22.11.2017

Koeajo: perusjutut päivityksessä – Nissan X-Trail

Nissan X-Trail uudistui pikkusisar Qashqain vanavedessä, muttei edelleenkään höntyile turhia. Hyvää: tilat, käytännön suorituskyky, yleinen toimivuus. Huonoa: karkea käyntiääni.

Kun suomalaisten suosikkimaasturi Nissan Qashqai koki viime kesänä kasvojenkohennuksen, samalla päivitettiin myös isoveli Nissan X-Trail. Keinot olivat yhteneväiset – uusittu ilme ja sisustus sekä täydennyksiä varusteisiin.

Koeajettu X-Trail edusti malliston kalleinta päätä. Yläpuolelle jää ainoastaan saman auton seitsenpaikkainen versio, josta pitää pulittaa vielä 600 euroa ylimääräistä. Mutta jos vajaan 50 000 euron hintaluokka hirvittää, edullisempia malliversioita X-Trailissa todellakin riittää.

163-hevosvoimaisen bensakoneen sekä 130 ja 177 hevosvoiman dieselien, etu- tai nelivedon sekä manuaali- tai automaattivaihteiston yhdistelmiä löytyy hinnastosta peräti 45 kappaletta. Osaltaan tätä täydentää vielä mallistoon lisätty N-Connecta-varustetaso, joka sijoittuu olemassa olleiden kolmen tason joukossa toiseksi ylimmäksi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Huippu-uudistuksia

Tekna-varustelu oli sikäli oikeaan osunut, että moni X-Trailin uudistuksista on tehty juuri tähän huippumalliin. Esimerkiksi sen led-ajovalot erottuvat aiempaa selvemmin edullisempien versioiden halogeenivaloista.

Sisustuksen Tekna-uutuuksia on muun muassa takaistuimen reunapaikkojen lämmitys, joka onkin vakiovarusteisen nahkaverhoilun kanssa talvella tarpeen. Myös audiojärjestelmä on Teknassa aiempaa sulosointuisempi, ja sähköinen takaluukku aukeaa nyt jalan heilautuksella – paljastaen viisipaikkaisen mallin kasvaneen tavaratilan.

Qashqain tapaan X-Trailin ohjauspyörä on entistä sirompi. Lisäksi peruutustutkaa on täydennetty versiosta riippuen vakiovarusteisella risteävän liikenteen varoitusjärjestelmällä. Kaikista malleista löytyy nyt myös jalankulkijatunnistus automaattiseen hätäjarrutukseen.

Pisteet perusasioille

Jos X-Trailin luomia ensitunnelmia verrataan parhaimpiin kilpailijoihin, vaikkapa viime vuonna luokkaan liittyneeseen Skoda Kodiaqiin, Nissanin versio aiheesta vaikuttaa hieman vanhanaikaiselta.

Ulkonäkö on kyllä yhtä trendikäs, mutta sisustuksen materiaalit ja kosketusnäytön grafiikka ovat karummat, ohjaus suurpiirteisempi, jousitus pintakovempi ja dieselmoottori äänekkäämpi.

Onneksi näistä lähdetään omistaja-asteella vasta etenemään kohti tottumisen taivalta. X-Trail nimittäin palkitsee kärsivällisen autoilijan monin tavoin, ja koeajajakin totesi viikon jälkeen jopa pitävänsä autosta.

Miksi? Koska ajoasento on kelvollinen, kojelauta – myös se karuhko kosketusnäyttö – erittäin selkeä, kulku riittävän vakaata ja dieselmoottori vastaa puhdikkaasti kaasuun. Raksuttava käyntiäänikin saattaa miellyttää maasturikansaa.

Kaiken lisäksi sisätilat ovat väljät. Takapenkillä oleillaan selvästi etuistuimia korkeammalla, mikä luo hyvän istuma-asennon, mutta silti pääntilaa riittää. Penkissä on lisäksi pitkittäis- sekä selkänojan kaltevuussäädöt.

Kolmessa osassa laajenevasta tavaratilasta löytyy myös säädettävä välipohja, millä erityyppiset tilatarpeet tyydyttyvät.

X-Trail on siis samaa maata kuin Qashqai: konstailematon ja rehti perusauto niille, jotka päivittelevät nykymaailman monimutkaisuutta. Koska ihmiset ovat erilaisia, on vain hyvä, että tarjolla on jokaiselle jotakin.

Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Roman Razinkov

Lisätietoja: www.nissan.fi/x-trail

Nissan X-Trail dCi 177 Xtronic Tekna 4x4

Hinta alkaen

49 890 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

50 540 €

Moottori

Dieselmoottori 1 995 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, portaaton automaattivaihteisto, neliveto.

Teho

130 kW (177 hv), 3750 r/min

Vääntö

380 Nm (2000 r/min)

Vääntö

380 Nm (2000 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

10,0 s

Huippunopeus

196 km/h

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 6,1 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

162 g/km

Mitat

pituus 4640 mm, leveys 1830 mm, korkeus 1715 mm, akseliväli 2705 mm

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

3 vuotta / 100 000 km

Luetuimmat