5.2.2017 Ajoneuvot Koeajo: Nissan Micra – vanhan mantereen tapaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Viidennen painoksen Nissan Micra pistää pakan täysin uusiksi. Hyvää: ajettavuus, personointi, pirteys. Huonoa: moottorivalikoima, ei automaattivaihteistoa, takatilat. Vuodesta 1982 Nissan Micra on symboloinut monille sitä arkisinta autoilua olemalla perheiden kakkosauto ja uusien kuljettajien ensimmäinen auto. Erityisesti muistot liittyvät Micran kahteen ensimmäiseen sukupolveen, kulmikkaaseen K10:iin, ja Euroopan vuoden autoksikin valittuun K11:een. Myös kolmas sukupolvi, kuplamainen K12, pärjäsi myyntitilastoissa mainiosti. Nissan ei ole peitellyt, että globaaliksi tuotteeksi suunniteltu neljännen sukupolven Micra, K13, oli epäonnisen mallimerkintänsä mukainen. Kaikkien markkina-alueiden mukaan suunniteltu automalli jätti ostajat kylmäksi niin Intiassa, Japanissa kuin Euroopassa. Reilun 400 000 kappaleen myyntimäärä oli vain puolet Micralta odotetusta tasosta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Takaisin vanhalle mantereelle Niinpä Micran viides painos suunniteltiin vain ja ainoastaan Eurooppaa varten, valmistajan havahduttua, että eri markkina-alueiden vaatimusten noudattaminen yhdellä tuotteella ei onnistuisi tyydyttävästi. Lopputulos näkyy erityisesti uuden Micran mittasuhteissa. 174 millimetriä kasvanut pituus jää taktisesti alle neljän metrin (3 999 mm). Leveys on kasvanut 78 millimetrillä väljempää tunnelmaa varten ja samalla katto on tullut alaspäin 55 millimetrillä. Autossa myös istutaan aiempaa matalammalla. Sisätiloja on tavoiteltu myös venyttämällä akseliväliä 75 millimetrillä (nyt 2 525 mm), vaikka Micran alustarakenne pohjautuu edeltävän mallin Type-V-arkkitehtuuriin. Pyöräntuennat on kuitenkin suunniteltu uudelleen edessä ja takana, kori on entistä jäykempi, äänieristystä on parannettu ja uusittu moottorivalikoima on tuttu sisarmerkki Renaultilta. Kuvassa DCI 90 -dieselmallin mittaristo. Kaikkea ei ole kuitenkaan keksitty väkisin uudelleen. Mittaristo ja NissanConnect-viihdejärjestelmä on lainattu suoraan isoveli Qashqaista. Samaa perua ovat myös ohjauspyörän säädöt, joten Micralle luvataan erinomaiset säätövarat ajoasennon suhteen. Niitä on monia, mutta tämä on minun Nissanin V-Motion-muotokielen räväkimmän version lisäksi Micra yllättää väri- ja personointipaletilla. Kymmenen ulkovärivaihtoehtoa yhdistyvät yhteensä kolmeen eritasoiseen personointipakettiin, joista laajin tuo mukanaan jopa Hurjapäät-henkisiä kilpuritarroja. Yhteensä tarjolla on peräti 125 ulkoasuversiota. Raikkaat väriyhdistelmät jatkuvat myös sisätiloissa, tuoden reilusti ilmettä ja ilmavuutta. Halutessaan personoinnin voi myös jättää välistä, mistä Nissanille plussaa. Eurooppalaisuus näkyy matkustamoon valituissa materiaaleissa. Lähes kaikki pinnat ovat miellyttäviä katsella ja koskettaa. Etuistuimet ovat mukavat ja edessä riittää tilaa pidempääkin matkaa varten. Takana Micran kattolinja tekee tepposet takaoven yläreunalle sekä pitkille matkustajille, mutta istumiseen tilaa on asiallisesti. Nissan olettaakin, että B-segmenttiläisten takapenkkejä ei käytetä kovin paljoa. Tavaratilaa on riittävät 300 litraa. Hauskempaa elämää tarjoaa lisävarustelistalta löytyvä Bose Personal -äänijärjestelmä, joka tuo yllättävän paljon bilefiilistä pieneen autoon, osittain kiitos kuljettajan pääntukeen upotettujen kaiutinelementtien. Pysäköintiä puolestaan helpottaa 360°-ympäristökamera, joka on pienessä kaupunkiautossa enemmän kuin paikallaan. Turvallisuutta tuo puolestaan vakiovarusteinen Safety Pack, jonka kohokohtana on automaattinen hätäjarrutustoiminto jalankulkijatunnistuksella. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy NISMO, missä olet? Ajettaessa Micra yllättää isosti. Puheet itsevarmasta ja pirteästä ajettavuudesta eivät ole vain markkinointiosaston pakkopullaa, vaan uusi etujousitus ja ohjaustehostus tuovat oikeaa pirteyttä pienen kaupunkiauton kulkuun. Kroatian vuoristoteillä Micra oli elementissään eikä auto haparoinut moottoritielläkään. Alusta nielee pienet epätasaisuudet mallikkaasti, rämähtäen keskikokoisissa töyssyissä pikkuautomaisesti, mutta silti hallitusti. Melun suhteen Micra tuntui olevan herkkä tienpinnan karkeudelle, joten tilanne kannattaa todeta kotitien koeajolla. Renaultilta lainattu kolmisylinterinen 0,9-litrainen bensaturbo lienee Micran yleisin moottorivaihtoehto. Kyseessä on sama moottorityyppi, jonka lähitulevaisuus on herättänyt kysymyksiä downsizing-trendin hiljalleen hiipuessa. Myös Micrassa käytetty vaihdelaatikko on ranskalaismerkin peruja, mutta Nissanin suunnittelema vaihteensiirto on alkuperäistä parempi. Kierroksia käyttämällä koneesta löytyy kyllä luvatut 90 hevosvoimaa, mutta Micran mainio ajettavuus jättää kaipaamaan lisää. Päälliköiden tyytyväisestä hyminästä päätellen jotain on onneksi suunnitteilla. Pikaisesti koeajettu 1,5-litrainen turbodiesel tarjosi helpomman ajettavuuden laajemman vääntönsä myötä. Kolmas moottorivaihtoehto on 1,0-litrainen vapaasti hengittävä 73-hevosvoimainen bensiinimoottori. Automaattivaihteisto kuuluu lähivuosien suunnitelmiin. Intohimon tuote Uusi Nissan Micra on valmistajaltaan merkittävä kehitysaskel keski-ikään ennättäneen ikonimallin historiassa. Muutamista puutteistaan huolimatta Micrasta huokuu harvinainen tunne, että sen suunnittelijat ovat oikeasti välittäneet lopputuloksesta. Nähtäväksi jää, välittyykö tunne kuluttajille asti. Suomeen uuden Micran pitäisi ennättää kevään kulmilla. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Nissan Micra IG-T 90 5Mt N-Connecta Moottori Bensiinimoottori 898 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 66 kW (90 hv), 5500 r/min Vääntö 140 Nm (2250 r/min) Vääntö 140 Nm (2250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,1 s Huippunopeus 175 km/h Kulutus l/ 100 km 5,6 (kaup.) / 3,7 (maant.) / NEDC-kulutus 4,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 99 g/km Mitat pituus 3999 mm, leveys 1743 mm, korkeus 1455 mm, akseliväli 2525 mm Tavaratila: 300 l Omamassa: 1082 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 15.4.2024 Koeajo Koeajo: Fiat e-Ducato – houkutteleva vaihtoehto 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 14.4.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tunturi e-Max EB-F600 – läskipyörien aatelistoa 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version - Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 11.4.2024 Liikenneturvallisuus Suomessa myytävä turvaistuin hajosi törmäyskokeessa – aiheuttaa vakavan loukkaantumisriskin lapselle 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?