5.9.2018

Koeajo: pioneerin päivitys – BMW 225xe Active Tourer

BMW 225xe Active Tourer

Etuvedon lähettiläs, BMW 2 Active Tourer, eteni ensimmäiseen ehostukseensa. Hyvää: ajoasento, ohjaamoergonomia, laatuvaikutelma, käytännön suorituskyky. Huonoa: A-pilarien katveet etuviistoon, alustan pintakovuus, hybridiversion pieni polttonestesäiliö.

Vuonna 2014 esitelty BMW 2 Active Tourer oli monessakin mielessä merkkinsä pioneeri. Baijerilaiset lähtivät tila-autotaistoon todelliselta takamatkalta, sillä asiakkaat ja automaailma olivat jo tuossa vaiheessa valtaosin kääntyneet katumaastureihin päin.

BMW 225xe Active Tourer

Niinpä myös vastus jäi lopulta vähäiseksi. Premium-merkeistä Audi, Jaguar, Lexus ja Volvo eivät koskaan luoneet omaa tila-autoaan; ainoaksi varsinaiseksi kilpailijaksi asettuikin Mercedes-Benz omalla B-sarjallaan, joka edusti jo mallin toista sukupolvea.

Kakkossarjan Active Tourerilla – sekä hieman myöhemmin esitellyllä pidemmällä Gran Tourerilla – oli kuitenkin vissit tehtävät. Tarkoituksena oli paitsi houkutella ostajia muiden merkkien piireistä, myös tasoittaa tietä tuleville, matalammille edestä raapiville bemareille.

BMW 225xe Active Tourer

Juuri se, että auto on etuvetoinen, oli BMW-puritaaneille aikamoinen shokki, mutta yhtymätasolla sillä ei enää tuossa vaiheessa ollut mitään uutta. Olihan tekniikkaa testattu vuodesta 2001 lähtien valmistetuissa Minin moderneissa malleissa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Voimakkaan vaivaton

Ja Miniinhän se Active Tourerkin perustuu, eli jakaa pikkusisarmerkin kanssa saman perustekniikan. Sisuskalut Active Tourerissa ovatkin osoittautuneet oikein hyviksi, eikä näitä kehuja ole kasvojenkohennuksen jälkeenkään syytä vetää takaisin.

Viime keväänä esitelty Active Tourerin malliuudistus on toteutettu saksalaisen huomaamattomasti. Selostimme olennaisimmat muutokset jutussamme tammikuussa, joten nyt keskitymme ajotuntumiin.

Alle sattui maahantuojan valikoimasta ladattava hybridimalli, josta otimme tuntumaa jo silloin, kun tämä voimalinjaversio oli uunituore. 225xe:n etupyöriä vetää 1,5-litrainen kolmisylinterinen bensakone, ja takavedosta vastaa sähkömoottori. Yhteensä nämä luovat nelivedon, joka ainakin kesäisen märällä asvaltilla pelaa huomaamattomasti.

Erittäin sivistynyttä on myös muu toiminta. Kaasuun vastaavuus on välitöntä, automaattivaihteisto toimii kuin unelma ja polttomoottori pitää mölyt kiitettävästi mahassaan. Isompaa konetta ei kerta kaikkiaan tarvita, kun sähköapu täyttää tyhjiön.

Sen sijaan tien epätasaisuudet välittyvät edelleen ohjaamoon melko selvinä. Vastaavasti ylimääräisiä kolinoita ei kuulu. Ajettavuuskin on tila-autoksi kunnossa, erityisesti suuntavakavuus maantievauhdissa, joissa alemmissa nopeuksissa esiintyvä ohjauksen tahmeus on jo kaikonnut.

Viihtyisät katveet

Active Tourer -ohjaamo on autojen joukossa kuin olohuone, siis tilava, valoisa ja viihtyisä. M Sport -varustepakettiin sisältyvä urheiluistuin on jo itsessään todella mukava, ja hieman henkilöautoja suurempi istumakorkeus viimeistelee oivan ajoasennon.

Tilatkin täyttävät odotukset. Takapenkki muuntuu kolmessa erisuuruisessa osassa tasaiseksi lattiaksi, ja takatilat riittävät pitkillekin. Eniten tasoitusta farmariautoille annetaan tavaratilan pituudessa, mutta se edellä mainittu Gran Tourer tuo tähän helpotusta.

BMW 225xe Active Tourer

Ja koska kyseessä on aito BMW eikä muiden merkkien kanssa tehty yhteistyömalli, myös ergonomia ja viimeistely ovat baijerilaisittain ensiluokkaiset. Facelift toi mukanaan uuden mittariston sekä keskinäytön, joiden käyttö sujuu huippuselkeästi.

Varjopuolikin on luonnollisesti ennallaan. Paksut A-pilarit sijaitsevat tuntuvasti edempänä kuin useimmissa henkilöautoissa ja katumaastureissa, ja peittävät kadunkulmissa inhottavasti taakseen suojatietä ylittävät jalankulkijat.

Asiaa paikkaa se, että Active Tourer on etenkin tässä hybridimuodossaan erittäin vaivaton ajettava. Tämäkin osaltaan alleviivaa, että tilabemari ei ole tarkoitettu vanhoille BMW-faneille, vaan uusille asiakkaille – joita, kuten yllä linkitetyssä uutisjutussa kerroimme, on vuosien myötä kertynyt yllättävänkin paljon.

Sähköinen varatankki

Aiemmin emme ehtineet ajaa 225xe:llä kulutuslenkkiä, mutta nyt teimme sen. Valmistaja lupaa toimintamatkaksi pelkällä sähköllä 45 kilometriä, ja me pääsimme reippaassa 30 asteen helteessä, jossa ilmastointia oli huudatettava täysillä, hieman vajaaseen 34 kilometrin tulokseen. Optimiolosuhteissa matka kasvanee ainakin muutamalla kilometrillä.

BMW 225xe Active Tourer

Sitä latailua toki tarvitaankin, sillä sillä 36 litran polttoainesäiliö on pelkkään polttomoottorikäyttöön kovin pieni. Pidempään ajoon löytyykin dieseleitä, joita on malliuudistuksessa viilattu entistäkin taloudellisempaan suuntaan.

Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Roman Razinkov

Lisätietoja: www.bmw.fi/2-sarja/activetourer/iperformance

BMW 225xe Active Tourer Business A

Hinta alkaen

42 454 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

45 267 €

Moottori

Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 499 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto.

Teho

100 kW (136 hv), 4400 r/min

Vääntö

220 Nm (1250–4300 r/min)

Teho

65 kW, 165 r/min

Vääntö

220 Nm (1250–4300 r/min)

Hybridijärjestelmän yhteisteho

165 kW

Kiihtyvyys 0–100 km/h

6,7 s

Huippunopeus

202 km/h

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 2,5 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

57 g/km

Mitat

pituus 4354 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1555 mm, akseliväli 2670 mm

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

2 vuotta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat