22.6.2017 Ajoneuvot Koeajo: pidempi, leveämpi ja matalampi – häpeilemätön Nissan Micra Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Viides Nissan Micra -sukupolvi nostaa Nissanin pikkuautoluokan kärkikahinoihin. Hyvää: rohkea ulkonäköpäivitys, jämäkkä alusta, sisusta. Huonoa: tunnoton kaasupoljin, hengetön moottori, takapenkin mitoitus. Uudistunut Nissan Micra on pikkuauto, joka ei häpeile muotojaan. Viides sukupolvi karistaa mallin hivenen tylsän maineen kertaheitolla. Auto herättää ansaittua huomiota huoltamon pihassa ja kaupungin vilinässä. Harvasta pikkuautosta on yhtä helppo innostua yhdellä vilkaisulla. Auto on saanut tyystin uuden ilmeen keulasta perään. Se on myös pidempi, leveämpi ja matalampi. Pirteyttä lisää myös energisen oranssi värivalinta (542 €). Neljästä vaihtoehdosta korkein Tekna-varustetaso on lähes 5 000 euroa perusmallia kalliimpi, joten autolta on lupa odottaa enemmän. Sijoituksen vastineeksi saa näyttävyyttä ja mukavuutta muun muassa tummennettujen takalasien, led-ajovalojen, automaatti-ilmastoinnin, navigoinnin, pysäköintitutkan ja peruutuskameran muodossa. Monitoimiohjauspyörä kuuluu vakiovarusteluun, mutta nahkaverhoilusta on maksettava vielä 900 euroa lisää. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kuskilla asiat hyvin Kuskin penkillä on helppo olla tyytyväinen. Ohjaamo on pelkistetyn tyylikäs ja hallintalaitteiden sijoittelu kohdallaan. Sopiva ajoasento löytyy vaivatta, mutta sivuttaistukea istuimelta jää kaipaamaan. Kuskin paikalla tunnelma on kuin isommassa autossa. Takapenkillä mitoitus on tiukempi. 175 senttisellä pää osuu auttamattomasti kattoon ja pikkuautojen tapaan kolme paikkaa on käytännössä mitoitettu kahdelle. Turvaistuimen sovitteleminen onnistuu takaovien ansiosta vaivatta, mutta jalkatilaa lapselle jää niukasti, joten penkkien potkimiseen on varauduttava. 300:n litran tavaratila on varsin käyttökelpoinen, vaikka pyöräkotelot nipistävät tilasta osan. Nissan myöntää suunnitelleensa Micran lähinnä lapsettomille. Painopiste on nuorissa individualisteissa sekä varttuneemmissa autoilijoissa. Kolmisylinterinen moottori Koeajoauton moottoriksi on valittu 899 kuutiosentin turboahdettu ja 90 hevosvoimainen bensiinimoottori. Tarjolla on myös litran vapaasti hengittävä bensavaihtoehto (70 hv) sekä turbodiesel (90 hv). Ajossa Micra osoittautuu totuttelua vaativaksi. Matalilla kierroksilla ja kiihdytyksissä moottori on hivenen puhditon, eikä selvästi ohjaamoon kantautuva kolmisylinterisen pörinä ilahduta kaikkia. Yhdessä yllättävän tunnottoman kaasupolkimen kanssa ajo on nykivää ja himmentää ensikohtaamisen aikaansaamaa riemua. Sattumalta rinnakkain kokeiltavaksi tarjoutuneen Seat Ibizan litran kolmisylinteriseen voimanlähteeseen verrattuna Micran moottori antaa vanhahtavan vaikutelman. Matka-ajossa yllätys Matka-ajossa pikkuautolta ei yleensä odota kovin kummoisia, mutta Micra etenee mallikkaasti moottoritiellä. Ajaminen on hauskaa myös mutkatiellä. Kaarteissa Micra ei niiaa eikä huoju. Varomattomalle auton menohalut saattavat jopa poikia ylinopeussakon. Viisivaihteinen käsivaihteisto tulee tutuksi, sillä kiihdytyksiin on tarjottava suosiolla pienempää vaihdetta. Myös kaupunkiajossa vaihteita on kierrätettävä. Aktiivisesta ajamisesta nauttivaa piirre ei välttämättä häiritse, mutta automaatin vaivattomuutta kaipaava pettyy. Tarjolla on ainakin aluksi vain manuaali. Yhdistetyksi kulutukseksi luvattu 4,6 litraa sadalla kilometrillä vaatii huippuunsa hiottua pihistelytaitoa. Sekalaisessa ajossa sinnittely kuuden litran tuntumassa sujuu helpommin. Sisämelu on hyvällä asvaltilla ilahduttavan maltillinen, vaikka alle on asennettu leveät 17 tuuman renkaat. Soralla tilanne muuttuu tyystin. Pikkukivet nakuttavat rengaskoteloissa ja alustassa yllättävän kovaäänisesti ja irtosoralla ajo muuttuu suorastaan levottomaksi. Näyttävällä rengasvalinnalla on kääntöpuolensa, mutta yksin renkaiden piikkiin käytös ja varsinkaan melutaso ei mene. Micran vakiovarusteluun kuuluu Safety Pack ‑varustelu, johon kuuluu kaistavahtijärjestelmä, automaattinen ajovalojen vaihtojärjestelmä ja automaattinen hätäjarrutustoiminto, joka havaitsee myös jalankulkijan. Teksti: Antti Hentinen Kuvat: Roman Razinkov Lisätietoja: www.nissan.fi/micra Nissan Micra IG-T 90 5MT Hinta alkaen 14 991 € Koeajetun auton hinta varusteineen 21 133 € Moottori Bensiinimoottori 899 cm³, 3 sylinteriä, turboahdin, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 66 kW (90 hv), 5500 r/min Vääntö 140 Nm (2250 r/min) Vääntö 140 Nm (2250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,1 s Huippunopeus 175 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 104 g/km Mitat pituus 3999 mm, leveys 1743 mm, korkeus 1455 mm, akseliväli 2525 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä - ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku