Ajoneuvot | Koeajo | 17.5.2018

Koeajo: Golfeista paras ja pahin – Volkswagen e-Golf 100 kW

Volkswagen e-Golf on erinomainen vaihtoehto hyvin pienelle asiakaskunnalle. Hyvää: loistava Golf lyhyille matkoille. Huonoa: huono Golf pitkille matkoille, lämmityslaite, akunlämmityksen puute.

Jaa artikkeli

Volkswagen Golf on kenties automaailman paras kompromissi: Riittävän pieni pysäköintiin, riittävän suuri elämään. Nimensä autoluokalle antanut Golf tekee hyvin valtaosan niistä asioista, mitä perheautoilta odotetaan. Golfin menestys perustuu erinomaiseen perusreseptiin, jota on ylläpidetty teknologian kehittyessä ja maailman muuttuessa. Täyssähköinen Volkswagen e-Golf on luonnollinen jatkumo tälle tarinalle.

Golfin siirtyminen sähkökäyttöön tuo autoon tervettä yksinkertaistusta: poissa on huippumonimutkainen polttomoottori turboahtimineen, säätyvine venttiilikoneistoineen ja kalliine pakokaasun jälkikäsittelylaitteistoineen. Sen ja vaihteiston tilalla on yksinkertainen sähkömoottori, joka on suoraan yhteydessä tasauspyörästöön. Ei öljynvaihtoja, ei jakoketjuja eikä kytkinremppoja.

Volkswagen e-Golf näki päivänvalon jo vuonna 2014. Ensimmäisen lähdön rampautti 24,2 kilowattitunnin akku, jonka pieni koko rajoitti toimintamatkaa sen verran, ettei e-Golf oikein tarjonnut Golfilta odotettua vaivattomuutta.

Sähköpelin toinen lähtö

Vuonna 2017 Golfin kasvojenkohotus nosti e-Golfin tehot 115 hevosvoimasta 136:een, ja samalla akku kasvoi 35,8 kilowattituntiin. Lähes  50 prosentin kasvu nosti luvatun toimintamatkan 190 kilometristä 300 kilometriin.

Uuden akun myötä e-Golf onkin ehkä kaikkien aikojen paras Golf arjen rutiineista toiseen ajellessa. Se tarjoaa Golfilta odotetut tilat, ajettavuuden, mukavuuden ja ergonomian paketissa, jota ei tarvitse sääliä lyhyilläkään pakkassiirtymillä. Sähkömoottori kun on lähes immuuni lämpötilalle, eikä ajoakkukaan kärsi kylmäkäynnistyksistä.

Volkswagen on ajatellut sähköautoilijan arkea monella tapaa: auton voi opettaa käyttämään eri latausvirtaa eri latauspaikoissa, ja latauksen ajastaminen onnistuu helposti. Peruslataus e-Golfilla sujuu Type 2 –liitännälä 7,2 kilowatilla (1-vaihe, 32A). Pikalataus sujuu CCS-järjestelmällä 40 kilowatilla, eli akku täyttyy 80 prosenttiin 40 minuutissa.

Ei kokokansan auto

Sähkö-Golfin hyvyys riippuu vahvasti siitä, riittääkö sen toimintamatka omaan arkeen. Lämpimästä tallista lähtiessä säästytään sisätilojen lämpötilannostolta, ja silloin e-Golf etenee pääkaupunkiseudun kehäteitä noin 16 kilowattitunnilla sataa kilometriä kohden. Se tarkoittaa suunnilleen parinsadan kilometrin toimintamatkaa. Jos akkuvoimaa lainataan lämmitykseen, nousee kulutus pakkasilla 20–25 kilowattituntiin sadalla kilometrillä, jolloin toimintamatka jää reiluun 120 kilometriin.

Jos e-Golf täyttää omat autoiluvaatimukset, on se parhaita sähköautoja markkinoilla. Erinomaisuuden takana on tosin perusauton loistavuus, ei niinkään sähkölliset meriitit – siis päin vastoin kuin Leafissa. Hohto e-Golfin ympärillä himmenee nopeasti, kun autolla lähtee pidemmälle matkalle – siis sellaiselle, joka veisi ehkä neljänneksen polttomoottoriversion tankista.

Rajattu toimintamatkan voi vielä tällä hetkellä sähköautolta hyväksyä, mutta e-Golfin talviominaisuudet kaipaisivat kohennusta. Sähköauton ajoakun pakkaslataamiseen liittyät ongelmat on useimmissa malleissa ratkaistu ajoakun lämmitysvastuksilla, mutta e-Golfista ne puuttuvat. Ajonaikaiset häviöt lämmittävät akkua hitaasti, joten tehokas pikalataus onnistuu vasta pitkän ajomatkan jälkeen. Myös lämmityslaitteen tehokkuudessa on parannettavaa, nyt ohjaamossa alkaa tulla kylmä pakkasen laskiessa alle 15 asteeseen.

Volkswagen e-Golf ei siis ole yleispätevästi kaikkien aikojen paras Golf. Se ei ole automaailman paras kompromissi, vaan enemmänkin täysin kompromissiton tuote: valtaosalle se voi hyvinkin olla kelvoton, mutta pienen asiakasryhmän tarpeisiin se voi hyvinkin olla yksi markkinoiden parhaista autoista.

Lisätietoja: www.volkswagen.fi/e-golf

Jaa artikkeli

Keskustelu

Valmistajalta: Volkswagen