23.12.2017 Ajoneuvot Koeajo: pihi kuormajuhta – Škoda Octavia Combi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škoda Octavia Combi 1.5 TSI on kuluja ja kulutusta vahtaavan valinta: pihi mutta vaivaton matkakumppani. Hyvää: moottori, kulutus, ajettavuus, sisätilat. Huonoa: vaihteiston hetkellinen viivyttely, pienet sivupeilit, näyttö altis häikäisyille. Riittävän tehokas mutta kukkaroa hellivän taloudellinen. Yhtälö on haastava, mutta mahdollinen. Škodan ratkaisu kantaa mallinimeä Škoda Octavia Combi 1.5 TSI Style DSG. Suomessa suosituimman automallin konepellin alle on nyt tarjolla uusi voimanlähde. Nelisylinterinen ja turboahdettu 1,5-litrainen TSI-moottori on varustettu polttoaineen suoraruiskutuksella. Mutta se jokin on sylinterien lepuutustoiminto. Ratkaisun nimilyhenne on ACT eli Active Cylinder Management. Järjestelmä toimii luvatusti eli huomaamattomasti. Autolla ajava huomaa moottorin työtavan vain mittaristosta. Lepuutustoiminto sammuttaa kaksi neljästä sylinteristä, kun moottori käy kierrosalueella 1 400–4 000 r/min ja auton nopeus on alle 130 kilometriä tunnissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mukavat kulutuslukemat Vaikkei kuljettaja huomaa sylinterien lepuutusta ajon aikana, selviävät teknisen ratkaisun edut tankkaustilanteessa – ainakin pidemmän aikavälin kulutusta tarkkaillen. Koeajo sisälsi painotetusti kaupunki- ja taajama-ajoa, alle neljänneksen verran maantieajoa. Koeajon aikana ajokeli oli talvinen, mutta säätila leuto: ulkolämpötila vaihteli 1–5 miinusasteen välillä. Luvattu EU-keskikulutus on 4,9 litraa sadalla kilometrillä. Koeajossa ei aivan ylletty alle viiteen litraan, mutta kuuden litran kulutukseen kuitenkin. Autolle luvattu kaupunkikulutus on 6,1 litraa satasella. Koeajon aikana ajettiin eco-ajotila valittuna, taloudellisen ajamisen näkökulmasta mahdollisimman järkevästi mutta kuitenkin niin, ettei liikennevirrassa jääty muiden jalkoihin riesaksi. Auto myös rullaa kevyesti, joten punaisten liikennevalojen siintäessä ennakoivalla ajotavalla voi säästää silläkin polttoaineen kulutusta. Liikahtaa kyllä Vaikka konepellin alla lymyää pihi moottori, liikahtaa farmarikorinen kerkeästi. Voimaa on siis arkiajoon aivan riittävästi. Tehoa on 150 hevosvoimaa ja sen saa käyttöön mukavan laajalla käyntikierrosalueella 1 500– 3 500 r/min. Vääntöä on tarjolla 250 newtonmetrin verran. Vaikkei koeajossa ole alla Octavian rivakkaa RS-malli, kiihtyy auto aivan riittävästi. Nollasta sataan 8,3 sekunnissa. Ja mikä mukavaa moottorin käyntiääni on säyseä. Moottorin piheyttä edesauttaa myös sylinterien pinnoitus. Hienonhieno spraypinnoite sylinterien pinnalla muodostaa sylintereiden seinämiin eränaliset voitelutaskut, jotka pienentävät kitkaa ja kohentavat kulutuskestävyyttä. Mitä visummin kitkahäviöt ovat kurissa, sitä taloudellisimpia kilometrejä on luvassa. Polttoaineen ruiskutuspainetta on voitu nostaa 350 bariin, joka tehokkaamman seoksenmuodostuksen kautta kohentaa polttoaineen sumuttumista palotiloihin. Ja tämä taas alentaa palotapahtuman tuottamia hiukkaspäästöjä. Ajoittaista aprikointia Voimalinja tekee yhteistyötä sangen saumattomasti. Liikkeellelähdöt ovat seitsenlovisen kaksoiskytkinautomaattivaihteiston akilleen kantapää: liikahtamista kun edeltää ajoittain hetken kestävä aprikointi – ja sen aikana oikea jalkaterä suoristuu tahattomasti liikaa. Ja kun kaasua annostelee liian reippaasti, voi rengas raapaista äkäisesti asvalttia. Vaihteiston aprikointi vaivaa ajoittain myös voimakkaiden kiihdytysten alkuvaiheissa. On makuasia, onko kyseessä epäkohta vai ominaisuus, yhtä kaikki, käytökseen tottuu. Olemus hieman lientyy muilla ajoasetuksilla. Sivupeilit ja taustapeili ovat toki muotoilultaan siroja, mutta samalla näyttävät turhan pienen alan maailmasta auton sivuilta ja takaa. Octavioista on tarjolla laaja katras bensiini-, diesel- ja kaasuversioita. Uusi voimanlähde täydentää kansansuosikin mallivalikoimaa. Edullisimmillaan tällä moottorilla ja manuaalivaihteisena tsekkiläisen saa 26 468 eurolla. Koeajettu malliversio ilman lisäherkkuja Style-varustetasoisena maksaa 30 413 euroa. Koeajoyksilö lisävarustein kuorrutettuna nostaa hintaa jo kipurajoille: yli 39 000 euroon. Lisävarusteina autossa ovat muun muassa automaattinen pysäköintiavustin, mukautuva alustan säätö, sähkötoiminen panoraama-kattoikkuna, istuinten osanahkaverhous, mukautuva vakionopeudensäädin ja nopeudenrajoitin, matkapuhelimen langaton lataus, liikennemerkkien tunnistus, kaista-avustin ja 9,2-tuumainen värillinen kosketusnäyttö. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Roman Razinkov Lisätietoja: www.skoda.fi/octavia-combi Škoda Octavia Combi 1.5 TSI Style DSG Hinta alkaen 30 413 € Koeajetun auton hinta varusteineen 39 019 € Moottori Bensiinimoottori 1 495 cm³, 4 sylinteriä, turboahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 5000 r/min Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,3 s Huippunopeus 218 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 114 g/km Mitat pituus 4667 mm, leveys 1814 mm, korkeus 1465 mm, akseliväli 2680 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku