Koeajo: Muotovalio – Mercedes-Benz E 220d A Coupe
Mittasuhteiltaan klassinen kaksiovinen Mercedes-Benz E 220d A Coupe houkuttelee tien päälle. Hyvää: ajettavuus, kuskin paikka, viimeistely, voimalinja. Huonoa: matalaprofiilirenkaat tuovat turhaa melua ja kovuutta.
Mercedes-Benz uskoo perinteisen kaksiovisen coupen edelleen kuuluvan automaailman halutuimpiin korimalleihin, vaikka nelioviset coupet vievät niiltä ostajia. Nelipaikkainen kaksiovinen coupe on tarjolla kaikissa kolmessa kokoluokassa, C-, E- ja S-sarjassa. Kesällä tuleva E-sarjan avomalli täydentää myös kolmen koon avoautosarjan.
Pahimmilla kilpailijoilla on viivalla vain Audi A5 ja BMW 4, kun bemari lopetti kuutossarjan kaksiovisen version valmistuksen. Nyt uusiutunut E-coupe asettuu kooltaan ja hinnaltaan näiden molempien yläpuolelle.
Klassiset mittasuhteet ja uusi pelkistetympi muotokieli ovat yhteisiä mersun coupekolmikolle, mallien erottaminen toisistaan ei ole äkkivilkaisulla helppoa. Ainoana E-sarjan takasivuikkuna on jaettu pienalla kahteen osaan. Karmittomien sivuikkunoiden aukeaminen hardtop-tyyliin tuo lisäiloa luu ulkona ajettaessa.
Tilaa neljälle
Uudistuessaan E-coupe on kasvanut joka suuntaan. Edeltävä malli oli suunniteltu C-sarjan perusrakenteelle, mutta nyt on lähdetty kuusi senttiä lyhennetystä E-sedanin pohjalevystä.
Nyt on aikuiselle takaistuimellakin sekä tilaa, hyvä istuma-asento että muotoiltu istuin. Edessä moitteen sijaa ei ollut ennenkään sen enempää tiloista kuin ergonomiastakaan.
Etuistuin liukuu yhdellä otteella eteen selkänojaa käännettäessä, joten taakse sujahtaa jäykemmälläkin selällä. Tavaratilaa on vain laukun verran vähemmän kuin taksimallissa, eikä pienempi luukku juurikaan rajoita lastausta.
Kojelaudan muotoilu jatkaa uutta onnistunutta muotoilulinjaa. Näkymää hallitsee suihkumoottorin imuaukkoa imitoivat ilmasuuttimet ja hulppean leveä lasiruutu, joka itse asiassa muodostuu kahdesta 12-tuumaisesta näytöstä, toinen toimii mittaristona ja toinen keskinäyttönä. Näyttöjen käyttö ja säätö onnistuu niin ratin nappuloilla kuin keskikonsolin pylpyrällä tai kosketuslevylläkin.
Verhoilun, somistepaneelien ja lisävarusteiden vaihtoehtojen räätälöintiin tuhraantuu rutkasti aikaa ja rahaa, mutta varmasti jokaiselle löytyy mieluisa sisustus.
Hiljainen diesel
Upeaan ulkomuotoon, nahan tuoksuun ja virheettömään viimeistelyyn tulee särö, kun kiertää auton taakse – takaluukussa lukee 220d. Voiko kaksiovinen sportti olla uskottava kaksilitraisella dieselmoottorilla? Epäilykset alkavat hävitä heti käynnistäessä. Näin hiljaista dieseliä ei usein tule vastaan. Jopa tyhjäkäynnillä kuuloa pitää heristää erottaakseen vaimean rapinan ja vauhtiin päästyäkin murinan esiin saaminen vaatii reipasta käskyttämistä.
Yhdeksänvaihteinen automaatti osaa hyödyntää moottorin rutkaa vääntöä ja suorituskyky on eleettömän vaivatonta huudattamattakin. Hienon moottorin kruunaa alhainen normikulutuslukema, mutta koeajon tulos lipsahti lähes kuuteen litraan.
Tarkka ohjaus
Dieselcoupe sopii siis yhtä lailla työmatkoihin, rantabulevardilla cruisailuun kuin kilometrien nielemiseen maantielläkin. Harmillisesti koeajoauton matalat 35-profiilin renkaat korostavat keväisen roudan ja nastojen kaltoin kohteleman asfalttimme kuntoa rengasmeluna. Yhdessä jouston suuruuden mukaan jämäköityvän iskunvaimennuksen kanssa pito ja tuntuma tienpintaan on maksimissaan, mutta samalla kyyti on napakanpuoleista.
Ohjaus on tarkka ja jopa niin nopea, että aluksi ajolinjoista tulee kulmikkaita. Eli alusta houkuttaa nopeaan etenemiseen ja mahdollisuus kokeilla sitä isommalla bensiinimoottorilla jää kaihertamaan mieltä. Nyt aluksi tehokkain moottori on ahdettu veekuutonen, mutta AMG-versiot veekaseineen nähtäneen jo syksyllä.