
Ajoneuvot | Koeajo | 1.12.2018
Koeajo: muutakin kuin muskeleita – Ford Mustang
5.0 V8 GT 450 hv A10 Fastback
Uudistettu Ford Mustang todistaa, että kuutiotuumilla on merkitystä – etenkin nykyaikaisesti toteutettuna. Hyvää: ajettavuus, suorituskyky, bassojylinä, säätömahdollisuudet. Huonoa: vaihteiston hermostuneisuus tasakaasulla, veekasin äänet peittävä rengasmelu.
Keväällä uudistunut Ford Mustang on niitä autoja, joka on päästävä kokemaan omakohtaisesti, kun siihen tarjoutuu mahdollisuus. Vettä kielelle herahtaa paitsi koeajoauton kirkuvan oranssista väristä, myös siitä, että alla on se kaikkein mehukkain malli veekasilla vauhditettuna.
Umpikorisen Mustangin kalleimman version numerot ovat useimpiin, miltei mihin hintaisiin nykyautoihin tahansa verrattuna kuin toisesta maailmasta: 8 sylinteriä ilman turboa, 450 hevosvoimaa kierrosluvulla 7 000 r/min, takaveto ja 10 vaihdetta automaattilaatikon sisuksiin piilotettuna.
On kuitenkin syytä aloittaa rauhallisesti, auton yksityiskohdat omaksuen.
Ei liian hieno
Etuistuimille laskeutuminen paljastaa tilat väljiksi, ja runsaat säätövarat mahdollistavat kunnollisen ajoasennon hyvin sivutuetulla istuimella. Coupé-tunnelmaa terästävät syliin säätyvä ohjauspyörä sekä kauas eteen jäävä tulipelti polkimineen. Vieläkin alempana voisi istua, mutta toisaalta nyt on näkyvyys ulospäin turvattu.
Hieman hitaasti toimiva kosketusnäyttö sekä monet nappulat ovat tuttuja edullisemmista Fordeista. Vaikka moinen ei periaatteessa päälle kahdeksankymmenen tuhannen euron hintaluokkaan sovikaan, tämän auton historian tuntien se ei kuitenkaan haittaa.
Olihan alkuperäinen Mustang kasattu juuri perhemallien osista, kriittisimpiä kustannuksia karttaen. Jos Ford olisi nyt yrittänyt lähentyä laatuvaikutelmassa Audia, BMW:tä tai Mercedestä, kyseessä ei enää olisi aito poniauto – vai mitä?
Karjuu kadunkulmissa
Starttinappulan painallusta seuraa melkoinen karjahdus, kun veekasi laulahtaa liikkeelle. Automaatin valitsin loksahtaa D:lle napakasti.
Nurkkapyörittelyssä kone vastaa kaasuun kärkkäästi asiaankuuluvan bassojylinän säestämänä. Nautintoon ei tarvita ylinopeuksia. Tarkkaavaisuutta toki kylmällä asvaltilla tarvitaan, sillä vetävien pyörien ote tiehen on säyseästikin poljettaessa aika ohut.
Ohjauspyörä on pienehkö, paksukehäinen ja tarjoaa hyvän otteen, jota tarvitaankin, sillä höyhenenkeveys vaikuttaa tästä autosta puuttuvan. Ronskit otteet palkitaan kuitenkin aidon urheilullisilla ominaisuuksilla, joihin pääsemme kunnolla käsiksi, kun taajama päättyy -liikennemerkki loittonee taustapeilissä.
Sisältäkin urheiluauto
Koska kyseessä on vapaasti hengittävä moottori miltei sadan hevosvoiman litrateholla, turboihin tottunut toimittaja ei alkuun aisti aivan oletetun oloista menoa, vaikka perheautoihin verrattuna kone vetää tietysti vahvana jo alakierroksilta.
Tasakaasulla ajettaessa etenemistä vaivaa lisäksi tietynlainen kuminauhamaisuus, aivan kuin vaihteisto luistaisi hieman ennen kuin kaasupolkimen toive välittyy moottoriin saakka. Lisäksi pykälien suuri lukumäärä saa aikaan tunteen jatkuvasta vaihtotyöstä – ja sitä kautta myös herkeämättömästä käyntinopeuden vaihtelusta.
Salaisuus piilee kaasu pohjassa ja korkeammilla kierrosluvuilla, jolloin Mustangin kiihtyvyyteen tulee sitä räjähtävyyttä mitä numeroarvot antavat olettaa. Vaihteiston toiminnassakaan ei ole tällöin moitittavaa, tiheät vaihdot seuraavat toistaan napakasti.
Ohjauksen lievä jäykkyys kantaa myös maantienopeuksissa, joten kaksi kättä ratilla on etenkin mutkatiellä suositeltava teko. Tunto on kuitenkin hyvä, sillä esimerkiksi urat ja tien painumat välittyvät ihailtavan suoraan kuljettajan näpeille.
Alusta on viritetty sporttiseksi olematta kivikova, ja pelaa vauhdikkaassakin ajossa hienosti. Myös jarrupoljin on samassa linjassa muiden hallintalaitteiden kanssa – sopivan jäykkää tunnokkuutta.
Ajettavuus on siis kaikkiaan erittäin hyvä, kunhan Mustangin varsin kookkaisiin – ja etenkin kookkailta tuntuviin – ulkomittoihin vain tottuu.
Ajo- ja sutimistiloja
Säätömahdollisuuksia löytyy loputtomaksi asti: esimerkiksi ohjaustehostukseen on kolme asetusta, ajonvakautuksen luistonestoineen saa pois päältä, esiasetettuja ajotiloja on useita ja omia asetuksia saa sekoitettua maun mukaan.
Myös digitaaliseen mittaristoon saa ammennettua erilaisia näkymiä – itse miellyin erityisesti auton kuusikymmenlukulaiseen tyyliin hyvin sopivaan nauhamaiseen kierroslukumittariin.
Hienoa on myös vaihteiston manuaalimoodi, missä kickdown- eli alaspäinvaihtotoiminto poistuu – matalien kierrosten murinasta voi siis isoilla vaihteilla nauttia estoitta. Moottorin ääniä voi vielä erikseen vahvistaa valikosta.
Valitettavasti Suomen karkeat tiet aiheuttavat sen, että rengasmelu peittää veekasin höpinät hiemankin suurempiin vauhteihin yllettäessä, mutta sama koskee oikeastaan kaikkia olosuhteisiimme laivattuja urheiluautoja.
Lopuksi on pakko kokeilla mussen erikoisominaisuutta, nimittäin toimintoa, joka jurttaa etupyörien jarrut kiinni mutta jättää takapyörät sutimaan villisti.
Burn out -ilottelun on lupa kestää maksimissaan 15 sekunnin ajan, mutta me lopetimme kumien polttamisen jo kahdeksan sekunnin kohdalla, kun ohjaamo alkoi täyttyä savusta – ja naurusta. Myöntää täytyy: unohdimme ilmaston hetkeksi.
Kuuluu klubiin
Hän, joka etsii perinteisen jenkkiauton höyhenenkevyttä hallittavuutta leppoisissa cruising-nopeuksissa, ei sitä tästä autosta löydä, vaan Mustang on uusimmassa asussaan yllättävänkin urheilullinen laite. Itse asiassa niin urheilullinen, että samaan hintaan ei taida saada eteläsaksalaisilta premium-merkeiltä mitään vastaavaa – kun siis yhdistetään korimuotoilu, ajettavuus ja suorituskyky.
Oma arvonsa lienee silläkin, että viikonloppuista kantatietä lipuessa jokaisen vastaantulevan vanhan jenkkiauton kuskin käsi heilahtaa tervehdyksen merkiksi. Tuohon suljettuun sisäpiiriin ei kovin moni nykyauto yllä.
Lisätietoja: www.ford.fi/uusi-mustang
Valmistajalta: Ford
-
Ford Focus ST korottaa panoksia: 280 tai 190 hevosvoimaa, ja myös farkkuna Uutinen
-
Vihdoinkin: Ford Mondeo uudistuu, kohokohtana farkkuhybridi Uutinen
-
700-hevosvoimainen villihirviö: Ford Mustang Shelby GT500 Autonäyttely
-
Koeajo: kuljettajan nuorentaja – Ford Fiesta ST Koeajo
-
Koeajo: Sisäisesti uudistunut – Ford Tourneo Custom Koeajo
-
Vuoden Auto Suomessa 2019: miksi Ford Focus kohosi voittajaksi? Uutinen
-
Ford Focus – Vuoden Auto Suomessa 2019 -kilpailu ratkesi kansanmerkin voittoon Uutinen
-
Päivän kuva: parivertailussa Ford Focus ja Kia Ceed Päivän kuva
-
Mitä isot edellä, sitä pienet perässä – Ford Ranger Raptor Esittely
-
Koeajo: Erityisesti Eurooppaan – Ford Focus 1.5 Koeajo
-
Fordin hengessä: Tesla harventaa värivaihtoehtoja tuotantosyistä Uutinen
-
Ford GT Heritage Edition juhlii Le Mansin voittoja ikonisissa Gulf-väreissä Uutinen
-
Kirves heiluu liukuhihnalla: Ford leikannee reilusti Euroopassa Uutinen
-
Koeajo: Uudistunut Ford Focus 1.5 EcoBoost Koeajo
-
Pala amerikkalaista unelmaa: 10 miljoonaa Ford Mustangia Uutinen
-
Täydet tähdet: Ford Focus ja Volvo XC40 törmäystesteissä huipputuloksiin Uutinen
-
Koeajo: Korotettu kokemus – Ford Fiesta Active Koeajo
-
Maistiainen: Ford Fiesta Active – kun pikkuauto haluaa olla katumaasturi Koeajo
-
Vihjaus voimasta: Ford Shelby Mustang GT500:sta tihkuu huhuja Uutinen
-
Koeajo: Ford Fiesta ST – hauskempaa saa hakea, luultavasti turhaan Koeajo
-
Koeajo: mainettaan parempi – Ford Ecosport ST-Line Koeajo
-
Joka sää vai? Fordin testikeskus taikoo kelin kuin kelin Uutinen
-
Maistiainen: unohda superautohaaveet, Ford Fiesta ST on kaikki mitä tarvitset Koeajo
-
Ford: ”Me keksimme amerikkalaisen henkilöauton uudelleen” Uutinen
-
Koeajo: Ford Fiesta ST-Line 125 hv – sportin tuntua Koeajo
-
Ford Mondeo mietityttää: mitä faceliftin jälkeen? Uutinen
-
Tervetuloa Suomeen, Ford GT Uutinen
-
Lähtölaskenta henkilöautolle: Fordin kirves käy Pohjois-Amerikassa Uutinen
-
Hybridiponi 2020: Ford Mustang saattanee saada myös nelivedon Uutinen
-
Tulevan alkusoitto: uusi Ford Focus tuo uuden yhteisen pohjarakenteen Uutinen
-
Älykkäämpi, särmempi ja tarkempi: tällainen on uusi Ford Focus Uutinen
-
Koeajo: Show sen kuin jatkuu – Ford Mustang GT 5.0 & 2.3 EcoBoost Koeajo
-
Maistiainen: Vieläkin on villihevosia – Ford Mustang GT 5.0 Koeajo
-
Uudistunut Ford Edge: enemmän tekniikkaa hyötyyn ja vähän huviinkin Autonäyttely
-
Koeajo: pientä luksusta elämään – Ford Fiesta Vignale Koeajo
-
Elokuvatähti myös Euroopassa: Ford Mustang Bullitt Geneve 2018
-
Koeajo: Perusteellisesti uudistettu – Ford Ecosport Koeajo
-
Koeajo: Ford Mondeo 2.0 Hybrid – sinusta on tullut keski-ikäinen Koeajo
-
Kannentiivisteet vaihtoon – 27 000 Ford Focus RS:ää korjaamolle Uutinen
-
Viikon videot: lapsuuden sankareita ja parkkipaikkajahdin juhlaa Uutinen
-
Elokuvatähden paluu: Ford Mustang Bullitt Uutinen
-
Autovuosi 2017 on ohi – nämä mallit jäivät mieleen Uutinen
-
Fordin kulisseissa tapahtuu: siirtyykö Mondeo Kiinaan tai peräti historiaan? Uutinen
-
Ford esimerkkinä Britanniassa: klassikot suojaan romutuskampanjasta Klassikko
-
Fordin markkinointipähkinä: F-150 hybridin paras puoli on virran ulosotto Uutinen
-
Päivän kuva: Nascar on kaikkea muuta kuin vakioauto Päivän kuva
-
Koeajo: tonniluokan toimisto – Ford Transit Custom Koeajo
-
Päivän kuva: pyörivä Ford GT40 ja likainen laajakulma Geneve 2017
-
Jos kehitys olisi pysähtynyt 1800-luvulle: Ford A Model 1929 Steampunk Autonäyttely
-
Fiksummin ja komeammin: Ford EcoSport pesi kasvonsa Autonäyttely
-
Kirjava joukko törmäystesteissä – pikkuautoille ilahduttavia tuloksia Uutinen
-
Uusi Ford GT: 25 tietokonetta ja 300 megaa dataa joka sekunti Uutinen
-
Koeajo: Viimeistelyä vaille uusi – Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 100 hv Koeajo
-
Ford epäileväinen Saksan dieselpäivitysten suhteen Uutinen
-
Naapurisovun nimissä: Ford Mustang osaa olla hiljaa aamuisin Uutinen
-
Ford F-150 Police Responder – virkavallan avolava jahtaa vaikka suolle Uutinen
-
Ford tavoittelee ketterämpää muotoiluprosessia uudelleenjäsentelyllä Uutinen
-
Tilaa ja tyyliä – Ford Tourneo Custom uudistuu Esittely
-
Maistiainen: Uusi Ford Fiesta – aikuisempi muttei tosikko Esittely
-
Fordin johtajistomylläkkä pistää hankkeet suurennuslasin alle Uutinen
-
Ford Focus RS Option Pack – Keulalukolla entistäkin pätevämpi katusportti Uutinen
-
Laulatko sinäkin ratissa? Se tekee hyvää Uutinen
-
Koeajo: Ford Focus ST 2.0 TDCi Powershift – lue tämä, ennen kuin ostat Octavia RS:n Koeajo
-
Koeajo: herkuilla ryyditetty – Ford Kuga Vignale Koeajo
-
Koeajo: 700-hevosvoimainen avolava Ford Shelby F-150 Koeajo
-
Koeajo: napakkaa nappulaliigaa – Ford Kuga Koeajo
-
Uusimmat katumaasturit ja pikkuautot Euro NCAP -törmäystestissä Uutinen
-
Koeajo: premiumin reunalla – Ford Edge Vignale Koeajo
-
Nimi säilyi, sylinterit vähenivät: uusi Ford Fiesta ST Uutinen
-
”Hei Siri” ”No mitä?” – Ford visioi autosta ajattelevaa assistenttia Uutinen
-
Jenkki-ikoni Ford Mustang floppasi törmäystesteissä, Volvolle ennätystulos Uutinen
-
Koeajo: Kärsimystä kauneuden vuoksi – Ford Mondeo ST-Line Wagon Koeajo
-
Uninen poni ei sammaloidu – Ford Mustang uudistuu kauttaaltaan Uutinen
-
Koeajo: luksusta lapsiperheelle – Ford S-Max Vignale Koeajo
-
Koeajo: tuunausta tunnollisille – Ford Focus ST-Line Koeajo
-
-
Ford F-150 Platinum Supercrew 4×4 3.5L Ecoboost – viesti nyky-Amerikasta Koeajo
-
Käyttöauto kaupunkiin – Ford Ka+ Koeajo
-
Pirteä tapaus – Ford Ecosport Koeajo
-
Luksusta arkeen – Ford Kuga Koeajo
-
Mads Mikkelsen lainaa charmiaan Ford Edgelle mainoselokuvassa Le Fantôme Uutinen
-
90 tonnia muovailuvahaa: Fordin muotoiluosaston vuosiaskartelut Uutinen
-
Kaatosateisiin reagoivat ajovalot osaksi Fordin mukautuvaa valojärjestelmää Uutinen
-
Matalampi perus-Mondeo – Fordin ST-Line laajenee Uutinen
-
Ford Fiesta ST200 on vastaväite etuvedon epäilijöille Koeajo
-
Näköä, kokoa ja mukavuutta – Ford Edge Koeajo
-
Fordilta ohjauslaitteeton kimppakyytiauto vuonna 2021 Uutinen
-
Ford Focus RS 2.3 Ecoboost 350 hv M6 – ajettavuuden tuolla puolen Koeajo
-
Vielä vähän lisää Focus RS:ään – Mountunelta 25 hevosvoimaa Uutinen
-
Ford Ka+ nyt virallisesti Suomessa – alkaen 14 392 euroa Uutinen
-
Robotti jeesaa työssä ja kahvitauossa – Ford kehittää sarjatuotantoa Uutinen
-
Ford Kuga ST-Line – urheilullisesti madallettu katumaasturi Uutinen
-
Ford Focus RS:n driftaustila keksittiin vahingossa Uutinen
-
Fordin ratkaisu biomuoveihin? Tequila. Uutinen
-
Fordilta hiukan karvalakkia sporttisempi ST-Line-mallisto Uutinen
-
Australialaiset käärmeissään Ford Focus RS:n Drift-moodista Uutinen
-
Ford EcoSport – edullinen crossover nyt myös Suomeen Uutinen
-
Ford hakee tuloskuntoa paremmilla pikkuautoilla Uutinen
-
Aiempaa puhtaammin – Ford Transit Custom Koeajo
-
Ford Ka+ – Fordin pikkuinen aikuistui viisioviseksi Uutinen
-
Enemmän lisää – tuleeko Fordilta Focus RS500? Uutinen
-
Ford selvitti: kuka niitä katumaastureita oikein ostaa? Uutinen
-
Uudelle Ford GT:lle arvostettu muotoilupalkinto Uutinen
-
Ford Kuga – SUV ja GTI samassa paketissa Koeajo
-
Kookas ja äänetön – uusi Ford Edge -katumaasturi Koeajo
-
Ford Ranger – tuhtia vääntöä ja viiden tähden turvallisuutta Koeajo
-
Kultakorvan vuorotyö – Fordin moottorikuuntelijat Uutinen
-
Ford Mondeo Vignale – vastusta valioluokalle Koeajo
-
Duunarin vastaisku: Ford Focus RS Koeajo
-
Ford investoi sähköautojen kehitystyöhön 4 miljardia Uutinen
-
Ford Ranger – hienosäädöillä taloudellisuutta ja mukavuutta Uutinen
-
Ford Focus Wagon – Nyt litrainen turbomoottori automaatin kera Koeajo
-
Ford Kuga uudistuu – myös Vignale tulossa Uutinen
-
Ford ruuvaa lisää lämpöä Fiestaan: ST 200 Uutinen
-
Ford Mondeo V6:een parempaa iskunvaimennusta? Uutinen
-
”Ruma” ankanpoikanen – Ford Anglia 106E Sedan Klassikko
-
Päivän kuva: Linnut Valencian yllä Päivän kuva
-
Ford Focus RS on älyttömän hauska – ansio kuuluu erikoiselle nelivedolle Uutinen
-
Tila-autoille huutia, Vignaleja tilalle – Ford järjestelee Euroopassa Uutinen
-
Ford Mondeo Vignale – ihan oikea premiumauto? Koeajo
-
Maistiainen: onko Ford Focus RS maailman hauskin neliveto? Koeajo
-
Ford: Fiesta RS ei suunnitelmissa Uutinen
-
Ford Focus RS saapuu pian –harteilla kunniakas historia Uutinen
-
Fordilla pohditaan uusia RS-malleja – seuraavaksi tulinen Fiesta? Uutinen
-
Kurkistus Ford Mondeon kasvojenkohotukseen Uutinen
-
Ford haluaa auton takarenkaasta sähköskootterin Uutinen
-
Fordilta älypuhelinlasia tuulilasiin Uutinen
-
Detroitin karismaa – Ford Mustang 5.0 V8 GT Koeajo
-
Koeajossa: tila-auto Ford Galaxy Koeajo
-
Maistiainen: Ford Mustangin pelastavat kirjaimet: V8 GT Koeajo
-
Koeajossa: henkilöautomainen Ford C-MAX Koeajo
-
Koeajossa: eurooppalaistunut Ford Mustang Koeajo
-
Maistiainen: muskeliauto vailla sielua Koeajo
-
Koeajossa: Ford Grand C-MAX Koeajo
-
Koeajossa: jenkkiklassikko Ford Mustang Koeajo
-
Koeajossa: miellyttävä Ford Ranger Koeajo
-
Koeajossa: hybridi Ford Mondeo Koeajo
-
Koeajossa: Mondeota tilavampi Ford S-MAX Koeajo
-
Keoajossa: uudistunut Ford C-MAX Koeajo
-
Koeajossa voimakas Ford Focus ST Koeajo
-
Koeajossa suorituskykyinen Ford Focus ST Koeajo
-
Entistä laadukkaampi Ford Mondeo koeajossa Koeajo
-
Kattavasti varusteltu Ford Focus koeajossa Koeajo
-
Ford Mondeo – kauan odotettua ajettavuutta Koeajo
-
Ford Focus Koeajo
-
Edge täydentää Fordin valikoimaa katumaastureissa Uutinen
-
Ford Tourneo Koeajo
-
Ford F-150 SVT Koeajo
-
Ford Transit Koeajo
-
Ford Transit Koeajo
-
Ford Fiesta Koeajo
-
Ford Tourneo Connect Koeajo
-
Ford Grand C-MAX Koeajo
-
Ford Focus Electric Koeajo
-
Ford Focus 1.6 EcoBoost Koeajo
-
Ford Fiesta ST Koeajo
Kaikki koeajot
- Adria
- Alfa Romeo
- Aprilia
- Audi
- Bentley
- BMW
- Can-Am
- Caterham
- Chevrolet
- Citroën
- Cupra
- Dacia
- DS
- Ducati
- ERA
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Harley-Davidson
- Honda
- Husqvarna
- Hymer
- Hyundai
- Isuzu
- Iveco
- Jaguar
- Jeep
- Kawasaki
- Kia
- Koenigsegg
- KTM
- Lamborghini
- Land Rover
- Lexus
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Mazda
- Mercedes-Benz
- Mini
- Mitsubishi
- Moto Guzzi
- MV Agusta
- Nissan
- Opel
- Peugeot
- Polaris
- Porsche
- Renault
- Rolls-Royce
- Seat
- Škoda
- Smart
- Solifer
- SsangYong
- Subaru
- Sunlight
- Suzuki
- Tesla
- Toyota
- Triumph
- TruckMasters
- Victory
- Volkswagen
- Volvo
- Yamaha
- Zero
Keskustelu