12.3.2018 Ajoneuvot Koeajo: pientä luksusta elämään – Ford Fiesta Vignale Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vignale-huippuvarustelu jättää vielä tarpeen ruksia lisävarusteita. Hyvää: alusta, ohjaus, ajettavuus, istuma-asento, nopea lämpenemään. Huonoa: takatilat, tavaratila, törmäysvaroittimen puute, kulutus. Siinä missä kilpailijat ovat luomassa kokonaisia uusia brändeja perusmalliensa yläpuolelle, Ford on tyytynyt lisäämään uuden ylellisemmän Vignale-varustetason malliston huipulle. Miksiköhän perinteikäs Ghia ei enää kelvannut? Isoimmista ja kalleimmista malleista aloitettu lanseeraus on edennyt pienimpään asti. Nyt on vuorossa Ford Fiesta Vignale. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Nahkalla ja kromilla kuorrutettu Ulkoisesti Vignalen erottaa helposti rahvaanomaisemmista malleista ainakin keulasta. Kromilla koristeltu maski on polleampi ja puskurien muodot uudelleen veistellyt. Asian voi vahvistaa lokasuojien ja takaluukun Vignale-logoista. Sisällä suurimman vaikutuksen tekee nahkaverhoilu. Vasta uusittuun kojelautaan on kajottu vain muutaman kiiltävän somistelistan verran. Näkymää hallitsee monitoimikosketusnäytöistä suurin, kahdeksantuumainen. Nappuloiden määrää on vähennetty edeltäjämallista, monia toimintoja on opeteltava käyttämään kosketusnäytön kautta. Vignalen varustelun olettaisi olevan Fordin käyntikortti ja sisältävän kaiken merkin osaamisen. Yllättäen esimerkiksi aktiivinen vakionopeudensäädin, törmäysvaroitin ja automaattijarrutus pitää kuitenkin poimia lisävarustelistalta. Niiden olisi suonut kuuluvan kauppaan, huippumallin lisähinta myydyimpään Titaniumiin on sentään lähes kolmetuhatta euroa. Kuljettajalle tehty Teknisesti Vignale ei tuo mitään uutta Fiestaan. Eikä ole syytäkään, sillä Fiestan vahvuudet ajajan autona ovat läsnä jo halvimmasta versiosta alkaen. Fiesta on yksi pikkuautojen parhaimmista ajettavuudeltaan. Ohjaus on tunnokas ja tarkka. Alusta pysyy tiukasti kiinni tien pinnassa, mutta silti jousitusmukavuus toimii niin mukulakivetyksellä kuin isoissa heitoissakin. Tämä pätee myös Vignalen 17-tuumaisilla matalaprofiilirenkailla. Vaikka Fiesta on näppärimmillään kaupungissa, se on mukava matkakumppani maantiellekin. Kuskilla on muutenkin syytä tyytyväisyyteen. Istuin on tukevaksi muotoiltu, istuma-asento on luonteva ja ergonomiakin kohdallaan. Takamatkustajien asiat eivät ole yhtä hyvin, aikuiselle tilaa on niukasti niin pituus- kuin korkeussuunnassa. Useamman hengen kuormalla myös tavaratilan koko saattaa tulla vastaan. Suurimman pettymyksen tuottaa palkittu ja kehuttu litrainen turboahdettu bensiinimoottori. Kolmisylinterisyys ei haittaa, käynti on värinätöntä ja vaimeaksi eristetty, reippaissa kiihdytyksissä karhea käyntiääni on oikeastaan aika sporttinen. Moottori lämpenee nopeasti. Kuusivaihteinen automaattikin toimii pehmeästi, liikkuminen on vaivatonta. Mutta kahdeksan litran kulutus ei kuitenkaan ole nykyaikainen edes talvikelissä. Yksi pahimmista kilpailijoista, Seat Ibiza selvitti vastaavanlaisen testiajon kaksi litraa vähemmällä tammikuussa. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Lisätietoja: www.ford.fi/fiesta/vignale Ford Fiesta Vignale 1.0 Ecoboost Hinta alkaen 15 500 € Koeajetun auton hinta varusteineen 23 264 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 74 kW (100 hv), 6000 r/min Vääntö 170 Nm (1400–4000 r/min) Vääntö 170 Nm (1400–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,2 s Huippunopeus 185 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 118 g/km Mitat pituus 4040 mm, leveys 1735 mm, korkeus 1476 mm, akseliväli 2493 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe