12.10.2018 Ajoneuvot Koeajo: näppärämpi näköispainos – Volvo V60 D4 Business aut Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volvo V60 D4 näyttää samalta kuin isoveljensä V90, mutta on sitä edullisempi ja nykymuodossaan vähintään yhtä käytännöllinenkin. Hyvää: ajoasento, sisätilat, monipuoliset säätömahdollisuudet. Huonoa: takaistuimen reisituki, pieni suksiluukku, moottori-vaihteistoyhdistelmän ajoittainen sivistymättömyys. Ei näitä helpolla erota toisistaan, edes valokuvia vierekkäin vertailemalla. On mielenkiintoinen veto ruotsalaisvalmistajalta, että Volvo V60 kasvoi uudistuksessaan näin paljon: niin ulkonäkö kuin käytännön mitat ovat suoraan isommasta, pari vuotta sitten esitellystä V90-kartanomallista. Ruodimme näiden autojen eroja laajalti jo auton ensikoeajoreissulla Barcelonassa, joten ei niistä tässä yhteydessä sen enempää. Todettakoon kiteytyksenä, että uusi V60 on vain hieman V90-mallia pienempi, ja tuntuvasti edeltäjäänsä suurempi. Tämä Suomessa tehty koeajo alleviivasi senkin, että kyseessä on mitä aidoin nyky-Volvo. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Takatilaa pitkillekin Käyttäjän kannalta V60:n kasvusta on tietysti vain hyvää sanottavaa, sillä takapenkillä isokin ihminen viihtyy senttien puolesta hyvin. Vain reisituki jää useimpien nykyautojen tapaan aika ohueksi, joten pidemmillä matkoilla tauoista nuriseminen lienee tiheämpää kuin erinomaisilla etuistuimilla matkustavilla, ja tila kengillekin riittää vain juuri ja juuri. Kojelauta on liki identtinen muiden viimeaikaisten Volvojen kanssa. Kosketusnäytön reagointia sormen painalluksiin voi edelleen kehua, mutta esimerkiksi navigaattorin grafiikka alkaa vähitellen jäädä jälkeen vaikkapa VW-konsernin huippumodernista esitystavasta. Erittäin hyvä piirre Volvossa on se, että useita auton toimintoja voi säätää monipuolisesti oman maun mukaiseksi – tutkaohjattu vakionopeudensäädin vaihtuu lennossa tavalliseksi, sadetunnistin perinteiseksi sadetunnistimeksi ja sitä rataa. Useimmat kilpailijat päättävät tällaiset seikat valmiiksi jo tehtaalla ilman joustamisen mahdollisuuksia. Riittävä tavaratila V60:n tavaratilakin riittänee useimpien tämän päivän farmareiden vetoisuuteen tottuneille. Vaikka takalasi ei tunnetusti ole yhtä pysty kuin menneissä Volvoissa, kontin selkeä muoto ja mutkaton laajennettavuus auttavat matalahkon tilan kanssa operoitaessa. Suksiluukku tosin on nykyisten göteborgilaisten kartanovaunujen tapaan mahdollisimman pientä mallia. Niin kutsuttu koiraverkko eli tavaratilan ja matkustamon välinen suoja on hieman yllättäen toteutettu eri tavoin kuin V90:ssä. V60:ssa käytetään irtonaista verkkoa isoveljen kiinteään kasettiin kytkettyyn verkkoon verrattuna, ja paikalleen asentaminen onkin hieman työläämpää. Kiitettävänä ominaisuutena tässäkin verkossa on asennusmahdollisuus myös etuistuinten taakse eli laajennetun tilan eteen. Ripeä, mutta vähän rapea V60:n kahdesta kaksilitraisesta dieselistä tehokkaampi, siis 190-hevosvoimainen viritysaste on saatavana paitsi nyt koeajettuna etuvetoisena automaattina, myös manuaalietuvetona tai nelivetoautomaattina. Käsin hämmennettävän vaihteiston menekki on nykyään enää marginaaliluokkaa, sen sijaan joka nurkasta raapivan version vajaan kolmen tonnin lisähintaa kannattaa hyvinkin harkita. Moottori kuljettaa yli 1 700-kiloista Volvoa – totta kai – ripeästi, joten varsinaiset huomiot keskittyvät tuntumapuolelle. Siellä ruotsalaismerkin perinteinen helmasynti, vaihteiston hieman laiska reagointi kaasupolkimen painallukseen, nostaa taas kerran päätään. Risteyksistä lähdettäessä pedaalin ja auton varsinaisen kiihtyvyyden välinen mietintäaika tuleekin ottaa joka kerta huomioon. Käyntiäänikin on kiihdytyksissä varsin karkean kuuloinen, joskin samalla vaimeahko, ja esimerkiksi 60 km/h nopeudella ylämäkeen noustaessa vaihteisto pitää liian suuren pykälän päällä, mistä seuraa sivistymätöntä jyrinää. Näissä kohdissa aiemmin koeajamamme bensiinimoottorinen V60 T6 vaikutti valmiimmalta vaihtoehdolta, joskin tietysti kalliimmalta ja kuluttavammalta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vakaa ja vaimea Muuten V60 D4:nkin melutaso on vaimea, ainakin koeajoauton lisävarusteisilla äänieristelaseilla autettuna. Alusta on varsin jämäkkä ja pintakovakin, mutta muuten Volvo on saanut aiemmista uusista malleista löydetyn jousituksen tärinän aika hyvin haltuun. Pikkusisar XC40:n pehmeys jää silti etenkin koeajoyksilön 235/45 R18 -rengaskoolla haaveeksi, joten vakiokoon 225/50 R17 koeajaminen ennen ostopäätöstä on hyödyllistä. Ohjaus on periaatteessa välitön ja maantiellä erittäin hyvin keskittävä, mutta esimerkiksi palautuksessa keskiasentoon on havaittavissa selvää keinotekoisuutta – joka tosin ei juuri eroa monien muiden valmistajien vastaavista toteutuksista. Kokonaisuutena V60:n ajettavuus on sellaista kuin nykyautolta voi odottaakin – siis huomaamattoman vaivatonta. Hinnoittelu lämmittää Pikkumoitteistaan – jotka ovat Volvo-käyttäjille jo tuttujakin – huolimatta uusi Volvo V60 on niin toimivan tuntuinen paketti, että sitä voi suositella monenlaiseen käyttöön. Etenkin kun muistetaan, että kutakuinkin samat ominaisuudet tarjoava isoveli V90 maksaa samanlaisella voimalinjayhdistelmällä yli 7 000 euroa enemmän. Ja edeltäjä-V60:een nähdenhän sisätilat sekä tavaratila ovat aivan toiselta planeetalta. Volvon hyödylliseksi havaittuun tapaan Business-malli ei sisällä turhia lisäkoristeita vaan Suomen oloihin oivallisesti sopivat polttoainetoimisen lisälämmittimen ajastimella sekä sähkölämmittimet ohjauspyörään, tuulilasin pesusuuttimille sekä takaistuimen reunapaikoille. Kuin pisteenä järki-sanan iin päälle. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Lisätietoja: www.volvocars.com/v60 Volvo V60 D4 Business aut Hinta alkaen 46 939 € Koeajetun auton hinta varusteineen 57 095 € Moottori Dieselmoottori 1 969 cm³, 4 sylinteriä, 2 ahdinta, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 140 kW (190 hv), 4250 r/min Vääntö 400 Nm (1750–2500 r/min) Vääntö 400 Nm (1750–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,9 s Huippunopeus 220 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 145 g/km Mitat pituus 4761 mm, leveys 1850 mm, korkeus 1427 mm, akseliväli 2872 mm Muu tieto Perävaunumassa jarrullinen/jarruton 2 000/750 kg. Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku