10.3.2018 Ajoneuvot Koeajo: Pieni varusteltu katumaasturi – Seat Arona Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tilava ja näyttävä, mutta silti pieni. Kaiken lisäksi katumaasturi. Seat Arona on rakennettu palikoista, joilla ei voi epäonnistua. Hyvää: ajettavuus ja hintaluokassaan erinomainen varustelu. Huonoa: kaista-avustin puuttuu. Volkswagen-ryhmän uusinta pikkuautotekniikkaa käyttävä etuvetoinen ja tällä hetkellä yksi markkinoiden pienimmistä katumaastureista Seat Arona on varma myyntivaltti etenkin, kun uutukaisen hinta on saatu pidettyä järkevänä. Halvimmillaan Seat Aronan omistajaksi pääsee vajaalla 19 000 eurolla. Kyseessä on tällöin malliston pienin 1,0-litrainen bensiinimoottori, 70 kW (95 hv) TSI manuaalivaihtein. Koeajossa oli tällä kertaa malliston kalleimmasta päästä tehokkaampi 85 kW (115 hv) TSI, johon on yhdistetty seitsenvaihteinen DSG-automaatti. Koeajoauton listahinta on 24 716 euroa, mutta muutamilla lisävarustepaketeilla tämän yksilön hintalappuun kirjoitettiin summa 27 608 euroa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kiitettävä varustelu Varustetasoista vaatimattomin on Reference, sitä seuraavat Style, koeajettu mukavuuspainotteinen Xcellence ja sporttityylinen FR. Ilahduttavinta on, että edes halvimmalla varustetasolla ei ole tyydytty liikaan nuukailuun. Vakiovarusteena halvimmasta malliversiosta alkaen on nimittäin automaattisen hätäjarrutuksen hallitseva Front Assist -etutörmäysvaroitin. Jos varusteita tarkastellaan turvallisuusnäkökulmasta, tuo seuraava varustetaso mukanaan mm. väsymyksen tunnistusjärjestelmän, peruutustutkan ja vakionopeussäätimen. Kalleimmalla varustetasolla lisätään erityisesti käyttömukavuutta ja näyttävyyttä mm. avaimettomalla käynnistyksellä ja lukituksella, tuulilasin sadetunnistimella, automaatti-ilmastoinnilla ja katon kontrastivärityksellä. Varusteiden ja ominaisuuksien runsaus on Seat Aronan vahvuus. Xcellence-varustelua oli täydennetty vielä muutamilla harkituilla lisävarustepaketeilla. Mukautuva vakionopeussäädin, katvealueen ja takaa risteävän liikenteen varoitukset sekä näkyvyyspaketti, joka sisältää pysäköintitutkan eteen ja taakse, Park Assist-pysäköintiavustimen sekä peruutuskameran tekevät Seat Aronasta tasokkaan ja mukavan pikkuauton – anteeksi, pienen katumaasturin. Toisaalta runsauden keskellä on yllättävää, että kaistalla pysymistä vahtivaa järjestelmää ei ole tarjolla edes lisävarusteena. Sen luulisi olevan jo itsestäänselvyys muu varustelu huomioon ottaen. Ajettavuus kunnossa Seat Arona on ohjaukseltaan kevyt, muttei liian kevyt. Koeajetussa autossa oli 17-tuumaiset kevytmetallivanteet ja 205/55 R17 renkaat. Ajomukavuus säilyi erilaisissa talviolosuhteissa hyvänä niin kaupungissa kuin maanteillä. Matkustamossa äänet eivät häiritse edes moottoritiellä, vaikka moottorin ääni toki sisään kuuluukin ajoittain selvästi. Istuimet ovat autoluokkaan nähden asialliset, tilaa matkustamossa on pieneksi autoksi kiitettävästi. Takanakin tilaa riittää aikuiselle kohtuullisesti. Vähän korkeampi maavara, 190 milliä ja 400-litrainen tavaratila monipuolistavat käyttömahdollisuuksia. Seat Aronalla ajaa mielellään. Varusteet lisäävät turvallisuuden tunnetta ja helpottavat kuljettajan tehtävää, joten niitä kannattaa omaan autoon valita, varsinkin kun Aronan valikoima on tehty selkeäksi ja helposti lähestyttäväksi erityisesti järkevillä paketoinneilla. Teksti: Eila Parviainen Kuvat: Jari Saarentaus Lisätietoja: www.seat.fi/arona Seat Arona 1.0 EcoTSI 115 Xcellence DSG Hinta alkaen 24 716 € Koeajetun auton hinta varusteineen 27 608 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 85 kW (115 hv), 500–5500 r/min Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min) Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,0 s Huippunopeus 182 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 113 g/km Mitat pituus 4138 mm, leveys 1780 mm, korkeus 1552 mm, akseliväli 2566 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?