Ajoneuvot | Koeajo | 15.5.2018

Koeajo: Pihi ja ketterä – Seat Ibiza 1.0 TGI Style

Koeajoimme laajalti kiitosta niittäneen Ibizan kaasuversiona. Hyvää: hinta, alhaiset päästöt, ajettavuus, pitkä takuu. Huonoa: niukahko tavaratila, tiuha kaasutankkaustarve, puhdittomuus maantiellä.

Jaa artikkeli

Jos haluaa tyynnytellä omaatuntoaan ja ajaa varsin päästöttömästi, on Seat Ibiza 1.0 TGI Style kaasuautona järkiratkaisu. Mutta yhtä vaivaton kaasuautoilu vaatii: tiuhaa tankkausta ja sitä, että arkiset liikkumistarpeet kulkevat niillä väylillä, joiden varrella on kaasutankkausasemia.

Seat Ibiza TGI

Kaasutankkausverkosto tihentyy, mutta on vielä harvahko Etelä-Suomen yläpuolella. Kaasutankkausasemia on kaikkiaan kolmisenkymmentä. Pidemmät lomareissut hoituvat bensiinin voimin.

Kaasulla 300 kilometriä

Seat Ibiza on hybridi, joten kaasun ehdyttyä matka jatkuu bensiinin voimin. Voimanlähteenä on litrainen TSI-bensiinimoottori, joka on edelleen kehitetty maa-/biokaasua varten.

Kaupungissa ja taajamassa ei etenemisessä ole ongelmia. Kolmisylinterinen porisee keulilla mukavin käyntiäänin, mutta osoittautuu etenkin maantieajossa aikamoisen tehottomaksi. Vauhdin kasvaessa myös melutaso kasvaa.

Seat Ibiza TGI

Kaasusäiliöiden paino syö osansa rivakkuudesta. Kaasu-Ibiza on noin 130 kiloa vastaavaa bensiinimallia (Seat Ibiza 1.0 Style) painavampi.

Auto käyttää ensin maakaasun ja vasta sen jälkeen vaihtaa bensiinin. Käyttäjä ei voi siis ajon aikana valita haluamaansa käyttövoimaa. Tämä ratkaisu on käytössä myös kilpailijoiden kaasuautoissa.

Seatin kaasu-Ibizan toimintamatka on noin 1 100 kilometriä, josta kaasun voimin voi edetä noin 300 kilometriä. Se tietää tiuhaa tankkausväliä. Ibizan kaasusäiliöihin mahtuu 13 kiloa kaasua ja bensiinitankki vetää 40 litraa menovettä.

Ibiza kuluttaa kaasua noin 3,3 kg/100 km. Automallin hiilidioksidipäästöt ovat 88 grammaa kilometrillä. Kaasuautoon voi tankata joko bio- tai maakaasua, jotka molemmat ovat metaania. Biokaasu on valmistettu kotimaisista jätteistä, mutta on hieman hinnakkaampaa kuin tuontikaasu Venäjältä.

Kontti kutistuu, luonto kiittää

Ibizan kaasusäiliöt sijaitsevat tavaratilan alla ja varastavat välipohjan alla olevan tilan. Kaasusäiliöiden autoon mahduttaminen syö tavaratilasta noin 90 litraa.

Seat Ibiza TGI

Maakaasun hiilidioksidipäästöt ovat noin 25 prosenttia alhaisemmat kuin bensiinillä. Kaasuauton virallinen hiilidioksipäästö ilmoitetaan maakaasun päästöjen mukaan huolimatta siitä, millä käyttövoimalla autolla ajetaan.

Kaasukatras kasvanut

Kaasuautojen katras on kasvanut viime vuosina. Yhä useammalla autonvalmistajalla on tarjolla yhä useampi kaasuautomalli. Seatilla on tarjota kattava kaasukatras, jossa ovat Mii Ecofuel, Ibiza TGI ja Leon TGI/ST TGI. Kuluvan vuoden loppupuolella tulee tarjolle vielä Seat Arona TGI. Kaasu-Seat maksaa vain tuhatkunta euroa enemmän kuin vastaava bensiinimoottorilla varustettu automalli.

Seat Ibiza TGI

Maahantuojan nettisivuilla on suuntaa-antava vertailu (esimerkkinä Leon-kokoluokan auto), joka puoltaa kaasuautoilua myös käyttökustannusten näkökulmasta. Sen mukaan 10 euron tankkauksella bensiinin voimin voi keskimäärin edetä 127 kilometriä. Vastaavat lukemat dieselille on 175 km, biokaasulle 208 km ja maakaasulle 222 km.

Vertailun polttoaineiden hinnat perustuvat pääkaupunkiseudun keskimääräisiin hintoihin.

Ansaitusti palkittu

Ajettavuus on kunnossa. Seat Ibizan valtteja ovat herkkä ja tarkka ohjaustuntuma, hyvä alusta ja äänieristys sekä vakaus matka-ajossa. Espanjalainen on tilava, tyylikäs ja tasaisen laadukas pikkuauto, joka on pärjännyt erinomaisesti kilpailijoidensakin joukossa kuten Moottorin (10/2017) pikkuautovertailussa. Ibiza oli myös suomalaisten autotoimittajien äänin Vuoden Auto Suomessa 2018.

Sisätilojen ja materiaaliratkaisujensa puolesta koeajettu Ibiza-yksilö on hieman tylsähkö, mutta niinhän ne aika perusvarusteiset pikkuautot tapaavat olla.

Auto on päästöpohjaisen verotuskohtelun jäljiltä kohtuuhintainen hankinta, sillä auton saa edullisimmillaan alle 18 000 eurolla. Koeajoauton hintaa nostavat muutamat lisävarusteet kuten mukautuva vakionopeudensäädin ja led-paketti.

Jos kaasu-Ibizansa valitsee Xcellence- tai FR-varustetasoisena, nousee auton hinta ilman lisävarusteita yli 20 000 euron.

Jaa artikkeli

Keskustelu

Valmistajalta: Seat