
Ajoneuvot | Koeajo | 29.10.2017
Koeajo: pinnalta pirteä Kia Soul EV
Kia Soul EV on pirteä ja käytännöllinen sähköauto, jonka ikä näkyy vanhentuneessa latauksessa. Hyvää: raikas ulkoasu, vaivattomuus etenkin taajamissa. Huonoa: Type 1 -lataus.
Persoonallisuutta ja käytännöllisyyttä on totuttu pitämään lähes vastakohtina, mutta Kia Soul onnistuu tarjoamaan ripauksen molempia. Korkeaan autoon on vaivaton kulkea ja siellä istuu ryhdikkäästi. Soul on omiaan etenkin kaupungissa, ja nyt tuttuihin kuoriin saa myös sähkövoimaa: Kia Soul EV saapuu vihdoin Suomeen.
Vihdoin ja viimein, sillä auto on esitelty maailmalla jo vuonna 2014. Täyssähköinen Soul EV nähtiin Suomeen sopivaksi, kun valmistaja päivitti akun 27:stä 30 kilowattituntiin. Kauniiden ja virallisten lukemien valossa se tarkoittaa 250 kilometriä sähköajoa. Käytännössä kyse on vajaasta parista sadasta – Yhdysvaltalaisen EPA:n 182 kilometriä lienee paljon lähempänä todellisuutta, joka tietysti riippuu paljon nopeudesta ja olosuhteista.
Kaupungin kasvatti

Kia Soul EV:n kosketusnäytöltä voi helposti tarkastella matkakohtaisia energiakulutuksia: lyhyissä siirtymissä korostuu lämmityksen osuus.
Vajaa parisataa kilometriä ei ole paljon, mikäli Soulilla mielii Hangosta Nuorgamiin. Pääkaupunkiseudun ruuhkissa parin sadan kilometrin tahkomisessa kestää kuitenkin ihan tarpeeksi kauan. Pätkittäisistä siirtymistä koostuneella koeajolla Kian ennuste pyörii noin 170 kilometrin tuntumassa. Lyhyillä matkoilla energiaa hukkuu jatkuvaan sisätilojen lämmittelyyn, joten pääkaupunkiseudun kuplasta poistuessa autolla päässee hieman pidemmällekin.
Äkillisen lataustarpeen yllättäessä Soul EV:tä voi ruokkia CHAdeMO-pikalatauksella 50 kilowatin teholla. Käytännössä se tarkoittaa akun latautumista lähes täyteen 20 minuutin kahvitauolla.
Valitettavasti Soul EV:n ikä paistaa peruslatauksessa. Vaihtovirralla tapahtuva peruslataus sujuu Kia Soul EV:ssä Type 1 -liittimen kautta, eli auto ruokailee samalla liittimellä Nissan Leafin kanssa. Nykyisin autoteollisuus ja latausasemat ovat siirtyneet lähes täysin Type 2 -liittimeen, joten Soulia julkisilla pisteillä lataavien kannattaa investoida adapterijohtoon. Se tietää lisää säätöä tavaratilassa pyörivään kaapelihässäkkään. Soul EV:n vaihtovirtalatauksen teho on vain 6,6 kilowattia, eli tienpäällä kannattaa muutenkin turvautua pikalatauspisteisiin.
Ulkopuolisille äänetön
Lataus unohtaen Kia Soul EV on yhä toimiva kokonaisuus. Auton 81 kilowatin eli 111 hevosvoiman huipputeho ei tee siitä varttimailien virtuoosia, mutta arkeen se riittää mainiosti. Sähköautossa huipputeho on muutenkin hieman eri asia kuin polttomoottorin kanssa: reagointi on nopeaa eikä moottori huuda huipputehollakaan. Myöskään vaihteisto ei sekoita pakkaa, joten voima on aina käytössä välittömästi – toisaalta korkeissa vauhdeissa meno hyytyy, kun moottorin paras vetoalue alkaa loppumaan. Kaupunkiajossa osaa arvostaa äänettömyyttä: ei Soulissa matkustavien, vaan muiden kannalta: jos tehoa tarvitsee, voi kaasun painaa pohjaan lähettämättä ympäristöön huutavan moottorin paheksuntaa.
Soul EV:n ajettavuus ei yllä pirteän ja persoonallisen ulkokuoren tasolle, mutta ei se myöskään murskaa kokonaiskuvaa. Auto on yksinkertaisesti toimiva, mutta myös karismaton. Sillä on vaivatonta liikkua pitkin taajamia, ja tarvittaessa ohjaksissa viihtyy myös vierailulla naapuripitäjään. Ajettavuus on hyvää paria sisätilojen kanssa: koeajoauton harmaan beige kuosi valkoisin vivahtein tuo välittömästi mieleen pohjoisamerikkalaiset värimaailmat. Sähköpainos ei pilaa Soulin tiloja. Autossa istuu ryhdikkäästi edessä ja takana. Takaistuimen ja takaluukun väliin jää varsin lyhyt mutta tasainen tavaratila.
Kia Soul EV:n suurin ongelma sähköautomarkkinoilla on kuitenkin sen pirteän kuoren alla paistava tavallisuus: mikään toimissa kokonaisuudessa ei kohoa erityisesti esiin, mutta vastapainoksi latauspuolella ollaan hivenen tuoreimpia kilpailijoita jäljessä.
Valmistajalta: Kia
-
Koeajo: perästään pidempi perheauto – Kia Ceed SW Koeajo
-
Koeajo: ruuhkia vältellen – Kia Optima Koeajo
-
Piristystä pirteälle: uuden sukupolven Kia Soul EV Autonäyttely
-
Koeajo: jokaista kulmaa hioen – Kia Sportage Koeajo
-
Päivän kuva: parivertailussa Ford Focus ja Kia Ceed Päivän kuva
-
Kia e-Niro ja mainostava Robert: sähköllä jopa 615 kilometriä Esittely
-
Koeajo: Ei ihan niin neutraali – Kia Ceed 1.4 Koeajo
-
ProCeed palaa perän kanssa: sporttifarkku täydentää Kia Ceed -mallistoa Uutinen
-
Koeajo: vapautta vaille erinomainen – Kia Stinger 2.0 T-GDI RWD GT-Line Koeajo
-
Koeajo: Golfiksi Golfin paikalle – Kia Ceed Uutinen
-
Maistiainen: Kia Ceed – vakavasti otettava haastaja Koeajo
-
Koeajo: suuri matkailija – Kia Sorento Koeajo
-
Koeajo: pikkuisten pirtein – Kia Picanto GT-Line Koeajo
-
Koeajo: Kunnianhimon kangistama – Kia Sportage 1.6 T-GDI GT-Line Koeajo
-
Heittomerkki pois ja asiaan: tässä on uusi Kia Ceed Geneve 2018
-
Koeajo: dynaamista dieselöintiä – Kia Stinger 2.2 CRDi Koeajo
-
Heittomerkistä komeuteen: Kia vihjaa uudesta Ceedistä Geneve 2018
-
Koeajo: perheen kanssa pistokkeelle – Kia Optima 2.0 GDI PHEV Koeajo
-
Koeajo: keltainen luokansärkijä – Kia Stonic Koeajo
-
Autovuosi 2017 on ohi – nämä mallit jäivät mieleen Uutinen
-
Vuoden Auto Suomessa 2018 – Kia Stinger maahantuojan arvioitavana Uutinen
-
Maistiainen: Kia Stinger 2.2 CRDi AWD – kauppamatkustajan kuolaama Koeajo
-
Koeajo: Automuodin harjalla – Kia Stonic Koeajo
-
Koeajo: Kia Stinger GT ylittää odotukset Koeajo
-
Koeajo: pistokehybridi viehättää tavallisuudellaan – Kia Niro 1.6 GDI Plug-in hybrid Koeajo
-
Maistiainen: Kia Stinger GT – parempi kuin Audi tai BMW Koeajo
-
Lippulaiva Kia Stinger maksaa 49 990 – mitä muuta rahalla saa? Uutinen
-
Maistiainen: Kia Soul EV – vihdoin ja viimein sähköllä Koeajo
-
Tällainen on uusi räväkkä crossover Kia Stonic Uutinen
-
Koeajo: Kia Picanto 1.2 ISG EX – Pikantti pikkuinen piristyi Koeajo
-
Koeajo: Kia Picanto – pienokainen löysi tyylinsä Koeajo
-
Maistiainen: Kia Picanto on nyt tilavampi ja huomattavasti mielenkiintoisempi Koeajo
-
Koeajo: Takuuvarma ratkaisu – Kia Rio Koeajo
-
Kunnianhimoisin Kia koskaan: Stingerin huippumallissa 370 hevosvoimaa Autonäyttely
-
Koeajo: huippumoottori 15 000 eurolla lisää – Kia Soul 1.6 T-GDI Koeajo
-
Rohkeiden linjojen uusi Kia Picanto Uutinen
-
Koeajo: Kia Rio 1.0 T-GDI – turhankin tasavarmasti Koeajo
-
Maistiainen: Uusi Kia Rio – Suosikin neljäs versio Koeajo
-
Koeajo: Ei turhan korea – Kia Sportage Koeajo
-
Kia Stinger GT – sporttipiikki saksalaisten nahassa Uutinen
-
Itsevarmempi uusi Kia Picanto – pirteää energiaa Uutinen
-
Pikkuisen pikantimpi – Kia vihjailee pirteämmästä Picantosta Uutinen
-
Koeajo: Kiihkeä korealainen – Kia Optima GT Koeajo
-
Pian tuttu? – Kia Optima SW Koeajo
-
Kaikkea se korealainen keksii: Euroopan ainoa Kia Carnival Hi-Limousine Esittely
-
Myyntitykin neljäs painos – uusi Kia Rio paljastettiin Uutinen
-
Taloudellisesti edeten – Kia Niro 1.6 GDI Hybrid EX DCT Koeajo
-
Luvassa perheenlisäystä – Kia Optima SW 1.7 CRDi ISG EX Koeajo
-
Maistiainen: Kia Optima joka lähtöön – farmari, sportti ja ladattava hybridi Koeajo
-
Korealaishybridi Kia Niro taistelee mielikuvia vastaan Koeajo
-
Kia Niro ja Kia Optima Sportswagon saivat hinnat Uutinen
-
Kia Sportage – täsmälääke katumaasturin kaipuuseen Koeajo
-
Kia Sportage – käytännöllisyys edellä Koeajo
-
Optima – Kian ensimmäinen ladattava hybridi Esittely
-
Tyylikäs Kia Optima kangistuu talveen Koeajo
-
Niro on Kian näkemys pienestä hybridistä Uutinen
-
Vielä yksi lapsi – Kia Carens Koeajo
-
Pirteä outolintu Kia Soul Koeajo
-
Litran moottori kovan paikan edessä – Kia Ceed 1.0 GT Line Koeajo
-
Koeajossa: pieni bensiiniturbo Kia Ceed Koeajo
-
Maistiainen: Kolmipyttyinen turbomylly tuo vääntöä Kia Ceediin Koeajo
-
Koeajossa: monikäyttöinen Kia Picanto Koeajo
-
Koeajo: Kia Venga – neljä vaihdetta ei riitä Koeajo
-
Koeajossa huomaamaton myyntitykki Kia Rio Koeajo
-
Koeajossa perushyvä Kia Sorento Koeajo
-
Kia Soul Koeajo
-
Kia Sportage Koeajo
-
Kia Carens Koeajo
Kaikki koeajot
- Adria
- Alfa Romeo
- Aprilia
- Audi
- Bentley
- BMW
- Can-Am
- Caterham
- Chevrolet
- Citroën
- Cupra
- Dacia
- DS
- Ducati
- ERA
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Harley-Davidson
- Honda
- Husqvarna
- Hymer
- Hyundai
- Isuzu
- Iveco
- Jaguar
- Jeep
- Kawasaki
- Kia
- Koenigsegg
- KTM
- Lamborghini
- Land Rover
- Lexus
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Mazda
- Mercedes-Benz
- Mini
- Mitsubishi
- Moto Guzzi
- MV Agusta
- Nissan
- Opel
- Peugeot
- Polaris
- Porsche
- Renault
- Rolls-Royce
- Seat
- Škoda
- Smart
- Solifer
- SsangYong
- Subaru
- Sunlight
- Suzuki
- Tesla
- Toyota
- Triumph
- TruckMasters
- Victory
- Volkswagen
- Volvo
- Yamaha
- Zero
Keskustelu