Koeajo: Polaris Ranger XP 900 High Lifter – hyötykoneesta huvipuistoksi

Kun työkäyttöön tarkoitettuun Polaris Rangeriin asennetaan korottavat High Lifter -tukivarret, järeämmät renkaat ja hieman tiuhemmat vaihteiston välitykset, muuttuu pelin henki melko radikaalisti.  Hyvää: Maastokelpoisuus, äijämäinen ulkonäkö, hauskuus Huonoa: Saatavilla vain maastomallina, hinta

Ajoneuvot | Koeajo | 1.4.2017

Vaikka perusvarusteisen Polaris Ranger XP 900:en maasto-ominaisuuksia tai ulkonäköä ei käy moittiminen, on mallin High Lifter -versio selkeästi kyvykkäämmän ja maskuliinisemman näköinen. Musta-oranssi väritys, avonainen ohjaamo ja järeällä kuviolla varustetut 28-tuumaiset High Lifter Outlaw 2 -renkaat tekevät työkonemaisesta puurtajasta kilpahenkisemmän hupivälineen.

Ranger High Lifter on vakiomallia kolmisen senttiä korkeampi, ja ero näkyy nimenomaan maavarassa. Korotus on toteutettu kaarevilla tukivarsilla ja korkeammilla renkailla, jotka ovat amerikkalaisen High Lifter Productsin valmistamat.

High Lifter valmistaa mallikohtaisia aftermarket-viritysosia monille merkeille, mutta Polaris tarjoaa valmiiksi High Lifterin muokkaamia malleja, muun muassa tuhatkuutioinen Sportsman XP ja nyt ajettava Ranger XP 900.

Tuttu tekniikka, tiuhempi välitys

Korotuksen lisäksi vaihteistoa on tihennetty pyörien suuremman vierintäkehän kompensoimiseksi. Lisäksi moottorin ilmanotto on nostettu snorkkelien avulla ylemmäs. Lavan ja ohjaamon välistä ylös törröttävät putket luovat katu-uskottavuutta ja mahdollistavat syvässäkin lutakossa kahlaamisen.

Muuten Rangerin tekniikkaan ei ole koskettu. Moottori on sama 875-kuutioinen kaksisylinterinen, jota käytetään perusmallissakin. Tehoa on muikeat 68 hevosvoimaa, ja se liikuttaa Rangeria varsin iloisesti. Ranger on aiemmissa testeissä todettu yhdeksi luokkansa tehokkaimmista, joten voima ei ihan heti lopu kesken vauhdikkaammassakaan menossa.

Vetoa ja vetokykyä

Hidasta ryömintää auttaa voimakkaan moottorin lisäksi variaattorivaihteiston hidas puoli, jolla varmistetaan väännön riittävyys. Rangerin neliveto on Polariksen tyyliin automaattisesti kytkeytyvää mallia ja toiminnaltaan moitteeton.

Polaris Ranger XP 900 High Lifter

Nelivedon ohella valittavana on pelkkä takaveto. Lisäksi Ranger tarjoaa erillisen Turf-toiminnon, jolloin vedosta vastaa vain yksi pyörä. Tämä vetotapa ehkäisee ajoalustan rikkoutumista tiukoissa käännöksissä esimerkiksi golfkentillä ja muilla herkillä pinnoilla ajellessa.

Kuormaa Rangerin kippilavalle saa lastata 454 kiloa. Vetokykyä luvataan 907 kiloa. Voisi kuvitella, että kuorma seuraa nätisti Rangerin perässä milteipä maastosta riippumatta, ainakin High Lifterin renkailla.

Ohjaamossa on paikat kolmelle, ja tilaa riittää kohtuudella jopa aikuisille. Asfaltilla ajaessa isot traktorikuvioiset renkaat ei toki ole parhaimmillaan, mutta maastossa ja lumessa ne toimivat loistavasti. Asvalttiajoa hillitsee sekin seikka, ettei Ranger High Lifteriä voi rekisteröidä tieliikenteeseen.

Hauskaa kuin huvipuistossa

High Lifteriin istuessa kaipuu kaulan syvyisiin kuramonttuihin ja läpitunkemattomiin ryteikköihin valtaa kuljettajan mielen. Tällä erää moisia olosuhteita ei koeajon puitteissa ollut tarjolla, mutta ajan sai kulumaan mukavasti loputtomista nelipyöräluisuista sohjoisella merenjäällä nautiskellessakin.

Kokemus peittoaa minkä tahansa huvipuistolaitteen mennen tullen, eikä läpimärkä vaatetuskaan saa hymyä hyytymään.

Tälläkin kertaa hauskanpidolla on hintansa. Ranger High Lifterin hintalapussa lukee 24 490 euroa, mikä on melkoinen summa – varsinkin pelkästä maastopelistä. Laitteen käyttökelpoisuutta tai varsinkaan hauskuutta se ei kuitenkaan himmennä.

Hinta alkaen 24 490 eur
Moottori Bensiinimoottori, 875 cm³, 2 sylinteriä, nestejäähdytys,
2-alueinen PVT-variaattori, neliveto
Teho 68 hv
Takuu 2 vuotta

Katso lisää Ranger High Lifterista:

www.polaris.fi

www.highlifter.com

http://www.polaris.com/en-us/ranger-utv/ranger-xp-900-eps-high-lifter

Keskustelu