjen ja muistipaikkojen lisäksi edessä hyötyä ja hupia tarjoilevat 10-tuumainen iDrive ja peräti 4 850 euron hintainen Bowers & Wilkins -äänijärjestelmä.

BMW:n vuosikausia kehittämä iDrive on ehkä turhankin monipuolinen, säätöjen kadotessa jo valikkoviidakkoon, mutta kyseessä on edelleen käytettävyydeltään viihdetietojärjestelmien ykkönen. B&W:n äänentoisto sen sijaan vaatii enemmän säätämistä kuin hintalappu antaisi odottaa.

Ja vaikka autoon on valittu M Sport -varustelu, kyse on lähinnä turhaksi jäävistä M-logoista kynnyslistoissa ja jarrusatuloissa. Matka-ajossa mallikkaasti toimivasta alustasta kiitos kuuluu Executive Drive -alustapaketille, joka täydentää kokonaisuutta mukautuvalla iskunvaimennuksella, nelipyöräohjauksella ja sähköisellä kallistuksenvaimennuksella. Lopputuloksena on kiitettävää mukavuutta, vaikka esimerkiksi 7-sarja asettuu vielä taikamattotunnelmassa edelle.

 

M niin kuin menohalut

Jos BMW 6-sarjan Gran Turismoa tarttuu niskasta, on auto sopivan vakaakulkuinen kiitos samaisen alustapaketin. Komean M-ohjauspyörän kautta välittyvä ohjaustunto on kuitenkin aina epämääräisen puudutettu, joten helpommalla pääsee pitämällä ajotilana Comfort Plus ja leijailemalla määränpäähän. On kuitenkin huomioitava, että 20-tuumaiset kitkarenkaat tuskin antavat autonkaan esittää parastaan. Tiemelu kuitenkin pysyttelee hyvällä tolalla myös suomalaistiestöllä.

Erityisesti matka-ajoon suunniteltu Driving Assistant Plus -ajoavustinpaketti tuo 5-sarjasta tuttuja autonomiatoimintoja myös 6 GT:hen. Järjestelmä ei täysin hurmaa sohjoisella maantiellä, mutta se tuo yhden avustinkerroksen pitkiin siirtymiin.

Konepellin alta löytyy BMW:n ikoninen 3-litrainen kutoskone, joka vauhdittaa matkakulkinetta 340 hevosvoiman verran. Voima välittyy 8-vaihteisen automaatin kautta xDrive-nelivedolle, joten voimavarat pysyvät myös hyvin hallinnassa. Tarvittaessa 0–100 km/h voidaan tempaista 5,4 sekunnissa, jonka jälkeen matkalaukut saattavat löytyä eri järjestyksestä.

Moottori kuulostaa hyvältä verrattuna moniin kilpakumppaneihin verrattuna, mutta turboahtimet ovat pihistäneet parhaat soinnit jo jokin aika sitten. Yläkierroksilla moottori vaikuttaa hiukan ahdistuneelta, mutta kulkuun se ei vaikuta.

 

M niin kuin mainio

Tarkkana kannattaa olla kuitenkin hinnaston ja lisävarusteluettelon kanssa. Kun malliston alkaa 630d A xDriven 89 329 eurosta, ei täysin varustellun 640i A xDrive Gran Turismon hintalappu välttämättä naurata. Toisaalta, erinomaisesti varusteltuna burgundinpunainen matka-arkku on aina valmis oikaisemaan vaikka koko Euroopan poikki.

Kokonaisuutena BMW 640i A xDrive Gran Turismo ei petä, vaikka auto ei ehkä olekaan niin sporttinen kuin se haluaisi. Matkustusmukavuus on onneksi kunnossa, joten mallilla on hyvät edellytykset toteuttaa Gran Turismo -lupaustaan.

BMW 640i A xDrive Gran Turismo

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Jaa artikkeli

Valmistajalta: BMW

Kaikki koeajot

Uusimmat