29.1.2017

Koeajo: pehmeämmät huulet – Citroën Grand C4 Picasso

Citroen Grand C4 Picasso

Citroën Grand C4 Picasso kävi keski-iän ehostuksessa. Hyvää: persoonallisuus, istuimet. Huonoa: turhan aktiivinen automaattivaihteisto.

Ranskalaisen autoperinteen ehkä selvin nykyilmentymä, Citroën Grand C4 Picasso, koki tänä talvena miedon kasvojenkohennuksen. Sitä ennen persoonallinen tila-auto oli ehtinyt jo kolmen vuoden ikään.

Kuten tavallista, facelift on vaikeasti hahmoteltavissa, ellei vierellä ole vanhaa mallia. Valokuvia vertailemalla voi kuitenkin havaita, että etupuskuriin on muotoiltu entistä voimakkaampi ”suu”, joka on juuri ahmaisemassa rekisterikilven sisäänsä.

Citroen Grand C4 Picasso

Myös puskurin alaosan isompi ilmanottoaukko kaarevine päätykromilistoineen ynnä muut pikku pyöristykset paljastavat päivityksen. Perässä muutokset rajoittuvat kolmiulotteisiin led-valoihin, jotka kuuluvat nyt kaikkien versioiden varustukseen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sano se suomeksi

Sisustuksessa ehkä suurin parannus on käyttöliittymä, joka on nyt suomenkielinen. Sitä käytetään uudistetun ja selkeän kosketusnäytön kautta. Myös navigaattori on päivitetty modernimmaksi. Kojelaudan, ja muunkin matkustamon, päädesign on ennallaan.

Citroen Grand C4 Picasso

Aktiivisten turvavarusteiden listaa on lisätty automaattisella hätäjarrutuksella ja törmäysvaroittimella, kuljettajan vireystilan valvonnalla, nopeusrajoitusten tunnistuksella sekä aktiivisella kaistavahdilla ja kuolleen kulman varoittimella, jotka puuttuvat tarpeen mukaan myös ohjaukseen.

Kaikki nämä sisältyvät koeajoautossakin olleeseen varustepakettiin. Myös jalan heilautuksella käytettävä sähkötakaluukku on uutta Picassoa: se on vakiona kalliimmassa eli Exclusive-varustetasossa.

Automaattista aktiivisuutta

Tekniikkapuolella uutena yhdistelmänä on tarjolla 1,2-litraisen kolmisylinterisen bensaturbon yhteyteen kuusiportainen automaattivaihteisto, jota käytetään ohjauspylvääseen ripustetulla tikulla. Aiemmin pikkukone oli myynnissä vain manuaalivaihteisena.

Citroen Grand C4 Picasso

Automaatti on niin kutsuttua perinteistä momentinmuunninmallia, ja siksi sen poikkeuksellisen aktiivinen toiminta ihmetytti. Liikkeellelähdöt ovat korostetun äkäisiä, ja vaihdot tuntuvat muutenkin keskimääräistä terävämpinä.

Moottorissa riittää kyllä puhtia, ja pienen iskutilavuuden haitat jäävät lähinnä mielikuviin. Tosin kolmen sylinterin pärinä erottuu Picassossa selvempänä kuin samaa moottoria käyttävissä uudemmissa malleissa, kuten Peugeot 3008:ssa.

Totuttelun kautta

Kaiken kaikkiaan Grand C4 Picassolle pitää antaa hetken aikaa, sillä auto on selvästi käytännöllisempi kuin erikoinen ulkomuoto ja varsinkin sisustus antavat olettaa. Jotkin pikku persoonallisuudet saattavat aluksi ärsyttää, mutta niiden kanssa tulee toimeen.

Citroen Grand C4 Picasso

Istuinmukavuus on kunnossa ja lasipinnat laajoja. Valoisuutta kaivataankin, sillä keskirivin tilat ovat pidemmälle matkustajalle jo vähän nirkoiset. Viisi takaistuinta muuntuvat periaatteessa hyvin, mutta mekanismien sujuva käyttö vaatii hieman opettelua.

Citroen Grand C4 Picasso

Jos seitsemän hengen tilalle ei ole käyttöä, on hyvä tietää, että uudistukset koskevat myös lyhyempää viisipaikkaista C4 Picassoa.

Teksti ja kuvat: Jussi Saarinen

Lisää tietoa: Ciroën

Citroën Grand C4 Picasso PureTech 130 Intensive A

Hinta alkaen

33 783 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

37 148 €

Moottori

Bensiinimoottori 1 199 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto.

Teho

96 kW (130 hv), 5500 r/min

Vääntö

230 Nm (1750 r/min)

Vääntö

230 Nm (1750 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

11,9 s

Huippunopeus

198 km/h

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 5,1 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

115 g/km

Mitat

pituus 4597 mm, leveys 1826 mm, korkeus 1644 mm, akseliväli 2840 mm

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

3 vuotta / 100 000 km

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat