22.11.2017 Ajoneuvot Koeajo: perusjutut päivityksessä – Nissan X-Trail Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nissan X-Trail uudistui pikkusisar Qashqain vanavedessä, muttei edelleenkään höntyile turhia. Hyvää: tilat, käytännön suorituskyky, yleinen toimivuus. Huonoa: karkea käyntiääni. Kun suomalaisten suosikkimaasturi Nissan Qashqai koki viime kesänä kasvojenkohennuksen, samalla päivitettiin myös isoveli Nissan X-Trail. Keinot olivat yhteneväiset – uusittu ilme ja sisustus sekä täydennyksiä varusteisiin. Koeajettu X-Trail edusti malliston kalleinta päätä. Yläpuolelle jää ainoastaan saman auton seitsenpaikkainen versio, josta pitää pulittaa vielä 600 euroa ylimääräistä. Mutta jos vajaan 50 000 euron hintaluokka hirvittää, edullisempia malliversioita X-Trailissa todellakin riittää. 163-hevosvoimaisen bensakoneen sekä 130 ja 177 hevosvoiman dieselien, etu- tai nelivedon sekä manuaali- tai automaattivaihteiston yhdistelmiä löytyy hinnastosta peräti 45 kappaletta. Osaltaan tätä täydentää vielä mallistoon lisätty N-Connecta-varustetaso, joka sijoittuu olemassa olleiden kolmen tason joukossa toiseksi ylimmäksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Huippu-uudistuksia Tekna-varustelu oli sikäli oikeaan osunut, että moni X-Trailin uudistuksista on tehty juuri tähän huippumalliin. Esimerkiksi sen led-ajovalot erottuvat aiempaa selvemmin edullisempien versioiden halogeenivaloista. Sisustuksen Tekna-uutuuksia on muun muassa takaistuimen reunapaikkojen lämmitys, joka onkin vakiovarusteisen nahkaverhoilun kanssa talvella tarpeen. Myös audiojärjestelmä on Teknassa aiempaa sulosointuisempi, ja sähköinen takaluukku aukeaa nyt jalan heilautuksella – paljastaen viisipaikkaisen mallin kasvaneen tavaratilan. Qashqain tapaan X-Trailin ohjauspyörä on entistä sirompi. Lisäksi peruutustutkaa on täydennetty versiosta riippuen vakiovarusteisella risteävän liikenteen varoitusjärjestelmällä. Kaikista malleista löytyy nyt myös jalankulkijatunnistus automaattiseen hätäjarrutukseen. Pisteet perusasioille Jos X-Trailin luomia ensitunnelmia verrataan parhaimpiin kilpailijoihin, vaikkapa viime vuonna luokkaan liittyneeseen Skoda Kodiaqiin, Nissanin versio aiheesta vaikuttaa hieman vanhanaikaiselta. Ulkonäkö on kyllä yhtä trendikäs, mutta sisustuksen materiaalit ja kosketusnäytön grafiikka ovat karummat, ohjaus suurpiirteisempi, jousitus pintakovempi ja dieselmoottori äänekkäämpi. Onneksi näistä lähdetään omistaja-asteella vasta etenemään kohti tottumisen taivalta. X-Trail nimittäin palkitsee kärsivällisen autoilijan monin tavoin, ja koeajajakin totesi viikon jälkeen jopa pitävänsä autosta. Miksi? Koska ajoasento on kelvollinen, kojelauta – myös se karuhko kosketusnäyttö – erittäin selkeä, kulku riittävän vakaata ja dieselmoottori vastaa puhdikkaasti kaasuun. Raksuttava käyntiäänikin saattaa miellyttää maasturikansaa. Kaiken lisäksi sisätilat ovat väljät. Takapenkillä oleillaan selvästi etuistuimia korkeammalla, mikä luo hyvän istuma-asennon, mutta silti pääntilaa riittää. Penkissä on lisäksi pitkittäis- sekä selkänojan kaltevuussäädöt. Kolmessa osassa laajenevasta tavaratilasta löytyy myös säädettävä välipohja, millä erityyppiset tilatarpeet tyydyttyvät. X-Trail on siis samaa maata kuin Qashqai: konstailematon ja rehti perusauto niille, jotka päivittelevät nykymaailman monimutkaisuutta. Koska ihmiset ovat erilaisia, on vain hyvä, että tarjolla on jokaiselle jotakin. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Roman Razinkov Lisätietoja: www.nissan.fi/x-trail Nissan X-Trail dCi 177 Xtronic Tekna 4x4 Hinta alkaen 49 890 € Koeajetun auton hinta varusteineen 50 540 € Moottori Dieselmoottori 1 995 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, portaaton automaattivaihteisto, neliveto. Teho 130 kW (177 hv), 3750 r/min Vääntö 380 Nm (2000 r/min) Vääntö 380 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,0 s Huippunopeus 196 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 162 g/km Mitat pituus 4640 mm, leveys 1830 mm, korkeus 1715 mm, akseliväli 2705 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku