9.4.2018 Ajoneuvot Koeajo: pätevä perillinen – Škoda Karoq 2.0 TDI Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škoda Karoq hyppäsi hienosti erinomaisen edeltäjänsä saappaisiin. Hyvää: ajettavuus, monipuolisuus, tasainen kokonaisuus. Huonoa: kaksoiskytkinvaihteiston viivyttely pikapyrähdyksissä. Škoda Yeti, vuonna 2009 esitelty tšekkivalmistajan – ja itse asiassa koko Volkswagen-konsernin – ensimmäinen kompakti katumaasturi toimi koko olemassaolonsa ajan eräänlaisena autotoimittajan referenssiautona. Hieno lainasana tarkoittaa tässä yhteydessä sitä, että Yeti oli todella tasapainoinen yhdistelmä toisaalta kompaktia kokoa ja toisaalta tukevia maantieominaisuuksia. Kuutiomainen kori tarjosi lisäksi auton ulkomittoihin nähden väljät ja muunneltavat tilat. Niinpä kun Škoda Karoq korvasi hiljattain mallistossa Yetin, uutuuteen kohdistuvat paineet ovat poikkeuksellisen kovat. Etenkin, kun koeajoon asettuu huippuversio, perushinnaltaan päälle 47 tonnin arvoinen dieselnelivetoautomaatti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Aidompi ajoasento Eräs tärkeä osa-alue, missä Karoq erottuu heti lähtöön Yetiä paremmaksi, on ajoasento. Yetissä ohjauspyörä asettui aina säätöyrityksistä huolimatta normaalia ylemmäs ja vaakasuoraan, jolloin kuljettajan olo muodostui vähän väkinäiseksi. Karoqia moinen ei vaivaa. Ajoasennon mittasuhteet ovat paitsi väljät, myös linjassa automaailman yleisten käytäntöjen kanssa. Tämän malliversion nahkaverhoillut ja sähkösäätöiset istuimet vielä tukevat kehoa erinomaisesti. Myös kojelauta kiiltävine kosketusnäyttöineen on melko lailla modernimpi. Kokonaisuus on miltei identtinen suuremman Kodiaq-mallin kanssa – lähinnä voi havaita keskimmäisten tuuletussuuttimien erilaisen muotoilun. Niinpä myös moite hivenen niukoista avoimista säilytystiloista pätee pikkuveljeenkin. Luonteikas luotsattava Koska Yeti loisti nurkkaan sijoitettuine pyörineen juuri ajettavuudessa erilaisilla tienpinnoilla ja vaihtelevissa olosuhteissa, emme odottaneetkaan Karoqilta tässä kohtaa mitään valtavaa parannusta – lähinnä sellaista ominaisuuksien hienohiontaa. Silti monipuolinen koeajolenkki supisuomalaisissa talvioloissa vakuutti. Näppärä kaupungissa, vakaa moottoritiellä ja suorastaan hämmästyttävän eleetön jääpolanteisella mutkatiellä – enempää ei voi autolta kohtuudella vaatia. Voimapuolellakaan ei ole moitittavaa, mitä moottoriin tulee. Sivistynyt diesel antaa pontevan kiihtyvyyden, mutta sama vanha kaksoiskytkinvaihteiston viivyttely vauhdikkaammassa ajossa ei ole kadonnut mihinkään. Kun haluaa Karoqinsa nelivetoisena, 2.0 TDI on ainakin tällä hetkellä ainoa voimanlähdevaihtoehto – tosin manuaalivaihteisto on tarjolla tämän automaatin rinnalle. Harkinnan arvoinen vaihtoehto kiivaimmille kuskeille. Ja jos autokuume kapsahtaa tämän malliversion korkeaan hankintahintaan, kokemuksella voimme sanoa, että myös Karoqin hinnat alkaen -versiot ovat hyvin päteviä laitteita – kunhan siinäkin valitsee vaihteistonsa oikein… Simppelimpi suosikki Eli kun myöskään tilat tai niiden muunneltavuus eivät ole mitenkään huonontuneet, Karoq pystyy kuin pystyykin vastaamaan kaikilta ominaisuuksiltaan edeltäjä-Yetin jättämään haasteeseen. Pieni ripaus persoonallisuutta ulkomuotoon ei tietysti olisi pahitteeksi, mutta kuten 1.0 TSI -version koeajossa totesimme, tällä saattaa olla myyntitilastoihin jopa piristävä vaikutus – Yeti kun ei koskaan kyennyt saavuttamaan markkinajohtaja Nissan Qashqain myyntilukuja. Yhtä kaikki: lumimies voi levätä rauhassa. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Roman Razinkov Škoda Karoq 2.0 TDI 150 4x4 Exclusive DSG A Hinta alkaen 47 242 € Koeajetun auton hinta varusteineen 52 094 € Moottori Dieselmoottori 1 968 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 110 kW (150 hv), 3500–4000 r/min Vääntö 340 Nm (1750–3000 r/min) Vääntö 340 Nm (1750–3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,3 s Huippunopeus 195 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 138 g/km Mitat pituus 4382 mm, leveys 1841 mm, korkeus 1603 mm, akseliväli 2638 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?