3.2.2019 Ajoneuvot Koeajo: näppärintä tilaa – Škoda Fabia Combi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uudistunut Škoda Fabia on farkkukorisena aikamoinen pikkujättiläinen. Hyvää: suuri tavaratila, ajettavuus, näppäryys, tasapainoinen kokonaisuus. Huonoa: niukahkot takapolvitilat (muihin tiloihin nähden), koeajoyksilön alustan pintavärinät. Jos omistaa ahtaan autotallin ja/tai suuntaa päivittäin parkkihalleihin, joiden seinät tuntuvat kaatuvan päälle mutta kuljettaa silti kohtuullisen paljon tavaraa, farmarimallinen Škoda Fabia on yksi harvoista markkinoilla olevista vaihtoehdoista. Mainitaan heti lähtöön Fabia Combin ainoa varsinainen huono puoli, mikä samalla rajaa pois ne vähät autoilijat, joille tämä kulkupeli ei muuten riittäisi: takaistuimen polvitilat ovat muuhun tilatarjontaan nähden niukahkot. Useaa isokokoista aikuista pitkiä matkoja kuljettavan kannattaneekin satsata hieman suurempaan ja samalla pidempiakseliväliseen farkkuun – lapsille ja lyhytkasvuisille nämäkin sentit riittävät aivan hyvin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Litroja pituussuunnassa Käytännöllisesti katsoen kaikessa muussa Fabia Combi onkin sitten melkoinen pikkujättiläinen. Esimerkiksi astetta ylempää luokkaa edustavan Volkswagen Golfin viistoperämalli on suurin piirtein yhtä pitkä, mutta tavaratilaltaan selvästi Fabiaa pienempi (380 vastaan 530 litraa). Käytettävyyttä helpottavat vielä Combin kontin lukuisat fiksut ratkaisut. Ja niissä ahtaikoissa Fabian yli kuusi senttiä Golfia kapeampi kori todella tuntuu ylimääräisenä näppäryytenä. Etuistuimilla leveyssuuntaiseen tyköistuvuuteen ei kuitenkaan kiinnitä huomiota, sillä tilaa riittää muuten kaikkiin suuntiin, ja ajoasennon mittasuhteet sekä istuimen muotoilu sopivat kaupunkipyrähdyksiä paljon pidemmillekin reissuille. Maantieajoa puoltavat myös vakaa kulku hyvine ohjaustuntoineen sekä ainakin kitkarenkain miellyttävä melutaso, johon sisältyy pirteän litraisen bensaturbon vaimea käyntiääni. Kompromisseja kaupunkiajon suhteen ei silti ole ajettavuudenkaan suhteen tehty, sillä hallinta muuttuu nopeuden laskemisen myötä höyhenenkevyeksi. Pieniä hyötylisiä Toivomisen varaa jää oikeastaan vain alustan pintamukavuudesta, sillä ainakin koeajoauton Style-varusteluun kuuluva 16-tuumainen pyöräkoko saa aikaan talviteillä turhaa tärinää. Kahden edullisemman varustetason 15-tuumaiset tuntuvasti inhimillisempine rengaskokoineen auttavat tähänkin vaivaan. Viime vuonna tehdyssä kasvojenkohennuksessa Fabia sai keulan ja perän muotomuutosten ohella päivityksiä muun muassa moottoreihin sekä turvavarusteisiin. Viimeksi mainituissa kuolleen kulman varoitin, risteävän liikenteen varoitin peruutettaessa sekä kaukovaloavustin ovat Fabiassa uusia jippoja – tosin lisähintaan. Muitakin detaljiviilauksia riittää. Uusittu mittaristo, yhdellä painalluksella avautuvat ja sulkeutuvat ikkunat, valaistu säilytyslokero keskikonsolissa, kaksi usb-liitäntää takamatkustajille sekä irrotettava sisävalo/taskulamppu Combin tavaratilassa ovat kaikki viimeistään koeajetussa Style-versiossa vakiona. Samalla ne ovat hyvä todiste siitä, miten tsekkivalmistajalla riittää intoa nyt jo nelivuotiaan mallin saattamiseen entistäkin käyttökelpoisemmaksi. Turhempiakin, lähinnä toisarvoisiin asioihin keskittyneitä uudistuksia kun on alalla nähty liiaksikin. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Lisätietoja: www.skoda.fi/fabia-combi Škoda Fabia Combi 1.0 TSI 110 Style DSG A Hinta alkaen 22 491 € Koeajetun auton hinta varusteineen 25 455 € Moottori Bensiinimoottori 999 cmO, 3 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 81 kW (110 hv), 5000–5500 r/min Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min) Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,2 s Huippunopeus 195 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 136 g/km Mitat pituus 4262 mm, leveys 1732 mm, korkeus 1488 mm, akseliväli 2470 mm Muu tieto Perävaunumassa jarrullinen/jarruton 1 100/590 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?