9.9.2017 Ajoneuvot Koeajo: pehmoilijan päivitykset – Mazda CX-5 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uudistettu Mazda CX-5 miellyttää mukavuudellaan, mutta turha kiire kannattaa jättää lähtöpaikkaan. Hyvää: mukavuus, melutaso, takaistuintilat, ajon helppous. Huonoa: suorituskyky suuremmilla nopeuksilla, matalahko tavaratila. Vuonna 2012 esitelty Mazda CX-5 on ollut eräs luokkansa parhaista autoista, joten nyt tehdyssä malliuudistuksessa konseptia tyydyttiin vain viilaamaan. Mutta vaikka perusrakenne onkin akseliväliä myöten sama, perinteisestä kasvojenkohennuksesta ei voi puhua: kori on uuden näköinen, aiempaa jäykempi ja mitoiltaankin muuttunut. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ahtamatonta arkipäivää Moottorivalikoima kattaa 2,0- ja 2,5-litraiset bensiinikoneet sekä 2,2-litraisen dieselin. Koeajossamme oli ensin mainittu, joka tarjoaa vapaasti hengittävänä erilaisen kokemuksen nykyään niin yleisiin bensaturboihin nähden. Käyttöominaisuudet ovat sivistyneet. Moottori reagoi täyteläisesti kaasuun ja pitää mölyt erittäin hyvin mahassaan. Luontevan kytkinpolkimen ja sujuvan vaihteiston, jonka valitsin on sijoitettu aiempaa ylemmäs, avulla rauhallinen ajo sujuu kuin tanssi. Kun tulee kiire, turbottomuus kuitenkin tuntuu voiman puutteena alakierroksilla. Moottoritien siltatyömaalta takaisin suurimpaan sallittuun kiihdytettäessä edes korkeammalle kierrättäminen ei tuo toivottua potkua esiin. Ainakin vaihteiston välitykset ovat moottorin voimavaroihin nähden turhankin pitkät. Vastineeksi polttoainetalous epäilemättä kiittää, ja malliston kaksi muuta konetta varmasti tarjoavat lääkettä tehokuumeeseen. Mukavan meluton Valmistajan lupaukset melutason alentamisesta eivät ole katteettomia. Käyntiäänen ohella rengasmelu säilyy maantiellä kohtuullisena tienpinnan laadusta riippumatta. Miellyttävyyttä lisäävät pehmeä jousitus ja koeajoauton maltillinen 225/65 R17 -rengastus, jotka tekevät CX-5:stä mukavan poikkeuksen nykyautojen joukossa. Vain katumaasturille ominainen keinahtelu jää matka-ajosta mieleen. Uudistettu istuinkin on pehmeähkö ja muuten vastaanottavainen, mutta selkänoja säätyy vain portaittain, reisituki jää vähän vajavaiseksi ja rattikin hieman kauas. Kalleimman Luxury-varustetason sähkösäätöinen istuin korjannee ainakin osan puutteista. Ohjaus tarjoaa suorassa ajossa luonnollisen tuntuman, mutta paljastuu mutkatiellä ja suuremmilla kääntökulmilla liian kevyeksi. Alusta kuitenkin taipuu kurveihin kallistelematta, joten kokonaisuutena ajettavuus saavuttaa kelpo tason. Toimivan tilava Takatiloja voi kiitellä: niin pää-, polvi- kuin varvastilatkin riittävät suurikokoisillekin. Uudelleen muotoillun takapenkin reisituki tosin noudattelee automaailman yleistä, niukkaa linjaa, mutta selkänoja antaa jopa hieman sivutukea kurvikanttailuun. Tavaratila on matalahko. Joustava, luukun mukana nouseva näkösuoja helpottaa ahtaamista, mutta silti isompia laukkuja saa tosissaan sovitella viistoperäisen korin kyytiin. Kontti sentään laajenee kolmena palana täysin tasaiseksi ja kynnyksettömäksi. Uudistettu kojelauta säilytystiloineen on toimiva, mutta keskinäyttö on aika pieni, mikä rajoittaa etenkin lisävarusteisen navigaattorin kartan katsastelua. Selkeä ruutu kyllä on, kuten keskikonsolin säätöpyörällä operoitava käyttöliittymäkin. Pienenä viilauksena toivoisimme valikoiden tekstien kattavampaa kääntämistä. Nyt esimerkiksi osa turvajärjestelmistä esitetään suomeksi, osa englanniksi, mikä on sekavaa – varsinkin kun kyseiset systeemit ovat monelle muutenkin tuntemattomia. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Lisätietoja: www.mazda.fi/mazda-cx-5 Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G Premium Plus 6MT Hinta alkaen 35 958 € Koeajetun auton hinta varusteineen 37 829 € Moottori Bensiinimoottori 1998 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 121 kW (165 hv), 6000 r/min Vääntö 210 Nm (4000 r/min) Vääntö 210 Nm (4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,4 s Huippunopeus 201 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 149 g/km Mitat pituus 4550 mm, leveys 1840 mm, korkeus 1675 mm, akseliväli 2700 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku