17.5.2018 Ajoneuvot Koeajo: Golfeista paras ja pahin – Volkswagen e-Golf 100 kW Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen e-Golf on erinomainen vaihtoehto hyvin pienelle asiakaskunnalle. Hyvää: loistava Golf lyhyille matkoille. Huonoa: huono Golf pitkille matkoille, lämmityslaite, akunlämmityksen puute. Volkswagen Golf on kenties automaailman paras kompromissi: Riittävän pieni pysäköintiin, riittävän suuri elämään. Nimensä autoluokalle antanut Golf tekee hyvin valtaosan niistä asioista, mitä perheautoilta odotetaan. Golfin menestys perustuu erinomaiseen perusreseptiin, jota on ylläpidetty teknologian kehittyessä ja maailman muuttuessa. Täyssähköinen Volkswagen e-Golf on luonnollinen jatkumo tälle tarinalle. Golfin siirtyminen sähkökäyttöön tuo autoon tervettä yksinkertaistusta: poissa on huippumonimutkainen polttomoottori turboahtimineen, säätyvine venttiilikoneistoineen ja kalliine pakokaasun jälkikäsittelylaitteistoineen. Sen ja vaihteiston tilalla on yksinkertainen sähkömoottori, joka on suoraan yhteydessä tasauspyörästöön. Ei öljynvaihtoja, ei jakoketjuja eikä kytkinremppoja. Volkswagen e-Golf näki päivänvalon jo vuonna 2014. Ensimmäisen lähdön rampautti 24,2 kilowattitunnin akku, jonka pieni koko rajoitti toimintamatkaa sen verran, ettei e-Golf oikein tarjonnut Golfilta odotettua vaivattomuutta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sähköpelin toinen lähtö Vuonna 2017 Golfin kasvojenkohotus nosti e-Golfin tehot 115 hevosvoimasta 136:een, ja samalla akku kasvoi 35,8 kilowattituntiin. Lähes 50 prosentin kasvu nosti luvatun toimintamatkan 190 kilometristä 300 kilometriin. Uuden akun myötä e-Golf onkin ehkä kaikkien aikojen paras Golf arjen rutiineista toiseen ajellessa. Se tarjoaa Golfilta odotetut tilat, ajettavuuden, mukavuuden ja ergonomian paketissa, jota ei tarvitse sääliä lyhyilläkään pakkassiirtymillä. Sähkömoottori kun on lähes immuuni lämpötilalle, eikä ajoakkukaan kärsi kylmäkäynnistyksistä. Volkswagen on ajatellut sähköautoilijan arkea monella tapaa: auton voi opettaa käyttämään eri latausvirtaa eri latauspaikoissa, ja latauksen ajastaminen onnistuu helposti. Peruslataus e-Golfilla sujuu Type 2 –liitännälä 7,2 kilowatilla (1-vaihe, 32A). Pikalataus sujuu CCS-järjestelmällä 40 kilowatilla, eli akku täyttyy 80 prosenttiin 40 minuutissa. Ei kokokansan auto Sähkö-Golfin hyvyys riippuu vahvasti siitä, riittääkö sen toimintamatka omaan arkeen. Lämpimästä tallista lähtiessä säästytään sisätilojen lämpötilannostolta, ja silloin e-Golf etenee pääkaupunkiseudun kehäteitä noin 16 kilowattitunnilla sataa kilometriä kohden. Se tarkoittaa suunnilleen parinsadan kilometrin toimintamatkaa. Jos akkuvoimaa lainataan lämmitykseen, nousee kulutus pakkasilla 20–25 kilowattituntiin sadalla kilometrillä, jolloin toimintamatka jää reiluun 120 kilometriin. Jos e-Golf täyttää omat autoiluvaatimukset, on se parhaita sähköautoja markkinoilla. Erinomaisuuden takana on tosin perusauton loistavuus, ei niinkään sähkölliset meriitit – siis päin vastoin kuin Leafissa. Hohto e-Golfin ympärillä himmenee nopeasti, kun autolla lähtee pidemmälle matkalle – siis sellaiselle, joka veisi ehkä neljänneksen polttomoottoriversion tankista. Rajattu toimintamatkan voi vielä tällä hetkellä sähköautolta hyväksyä, mutta e-Golfin talviominaisuudet kaipaisivat kohennusta. Sähköauton ajoakun pakkaslataamiseen liittyät ongelmat on useimmissa malleissa ratkaistu ajoakun lämmitysvastuksilla, mutta e-Golfista ne puuttuvat. Ajonaikaiset häviöt lämmittävät akkua hitaasti, joten tehokas pikalataus onnistuu vasta pitkän ajomatkan jälkeen. Myös lämmityslaitteen tehokkuudessa on parannettavaa, nyt ohjaamossa alkaa tulla kylmä pakkasen laskiessa alle 15 asteeseen. Volkswagen e-Golf ei siis ole yleispätevästi kaikkien aikojen paras Golf. Se ei ole automaailman paras kompromissi, vaan enemmänkin täysin kompromissiton tuote: valtaosalle se voi hyvinkin olla kelvoton, mutta pienen asiakasryhmän tarpeisiin se voi hyvinkin olla yksi markkinoiden parhaista autoista. Teksti: Lauri Ahtiainen Kuvat: Roman Razinkov Lisätietoja: www.volkswagen.fi/e-golf Päivittyneet hintatiedot e-Golfista täällä. Volkswagen e-Golf 100 kW Hinta alkaen 41 767 € Koeajetun auton hinta varusteineen 46 478 € Moottori Sähköauto, automaattivaihteisto, etuveto. Teho 100 kW (136 hv), 3000–12000 r/min Vääntö 290 Nm (0–3000 r/min) Vääntö 290 Nm (0–3000 r/min) Akku 35,8 kWh, litiumioni-akku. Akkujen takuu 8 vuotta / 160 000 km. Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,6 s Huippunopeus 150 km/h Mitat pituus 4270 mm, leveys 1799 mm, korkeus 1482 mm, akseliväli 2692 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 15.4.2024 Koeajo Koeajo: Fiat e-Ducato – houkutteleva vaihtoehto 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 14.4.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tunturi e-Max EB-F600 – läskipyörien aatelistoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?