Ajoneuvot | Koeajo | 10.3.2018

Koeajo: Pieni varusteltu katumaasturi – Seat Arona

1.0 EcoTSI 115 Xcellence DSG

Tilava ja näyttävä, mutta silti pieni. Kaiken lisäksi katumaasturi. Seat Arona on rakennettu palikoista, joilla ei voi epäonnistua. Hyvää: ajettavuus ja hintaluokassaan erinomainen varustelu. Huonoa: kaista-avustin puuttuu.

Jaa artikkeli

Volkswagen-ryhmän uusinta pikkuautotekniikkaa käyttävä etuvetoinen ja tällä hetkellä yksi markkinoiden pienimmistä katumaastureista Seat Arona on varma myyntivaltti etenkin, kun uutukaisen hinta on saatu pidettyä järkevänä.

Seat Arona

Halvimmillaan Seat Aronan omistajaksi pääsee vajaalla 19 000 eurolla. Kyseessä on tällöin malliston pienin 1,0-litrainen bensiinimoottori, 70 kW (95 hv) TSI manuaalivaihtein. Koeajossa oli tällä kertaa malliston kalleimmasta päästä tehokkaampi 85 kW (115 hv) TSI, johon on yhdistetty seitsenvaihteinen DSG-automaatti. Koeajoauton listahinta on 24 716 euroa, mutta muutamilla lisävarustepaketeilla tämän yksilön hintalappuun kirjoitettiin summa 27 608 euroa.

Seat Arona

Kiitettävä varustelu

Varustetasoista vaatimattomin on Reference, sitä seuraavat Style, koeajettu mukavuuspainotteinen Xcellence ja sporttityylinen FR. Ilahduttavinta on, että edes halvimmalla varustetasolla ei ole tyydytty liikaan nuukailuun. Vakiovarusteena halvimmasta malliversiosta alkaen on nimittäin automaattisen hätäjarrutuksen hallitseva Front Assist -etutörmäysvaroitin.

Jos varusteita tarkastellaan turvallisuusnäkökulmasta, tuo seuraava varustetaso mukanaan mm. väsymyksen tunnistusjärjestelmän, peruutustutkan ja vakionopeussäätimen. Kalleimmalla varustetasolla lisätään erityisesti käyttömukavuutta ja näyttävyyttä mm. avaimettomalla käynnistyksellä ja lukituksella, tuulilasin sadetunnistimella, automaatti-ilmastoinnilla ja katon kontrastivärityksellä.

Seat Arona

Varusteiden ja ominaisuuksien runsaus on Seat Aronan vahvuus. Xcellence-varustelua oli täydennetty vielä muutamilla harkituilla lisävarustepaketeilla. Mukautuva vakionopeussäädin, katvealueen ja takaa risteävän liikenteen varoitukset sekä näkyvyyspaketti, joka sisältää pysäköintitutkan eteen ja taakse, Park Assist-pysäköintiavustimen sekä peruutuskameran tekevät Seat Aronasta tasokkaan ja mukavan pikkuauton – anteeksi, pienen katumaasturin.

Toisaalta runsauden keskellä on yllättävää, että kaistalla pysymistä vahtivaa järjestelmää ei ole tarjolla edes lisävarusteena. Sen luulisi olevan jo itsestäänselvyys muu varustelu huomioon ottaen.

Ajettavuus kunnossa

Seat Arona on ohjaukseltaan kevyt, muttei liian kevyt. Koeajetussa autossa oli 17-tuumaiset kevytmetallivanteet ja 205/55 R17 renkaat. Ajomukavuus säilyi erilaisissa talviolosuhteissa hyvänä niin kaupungissa kuin maanteillä.

Seat Arona

Matkustamossa äänet eivät häiritse edes moottoritiellä, vaikka moottorin ääni toki sisään kuuluukin ajoittain selvästi. Istuimet ovat autoluokkaan nähden asialliset, tilaa matkustamossa on pieneksi autoksi kiitettävästi. Takanakin tilaa riittää aikuiselle kohtuullisesti. Vähän korkeampi maavara, 190 milliä ja 400-litrainen tavaratila monipuolistavat käyttömahdollisuuksia.

Seat Aronalla ajaa mielellään. Varusteet lisäävät turvallisuuden tunnetta ja helpottavat kuljettajan tehtävää, joten niitä kannattaa omaan autoon valita, varsinkin kun Aronan valikoima on tehty selkeäksi ja helposti lähestyttäväksi erityisesti järkevillä paketoinneilla.

Lisätietoja: www.seat.fi/arona

Jaa artikkeli

Keskustelu

Valmistajalta: Seat