21.10.2017 Ajoneuvot Koeajo: pistokehybridi viehättää tavallisuudellaan – Kia Niro 1.6 GDI Plug-in hybrid Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hienovarainen pistokehybridi Kia Niro jättää kuljettajalleen ison valinnan. Bensiininkulutus nolla tai jopa seitsemän litraa sadalla kilometrillä. Hyvää: tavallisuus, muotoilu, vetokyky. Huonoa: vaatimaton toimintasäde sähköllä. Kia Niro 1.6 GDI Plug-in hybridiä markkinoidaan kuten kilpailijoitaankin: ympäristöystävällisenä ja vähän polttoainetta kuluttavana mallina. Keskimääräiset hiilidioksidipäästöt saadaan myös virallisina lukuina pieniksi, kun laskelmissa oletetaan autolle tietty erikseen määritelty osuus ajoa sähkömoottorilla. Käytännössä polttoaineenkulutus ja siten myös ajonaikaiset hiilidioksidipäästöt voivat vaihdella suuresti. Koeajossa jatkuvasti Eco-ajotilalla ajettuna ajomatkojen kulutus vaihteli yhdestä litrasta liki seitsemään litraan sadalla kilometrillä. Kaunein suoritus, ajotietokoneen mukaan yhden litran keskikulutus, saavutettiin, kun Kia Nirolla ajettiin hiukan yli 40 kilometrin matka ja akut oli ladattu täyteen ennen matkaa. Reitti kulki tällöin pääsääntöisesti maantietä pitkin, kaupunkiajon osuus jäi alle neljään kilometriin. Vaikka autolle luvataan jopa 58 kilometrin toimintasäde sähköllä, on tuo 40 kilometriä käytännössä lähempänä todellista maksimia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kulutus kasvaa Kun matka pitenee ja reitti kulkee moottoriteitäkin pitkin, keskikulutus luonnollisesti nousee. Noin 100 kilometrin matka täydellä latauksella ja pääasiassa moottoritieajoa hyvissä olosuhteissa nosti kulutuksen neljään litraan. Sekään ei ole paljon ja jos akut ehtivät latautua ennen seuraavaa etappia niin hybridi kyllä täyttää tehtävänsä. Jos laiskuus valtaa kuljettajan ja lataus jää tekemättä, se näkyy kulutuksessa. Ajotietokoneen mukaan keskikulutus oli 5,7 litraa sadalla kilometrillä, kun matkaan lähdettiin lataamattomalla autolla ja seka-ajoa kertyi reilut 100 kilometriä. Puuskittaisessa tuulessa ja sateessa pääasiassa moottoritieajossa koettiin koeajon korkeimmat kulutuslukemat: 6,5 litraa sadalla kilometrillä. Tällöinkin matkaan oli lähdetty lataamattomalla autolla. Kuljettaja valitsee Vaihteen valitsimen vierestä löytyvällä painikkeella kuljettaja voi valita Nirolle käyttövoimaksi sähkön tai hybriditilan. EV-tilassa, esimerkiksi kaupunkiajossa, Niro käyttää vain sähköä. Kun akun varaus ei ole riittävä, järjestelmä vaihtaa automaattisesti hybriditilaan. Tässä tilassa Niro käyttää samanaikaisesti sekä bensiini- että sähkömoottoria. Pistokehybridin täysi hyöty ympäristölle toteutuu vain, jos kuljettaja on viitseliäs ja kytkee auton lataukseen aina, kun akut sitä vaativat. Sopii kenelle vaan Kia Niro Plug-in hybridi on kaikilta ominaisuuksiltaan ensi sijassa tavallinen auto. Nykyaikaisen näköinen, hyvä ajettava ja tilava. Vetokykyäkin Nirolta löytyy 1 300 kiloon asti. Niro sopii kuljettajalle, joka haluaa vähitellen omaksua uudenlaisen ajamisen latauspistokkeineen. Se sallii perinteisen bensiinillä ajamisen, mutta antaa mahdollisuuden tavoitella mahdollisimman suurta osuutta sähköllä ajamiseen. Lataus onnistuu tavallisesta kotitalouspistorasiasta tai julkisista latauspisteistä. Ohjaimen värinäytöstä voi seurata latauksen etenemistä. Teksti: Eila Parviainen Kuvat: Jari Saarentaus Lue lisää: www.kia.com/niro Kia Niro 1.6 GDI Plug-in hybrid Hinta alkaen 36 490 € Koeajetun auton hinta varusteineen 40 490 € Moottori Bensiinimoottori 1 580 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. kaksoiskytkinautomaattivaihteisto, etuveto. Teho 77,2 kW (105 hv), 5700 r/min Vääntö 147 Nm (4000 r/min) Teho 44,5 kW, 170 r/min Vääntö 147 Nm (4000 r/min) Akku Sähkömoottori, litiumionipolymeeriakusto, kulutus: 98 Wh/km. Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,8 s Huippunopeus 172 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 1,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 29 g/km Mitat pituus 4355 mm, leveys 1805 mm, korkeus 1545 mm, akseliväli 2700 mm Takuu 7 vuotta / 150 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Koeajo Maistiainen: Renault Scenic – enemmän sähköistä perheautoa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta