Ajoneuvot | Koeajo | 12.4.2018

Koeajo: Opel Grandland X ja tehokkain diesel

Innovation 2.0 CDTI A8 Start/Stop

Katumaasturi Opel Grandland X sai nyt uuden tehokkaamman dieselmoottorivaihtoehdon. Hyvää: tavallisuus, tilat, varustelu Huonoa: näkyvyys taakse, kuraa keräävät ovien helmat.

Jaa artikkeli

Opel Grandland X on niitä autoja, joiden ei tarvitse hakea huomiota erikoisuuksilla. Grandland X on erittäin varteenotettava haastaja kilpaillussa ja suositussa katumaaturiluokassa, jota Nissan Qashqai on hallinnut pitkään. Grandland X vetoaa todennäköisimmin asiakkaisiin, jotka hakevat autoltaan käytettävyyttä, tilaa ja tavallisuutta.

Opel Grandland X

Ajettavuudeltaan tehokkaalla dieselillä varustettu Grandland X vastaa odotuksiin kiitettävästi. Suorituskykyä ja ketteryyttä on, eikä pieni pintakovuus häiritse. Kahdeksanportainen automaattivaihteisto tekee työnsä huomaamattomasti.

Kun korin muotoilu peittää näkyvyyttä taakse, on vakiovarustukseen kuuluva pysäköintiavustin hyvä apuväline.

Opel Grandland X

Koeajorupeaman kiusallisin piirre ilmeni, kun autolla oli ajettu pätkän matkaa kuraisella ja loskaisella tiellä. Opel Grandland X:n ovien helmat ovat muotoilusta johtuen leveät. Valitettavasti kuran ja loskan pääsyä helman ja korin väliin ei ole estetty vaan kura suorastaan kerääntyy helmojen sisään.

Turboahdettu 2-litrainen dieselmoottori tarjoaa 177 hevosvoiman tehon ja 400 Nm väännön. Vaihteistona on 8-vaihteinen automaatti. Nämä yhdessä kuljettavat Grandland X:ää valmistajan ilmoituksen mukaan 4,8 litran keskikulutuksella, jolloin hiilidioksidipäästöjä kertyy katumaasturiksi maltilliset 128 g/km.

Opel Grandland X

Päästöt puhtaiksi jälkikäsittelyllä

Moottorissa on pakokaasun jälkikäsittelyjärjestelmä, joka vähentää AdBlue-lisäaineen avulla pakokaasun typen oksideja. Tämä ammoniakkia sisältävä vesipitoinen urealiuos reagoi SCR-katalysaattorissa typpioksidien kanssa ja pelkistää ne typeksi ja vesihöyryksi.

Opel Grandland X

Opel Grandland X 2-litraisella dieselmoottorilla on aina varustelultaan Innovation-tasoa. Tällöin vakiovarusteina ovat esimerkiksi kuljettajan vireystilan tunnistus, varoitus etutörmäysvaarasta, jalankulkijan tunnistava hätäjarrutus, kaistallapitoavustin sekä istuinlämmitys etuistuinten lisäksi myös takana.

Tavaratilaa on 514 litraa ja sen käyttöä helpottaa sähkötoiminen takaluukku sekä takaistuinten selkänojaan sijoitettu läpilastausaukko.

Veturiksi 2 000 kilolle

Grandland X sopii mainiosti myös peräkärryn veturiksi. Maavaraa autolla on 18,8 senttiä. Jarrullisen perävaunun paino voi olla jopa 2000 kiloa, jarruttomalla 750 kiloa. Irrotettava vetokoukku on lisävaruste ja sen hinta on 915 euroa.

Halvimmillaan Opel Grandland X maksaa 25 730 euroa. Kyseessä on tällöin 130-hevosvoimainen 1,2-litrainen bensiiniturbo 6-portaisella manuaalivaihteistolla.

Opel Grandland X

Koeajossa olleen kaksilitraisen dieselmoottoriversion hinta alkaa 37 104 eurosta. Koeajetun yksilön lisävarusteet nostivat hintalapun 44 433 euroon.

Lisävarusteista erityisesti koeajoauton lämmitettävä tuulilasi ja mukautuva vakionopeussäädin tuovat kylmiin aamuihin ja pitkän matkan ajoon tervetullutta mukavuutta.

Lisätietoja: www.opel.fi/grandland-x

Jaa artikkeli

Keskustelu

Valmistajalta: Opel