21.10.2017

Koeajo: pistokehybridi viehättää tavallisuudellaan – Kia Niro 1.6 GDI Plug-in hybrid

Kia Niro

Hienovarainen pistokehybridi Kia Niro jättää kuljettajalleen ison valinnan. Bensiininkulutus nolla tai jopa seitsemän litraa sadalla kilometrillä. Hyvää: tavallisuus, muotoilu, vetokyky. Huonoa: vaatimaton toimintasäde sähköllä.

Kia Niro 1.6 GDI Plug-in hybridiä markkinoidaan kuten kilpailijoitaankin: ympäristöystävällisenä ja vähän polttoainetta kuluttavana mallina. Keskimääräiset hiilidioksidipäästöt saadaan myös virallisina lukuina pieniksi, kun laskelmissa oletetaan autolle tietty erikseen määritelty osuus ajoa sähkömoottorilla. Käytännössä polttoaineenkulutus ja siten myös ajonaikaiset hiilidioksidipäästöt voivat vaihdella suuresti.

Kia Niro

Koeajossa jatkuvasti Eco-ajotilalla ajettuna ajomatkojen kulutus vaihteli yhdestä litrasta liki seitsemään litraan sadalla kilometrillä.

Kaunein suoritus, ajotietokoneen mukaan yhden litran keskikulutus, saavutettiin, kun Kia Nirolla ajettiin hiukan yli 40 kilometrin matka ja akut oli ladattu täyteen ennen matkaa. Reitti kulki tällöin pääsääntöisesti maantietä pitkin, kaupunkiajon osuus jäi alle neljään kilometriin.

Vaikka autolle luvataan jopa 58 kilometrin toimintasäde sähköllä, on tuo 40 kilometriä käytännössä lähempänä todellista maksimia.

Kia Niro

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kulutus kasvaa

Kun matka pitenee ja reitti kulkee moottoriteitäkin pitkin, keskikulutus luonnollisesti nousee. Noin 100 kilometrin matka täydellä latauksella ja pääasiassa moottoritieajoa hyvissä olosuhteissa nosti kulutuksen neljään litraan. Sekään ei ole paljon ja jos akut ehtivät latautua ennen seuraavaa etappia niin hybridi kyllä täyttää tehtävänsä.

Kia Niro

Jos laiskuus valtaa kuljettajan ja lataus jää tekemättä, se näkyy kulutuksessa. Ajotietokoneen mukaan keskikulutus oli 5,7 litraa sadalla kilometrillä, kun matkaan lähdettiin lataamattomalla autolla ja seka-ajoa kertyi reilut 100 kilometriä.

Puuskittaisessa tuulessa ja sateessa pääasiassa moottoritieajossa koettiin koeajon korkeimmat kulutuslukemat: 6,5 litraa sadalla kilometrillä. Tällöinkin matkaan oli lähdetty lataamattomalla autolla.

Kia Niro

Kuljettaja valitsee

Vaihteen valitsimen vierestä löytyvällä painikkeella kuljettaja voi valita Nirolle käyttövoimaksi sähkön tai hybriditilan. EV-tilassa, esimerkiksi kaupunkiajossa, Niro käyttää vain sähköä. Kun akun varaus ei ole riittävä, järjestelmä vaihtaa automaattisesti hybriditilaan. Tässä tilassa Niro käyttää samanaikaisesti sekä bensiini- että sähkömoottoria.

Kia Niro

Pistokehybridin täysi hyöty ympäristölle toteutuu vain, jos kuljettaja on viitseliäs ja kytkee auton lataukseen aina, kun akut sitä vaativat.

Sopii kenelle vaan

Kia Niro Plug-in hybridi on kaikilta ominaisuuksiltaan ensi sijassa tavallinen auto. Nykyaikaisen näköinen, hyvä ajettava ja tilava. Vetokykyäkin Nirolta löytyy 1 300 kiloon asti.

Kia Niro

Niro sopii kuljettajalle, joka haluaa vähitellen omaksua uudenlaisen ajamisen latauspistokkeineen. Se sallii perinteisen bensiinillä ajamisen, mutta antaa mahdollisuuden tavoitella mahdollisimman suurta osuutta sähköllä ajamiseen.

Kia Niro

Lataus onnistuu tavallisesta kotitalouspistorasiasta tai julkisista latauspisteistä. Ohjaimen värinäytöstä voi seurata latauksen etenemistä.

Teksti: Eila Parviainen Kuvat: Jari Saarentaus

Lue lisää: www.kia.com/niro

Kia Niro 1.6 GDI Plug-in hybrid

Hinta alkaen

36 490 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

40 490 €

Moottori

Bensiinimoottori 1 580 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. kaksoiskytkinautomaattivaihteisto, etuveto.

Teho

77,2 kW (105 hv), 5700 r/min

Vääntö

147 Nm (4000 r/min)

Teho

44,5 kW, 170 r/min

Vääntö

147 Nm (4000 r/min)

Akku

Sähkömoottori, litiumionipolymeeriakusto, kulutus: 98 Wh/km.

Kiihtyvyys 0–100 km/h

10,8 s

Huippunopeus

172 km/h

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 1,3 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

29 g/km

Mitat

pituus 4355 mm, leveys 1805 mm, korkeus 1545 mm, akseliväli 2700 mm

Takuu

7 vuotta / 150 000 km

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat