18.12.2016 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot 3008 PureTech 130 Active haastaa Qashqain ja Atecan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peugeot 3008 on persoonallinen päältä ja herkkä sisältä. Hyvää: suorituskyky, vaihteisto, tavaratilan muunneltavuus, persoonallinen olemus. Huonoa: herkkä ohjaus, takaistuinmukavuus, rajoitetut tuulilasinpyyhkimien toiminnot. Moottorin 11/2016 katumaasturivertailussa ottivat toisistaan mittaa uusi Seat Ateca sekä suosikki Nissan Qashqai. Uusi Peugeot 3008 on näiden suora kilpailija luokassa, missä ranskalaiset ovat tähän asti esiintyneet varsin vaatimattomasti. Nyt tuosta nöyristelystä ei ole tietoakaan. Peugeot 3008 on puhdasoppinen SUV, yhtä aikaa poikkeavan ja tyylikkään näköinen. Etenkin monipuoliset kyljen pokkaukset sekä pystyt takalyhdyt mustan poikkinauhan päällä kaunistavat. Jotain tuttuakin designissa on. Keulan yleismuoto reunoille nousevine konepelteineen on kuin suoraan Nissanista, vain leijonakeulalla lisättynä. Voisi jopa luulla, että 3008 olisi se Qashqain sisarmalli, ei samaan allianssiin kuuluva Renault Kadjar. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sittenkin käyttömukava 3008 ei kumartele myöskään sisätiloiltaan. Pokkausta, nappulariviä ja värinäyttöä vyöryy päälle siihen malliin, että ensikertalaista hirvittää. Mutta kun uskaltaa koskettaa, huomaa, että se tärkein eli käyttö onnistuu ilman kyyneleitä. Ajoasentoon pätevät samat sanat. Istuin toivottaa tervetulleeksi, sillä se on suurikokoinen ja ergonominen. Ohjauspyörän (tai pikemminkin kahdeksankulmion) ja mittariston sijoittelua ei kannata vieroksua, sillä siihen tottuu hyvin nopeasti. Uudentyyppisessä digimittaristossa on valittavana tavalliselta näyttävän näkymän ohella saabmainen pimennystoiminto sekä henkilökohtainen tila, missä eri mittareiden suhdetta voi valikoida. Kosketusnäyttö on nyt suomenkielinen, mistä iso kiitos. Kritiikkiä saa näytön sijoitus, sillä sitä joutuu ainakin pidempi henkilö hieman kurottelemaan, sekä vanhanaikainen pyyhinviiksi, mistä puuttuu sadetunnistimen ja tihkukytkimen herkkyyden säädöt sekä kunnollinen kertapyyhkäisytoiminto. Ota minut hellästi Ajettavuudeltaan 3008 on hyvin herkkä tapaus. Ohjauksessa tuota herkkyyttä esiintyy liikaakin, sillä autoa pitää luotsata poikkeuksellisen tarkoin ottein – muuten seurauksena on ajolinjalta ajautuminen ja kaistavahdin piippailu. Kun ratista pitää hellästi kiinni, 3008 kulkee suoraan, eikä ajettavuudessa ole valittamista. Herkkyyden hyviä puolia löytyy roppakaupalla. Kolmisylinterinen moottori vetää kauniisti ja puhdikkaasti läpi koko kierroslukualueen. Myös lyhyttä vaihdekeppiä on ilo siirrellä. Ohjaus on nurkka-ajossa hyvin kevyt, ja 3008 myös kääntyy varsin ketterästi. Ajomukavuuskin on kohdallaan. Melutaso säilyy kaiken aikaa korvalle ystävällisenä – myös siksi, että moottorin jyrinää tai alustan kolahteluja ei tarvitse kuunnella. Jousituskin on tehtäviensä tasalla ainakin Active-varustetason 215/65 R17 -järkirenkailla. Takana toivomista 3008:n heikoin piirre paljastuu yllättäen takaistuimella. Istuin on kovempi kuin odottaisi, selkänoja tuntuu epämukavalta eikä pääntuki veny tarpeeksi ylös pidempää matkustajaa ajatellen. Tilaa sinänsä riittää joka suunnassa. Tavaratilassa Peugeotin pitkät farmariperinteet elävät, niin katumaasturiluokassa kuin liikutaankin. Ei typeriä kikkailuja vaan konstailematon, syvä ja tasaiseksi laajentuva kontti helppokäyttöisellä, kahteen tasoon asettuvalla välipohjalla. Peilataan lopuksi 3008:aa niihin Atecaan ja Qashqaihin. Ominaisuuksissa Peugeot ei jää jälkeen oikeastaan missään, pääsee monesti jopa edelle, ja saa suoraan sanottuna vertailuparin näyttämään aika tylsältä. Taas yksi osoitus siitä, että ranskalainen autoteollisuus on löytänyt uudelleen sen jyväsen. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Petri Munukka Peugeot 3008 PureTech 130 Active Hinta alkaen 27 393 € Moottori Bensiinimoottori, 1199cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 96 kW (130 hv), 5500 r/min Vääntö 230 Nm (1750 r/min) Vääntö 230 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,6 s Huippunopeus 188 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 115 g/km Mitat pituus 4447 mm, leveys 1841 mm, korkeus 1624 mm, akseliväli 2675 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?