Ajoneuvot | Koeajo | 16.9.2018

Koeajo: Muuntuva ja valoisa matkakoti – Adria Matrix Axess M 670 SL

Adria Matrix Axess M 670 SL on suosittu ja varusteltu. Hyvää: moottori, ohjaustuntuma, sisätilojen muunneltavuus, alaslaskettava vuode, kattoikkunat. Huonoa: peruutuskameran hinta, vaihdekepin jähmeys, heijastelut tuulilasiin.

Jaa artikkeli

Slovenialainen Adria on tuoreimmissa tilastoissa rekisteröidyin matkailuautomerkki, ja sen mallistossa nyt koeajettu puoli-integroitu malli, täydelliseltä nimeltään Adria Matrix Axess M 670 SL, on myös erittäin suosittu.

Adria Matrix

Suosittuja ovat myös koeajetun Adrianin sisätilaratkaisut, kuten erillisvuode ja edessä oleva sähkötoimisena käteväkäyttöinen alaslaskettava vuode. Adria tarjoaa yösijan 5+1 henkilölle, sillä kuudes peti rakentuu ruokailuryhmän paikalle. Matkailuauto on rekisteröity viidelle hengelle.

Adrianin pieni mutta tilatehokkaasti sijoiteltu keittiö on L-mallinen. Keittonurkkauksessa on vesipiste, allas ja liesi. Kaasuliesi on kolmiliekkinen, joten sen avulla saa valmistettua isonkin aterian koko autokunnalle. Jääkaappi/pakastin on 167-litraisena kookas.

Adria Matrix

Pöytäryhmän käyttöä helpottavat kääntyvät etuistuimet ja pöytälevyn helppo liikuteltavuus.

Valoa ja tuuletusta

Sisätilat ovat valoisat, kiitos kattoikkunoiden. Etenkin etuistuinten yllä oleva iso ikkuna langettaa sisälle luonnonvaloa. Vaaleahkot pinnat luovat osaltaan avaruutta. Sisäkorkeutta on mukavasti rapiat kaksi metriä.

Adria Matrix

Suihku on vessasta erillinen tila, mikä tuo yksityisyyttä ja mukavuutta: vessassa kävijän ei tarvitse asioida märässä ja vesihöyryisessä eriössä. Suihkutilassa on tuuletusta edesauttava kattoluukku.

Trumatic-lämmitys on kaksitoiminen, eli se käyttää tilanteen mukaan joko sähköä tai kaasua. Talvikäyttöä ajatellen mukava ominaisuus on lattialämmitys.

Matkailuautossa on useita pistorasioita (12 V ja 230 V) sekä television ja satelliittiantennin asennusvalmius. Katolle voi myös asentaa aurinkopaneelit virtaa tuottamaan. Sisätilojen katto-ja tunnelmavalaisimet on toteutettu ledein.

Erilaisia lokeroita ja laatikostoja on sijoitettu mitä kekseliäimmin kaikkiin mahdollisiin paikkoihin.

Adria Matrix

Sitkeä ja väkevä

Koeajettu Adria-malli on tehty Citroën Jumperin alustalle. Voimanlähteenä on kaksilitrainen dieselmoottori, jossa on tehoa 160 hevosvoimaa.

Voimat riittävät viemään kookasta ja ilmanvastuksen puolesta haastavaa ajoneuvoa. Ylämäissä matkavauhti saattaa toki ilman ennakoivaa kaasunkäyttöä hieman hiipua, eikä matkailuautolla ohitella rekkoja henkilöautojen tapaan, mutta matka joutuu silti varsin vaivattomasti.

Ulkomitat opittavissa

Matkailuautoilu on omimmillaan kiinnostavien nähtävyyksien löytämisessä myös suurkaupunkien ja valtaväylien ulkopuolelta.

Vaikka tällaisella autolla ei ole lystiä ajaa metropolien kaupunkisokkelikoissa, käyttäytyy Adria kokoisekseen ketterästi: mittasuhteet saa aika pian haltuunsa, ohjauksen tehostus tekee auton liikuttelusta vaivatonta ja ylhäältä kuskin pukilta näkee hyvin muun liikenteen myös auton sivulla – kiitos suurten peilien.

Vaihdevipu on hyvin käsillä, mutta sen käyttö vaatii turhan paljon voimaa. Ajaessa mikään ei helise tai kitise, mutta muutoin ajomelu kyllä kantaa sisälle. Yksi epäkohta on se, että kojelaudan hopeanväriset ilmansuuttimet heijastuvat häiritsevästi tuulilasiin.

Missä peruutuskamera?

Ajonaikaista mukavuutta tuo taka-akselin ilmajousitus. Lisävarusteina tässä matkailuautoyksilössä oli muun muassa ilmastointi, matkustajan turvatyyny, vakionopeudensäädin, hyttysverkko ovessa sekä takatukijalat.

Adria Matrix

Yhtä lisävarustetta jää vielä kaipaamaan. Peruutuskamera avittaisi takaa umpikorisen matkailuauton pysäköintiä ja estäisi turhanaikaisia kolahduksia, niitä kun voi tulla harrastuksen alkuvaiheessa eli ennen kuin matkailuauton mittasuhteet ovat hahmottuneet.

Peruutuskamera ei ole ihan halpa lisävaruste. Kamerasta ja näytön koosta riippuen multimediajärjestelmän yhteydessä tuleva peruutuskamera maksaa 1 000–2 500 euroa.

Lisätietoja: fi.adria-mobil.com/matrix+axess

Jaa artikkeli

Keskustelu