Ajoneuvot | Koeajo | 13.3.2019

Koeajo: parempi pikkuveli – Lexus UX

F Sport S

Lexus UX on perheensä tuorein tulokas, ja yllättää positiivisesti. Hyvää: ulkonäkö erottautumishaluisille, jousitus, melutaso, kuskin penkin säätövarat, laadukas ohjaamo. Huonoa: ulkonäkö konservatiivisille, tilat.

Jaa artikkeli

Katumaastoautoilu paisuu aina vain isommaksi muoti-ilmiöksi. Lexus venyttää sekin luokkarajoja, ja lähtee nyt mukaan kisaan kompaktia premium-crossoveria omakseen haaveilevien alati kasvavasta joukosta. Lexus UX on siis kokonaan uusi tulokas perheessä, ja sen myötä merkin valikoima kattaa jo kymmenen mallia.

Lexus UX

Kaikkein edullisin Lexus eli CT 200h ei ole ollut jättimenestys, eli UX:stä toivotaan selvästi parempaa ja houkuttelevampaa sisäänheittäjää Lexus-maailmaan. Ainakin fiilikseltään ja laatuvaikutelmaltaan autot ovat ensikoeajon perusteella kuin eri planeetalta.

Iso ja pieni

Mikään pikkuauto ei UX ole, sillä pituutta kertyy 4,5 metriä. Keula on massiivinen, kylkilinja puolestaan yllättävän siro, ja perässä on jänniä yksityiskohtia vaikka muille jakaa. UX ei siis jätä kylmäksi, vaan varmasti polarisoi mielipiteitä hyvinkin radikaalisti.

Lexus UX

Mutta koostaan huolimatta UX ei myöskään ole mikään tilaihme. Piirustuspöydällä on luotu raju ja tietyistä kulmista hyvin voimakkaasti pullisteleva paketti, jonka sisätilat ja takakontti ovat samaa tasoa kuin alemman kokoluokan viistoperissä. Kyseessä ei ole siis perheauto – etenkin kun tavaratila on melko matala.

Moottorin ja voimalinjan valinta on yksinkertaista, sillä vaihtoehtoja on tasan yksi. UX 250h toimitetaan uuden kaksilitraisen vapaasti hengittävän 152-hevosvoimaisen bensakoneen sekä kahdesta sähkömoottorista saadun 109 hevosvoiman tehon yhdistelmällä: voimalinjan yhteisteho on 184 kilowattia.

Vetävien pyörien lukumäärän suhteen valintoja joutuu kyllä tekemään. Nelivedosta joutuu pulittamaan vajaat 3 000 euroa enemmän kuin etuvedosta. Myös tyylimaku vaikuttaa valintoihin. Comfort, Premium ja Luxury -varustelinjat tulevat hieman erilaisella keulalla ja lisukkeilla kuin F Sport ja F Sport S.

Ylhäältä alas

Ensikoeajolla oli mahdollista ajaa sekä etuvetoinen Luxury että nelivetoinen F Sport S -tason auto. Suomessa tosin Luxury on aina nelivetoinen.

Lexukselle tyypillisesti Luxury ottaa tien epätasaisuudet hieman pehmeämmin, mutta tällä kertaa F Sport S ei ole aivan yhtä kova kuin mihin UX:n isommissa sisarissa on saatu tottua. Jousitusta voi pitää onnistuneena; se vaimentaa jämäkän mukavasti töyssyjä jopa 18-tuumaisilla ja matalaprofiilisilla renkailla varustettuna. Tästä on kiittäminen hyvin toimivaa säädettävää iskunvaimennusta.

UX:n istuma-asentoon voi vaikuttaa yllättävän paljon, sillä kuskin penkin korkeussäätö on poikkeuksellisen runsas. Penkki alhaalla fiilis on hieman kuin niiden edellä mainittujen kompaktien viistoperien ratin takana, penkki ylhäällä tunnelma puolestaan kohoaa korostetun katumaasturimaiseksi.

Lexus UX

Edelleen portaaton

Lexuksen portaattoman hybridivoimansiirron käyttömukavuutta on hiottu taas piirun verran mukavampaan suuntaan, ja perusajossa asiat toimivat miellyttävästi ja suurin piirtein niin kuin kuski haluaa. Mutta kun moottorin kuormitusta kasvatetaan, vanha häiritsevä ominaisuus eli kasvava melutaso nousee esiin.

Tähän voi onneksi vaikuttaa ajo-ohjelman valinnalla. Moodeja on F Sport -malleissa viisi: eko, normi, sporttinen, vielä sporttisempi sekä yksilöity. Vihreimmällä asetuksella kaasun vaste suorastaan pakottaa ajamaan taloudellisesti, kun taas Sport S+ räyhättää konetta hieman turhankin rajusti. Luonnollisimmalta voimalinja tuntuu normaaliasetuksella.

Ja voimalinjassahan sähkö on mukana Toyota-strategian mukaisesti, eli pientä akkua ladataan vain jarrutusenergiaa talteen ottamalla, ja pelkällä sähköllä voidaan ajaa yhtä kyytiä korkeintaan pari kilometriä. Taiten ajaen sähköllä voi kuitenkin hissutella yllättävän ison osan normaalista arkiliikkumisesta.

Edullisimmillaan UX irtoaa kaupasta etuvetoisena Comfortina 40 425 eurolla, ja pisimmän sentin eli 60 119 euroa joutuu pulittamaan nelivetoisesta F Sport S:stä. Tällöin autossa on vakiona lähes kaikki. Maahantuoja veikkaa myydyimmäksi varustetasoksi Premiumia, jolloin hintahaarukka on 46 356–49 170 euroa.

Lisätietoa: www.lexus.fi/ux

Jaa artikkeli

Keskustelu