28.6.2017

Koeajo: Olemisen ihastuttava keveys – Mercedes-Benz E 300 A Cabriolet

Mercedes-Benz E 300 A Cabriolet

Mercedes-Benz E 300 A Cabriolet on sitä, kun malttaa sijoittaa itseensä. Hyvää: eleetön vaivattomuus, alusta Huonoa: ilmajousitus, moottoriäänet

Mercedeksen vahvan E-sarjan viimeinen mallivariaatio on ehkä joukon haastavin, sillä ei ole kerta eikä kaksi, kun kangaskatto on pilannut muuten toimivan paketin. Niin ei kuitenkaan käynyt tällä kertaa, vaan Cabriolet jatkaa siitä, mihin sulavalinjainen Coupe jäi. Monikerroksinen kangaskatto säilyttää sopivasti kovakaton muotoja, kuitenkin omilla ehdoillaan. Pehmeän katon lisäetuna on matkustamossa vallitseva hiljaisuus.

Mercedes-Benz E 300 A Cabriolet

Hyvät uutiset jatkuvat myös katon avauduttua noin 20 sekunnissa. Etuistuinten ilmanpyörteet ovat hyvin hallinnassa kovissakin nopeuksissa ja sähköisesti nostettavat Aircap-ilmanohjaimet tuovat helpotusta myös takapenkkiläisten elämään maantienopeuksissa. Alppien keskellä avoauto on ehdoton valinta mielettömän maiseman ahmimiseen.

Mercedes-Benz E 300 A Cabriolet

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Parhaimmillaan perinteisesti

Mercedes-Benz E 300 A Cabriolet yllättää eniten ehkä alustansa puolesta, sillä jousitusmukavuuden suhteen ykkösvalinta ovat perinteiset teräsjouset säädettävällä iskunvaimennuksella. Niiden turvin nelipaikkainen avojahti ylittää tien epätasaisuudet sille kuuluvalla arvokkuudella.

Huonompi arvosana heltiää ilmajousitukselle, joka saa juonesta kiinni vasta moottoritiellä. Hitaammat vauhdit ja pienet epätasaisuudet täräyttävät autoa yllättävästi, vavahduksen muistuttaessa samalla katon puuttumisesta.

Mercedes-Benz E 300 A Cabriolet
Mont Blancin pitkässä tunnelissa arvostaa hyvän katon lisäksi ajoavustimia.

Moottoreiden suhteen tilanne on avoimempi. Koeajossa oli myös 6-sylinterisellä moottorilla varustettu E 400, mutta lisämukien murinat kuuluivat vain vaimeasti sporttitilassa. Niinpä samaan tulokseen pääsee jo 4-sylinterisellä E 300:lla, jonka M264-moottori tuo mukanaan 48-volttisen miedon hybriditekniikan. Mercedeksen 9-vaihteisen automaatin ansiosta eteneminen on joka tapauksessa jouhevaa. Voimalinjavalikoimasta löytyy myös ensimmäistä kertaa 4Matic-neliveto E-sarjan avomallin yhteydessä.

Vuoristoteiden syheröillä Cabriolet on muiden E-sarjalaisten tavoin helppo ajettava, sporttitilan soveltuessa hyvin mutkista poistumiseen. Ohjauspyörän kautta tiestä välittyvät lähinnä suuret linjat, pienten asioiden kadotessa sulan voin pehmeydellä.

Vaivattomasti varusteilla

Merkittävä osa E 300 Cabrioletin helppoudesta muodostuu sen varusteista sekä pienten yksityiskohtien huomioinnista. Kattomekanismi toimii aina 50 km/h nopeuteen asti ja avattuna katto nipistää tavaratilaa 75 litran verran, jättäen laukuille riittävät 310 litraa. Lisävarusteiset Magic Vision Control -lasinpesurit osaavat huomioida katon aukiolon, annostellen pesunestettä vasta sulan heilahtaessa alaspäin.

Ilmanohjainten lisäksi Airscarf-ilmahuivi helpottaa avoautoilua hellejakson ulkopuolella. Helteen sattuessa valmistaja lupailee puolestaan istuinten nahkaverhoilun heijastavan lämpöä viileämpää istuskelua varten. Sen sijaan etuistuinten viilennystoiminto kaipaisi lisää tehoa, jääden lähinnä symboliseksi.

Moottoritiellä E-sarjan puoliautonomiset ajoavustimet ovat edukseen, keventäen kuljettajan urakkaa. Mittariston ja viihdejärjestelmän kahdella 12,3-tuumaisella näytöllä yhdistävä lasiohjaamo on upea lisävaruste, joka helpottaa Comand-järjestelmän käyttöä lukuisten avustimien ja toimintojen hallinnassa.

Palkitse itsesi

Pääinsinööri Christian Früh mainitsee, että E-sarjan Cabrioletin kaltaiset avoautot ovat sellaisia, joita hankitaan usein itselle palkkioksi tehdystä työstä. Näkökulmaan ei ole vaikea yhtyä, sillä Cabrioletilla liikkuminen on vaivatonta kuin hotellissa asuminen, ainakin silloin kun ei ole kiire.

Ja mikäs kiire tässä olisi, valmiissa maailmassa.

Mercedes-Benz E 300 A Cabriolet

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Mercedes-Benz E 300 A Cabriolet

Hinta alkaen

80 444 €

Moottori

Bensiinimoottori 1991 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, takaveto.

Teho

180 kW (245 hv), 5500 r/min

Vääntö

370 Nm (1400–4000 r/min)

Vääntö

370 Nm (1400–4000 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

6,6 s

Huippunopeus

250 km/h

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 6,8 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

154 g/km

Mitat

pituus 4826 mm, leveys 1860 mm, korkeus 1428 mm, akseliväli 2873 mm
Tavaratila: 310–385 l
Omamassa: 1780 kg

Takuu

2 vuotta / 100 000 km

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat