24.5.2017 Ajoneuvot Koeajo: Muotovalio – Mercedes-Benz E 220d A Coupe Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mittasuhteiltaan klassinen kaksiovinen Mercedes-Benz E 220d A Coupe houkuttelee tien päälle. Hyvää: ajettavuus, kuskin paikka, viimeistely, voimalinja. Huonoa: matalaprofiilirenkaat tuovat turhaa melua ja kovuutta. Mercedes-Benz uskoo perinteisen kaksiovisen coupen edelleen kuuluvan automaailman halutuimpiin korimalleihin, vaikka nelioviset coupet vievät niiltä ostajia. Nelipaikkainen kaksiovinen coupe on tarjolla kaikissa kolmessa kokoluokassa, C-, E- ja S-sarjassa. Kesällä tuleva E-sarjan avomalli täydentää myös kolmen koon avoautosarjan. Pahimmilla kilpailijoilla on viivalla vain Audi A5 ja BMW 4, kun bemari lopetti kuutossarjan kaksiovisen version valmistuksen. Nyt uusiutunut E-coupe asettuu kooltaan ja hinnaltaan näiden molempien yläpuolelle. Klassiset mittasuhteet ja uusi pelkistetympi muotokieli ovat yhteisiä mersun coupekolmikolle, mallien erottaminen toisistaan ei ole äkkivilkaisulla helppoa. Ainoana E-sarjan takasivuikkuna on jaettu pienalla kahteen osaan. Karmittomien sivuikkunoiden aukeaminen hardtop-tyyliin tuo lisäiloa luu ulkona ajettaessa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tilaa neljälle Uudistuessaan E-coupe on kasvanut joka suuntaan. Edeltävä malli oli suunniteltu C-sarjan perusrakenteelle, mutta nyt on lähdetty kuusi senttiä lyhennetystä E-sedanin pohjalevystä. Nyt on aikuiselle takaistuimellakin sekä tilaa, hyvä istuma-asento että muotoiltu istuin. Edessä moitteen sijaa ei ollut ennenkään sen enempää tiloista kuin ergonomiastakaan. Etuistuin liukuu yhdellä otteella eteen selkänojaa käännettäessä, joten taakse sujahtaa jäykemmälläkin selällä. Tavaratilaa on vain laukun verran vähemmän kuin taksimallissa, eikä pienempi luukku juurikaan rajoita lastausta. Kojelaudan muotoilu jatkaa uutta onnistunutta muotoilulinjaa. Näkymää hallitsee suihkumoottorin imuaukkoa imitoivat ilmasuuttimet ja hulppean leveä lasiruutu, joka itse asiassa muodostuu kahdesta 12-tuumaisesta näytöstä, toinen toimii mittaristona ja toinen keskinäyttönä. Näyttöjen käyttö ja säätö onnistuu niin ratin nappuloilla kuin keskikonsolin pylpyrällä tai kosketuslevylläkin. Verhoilun, somistepaneelien ja lisävarusteiden vaihtoehtojen räätälöintiin tuhraantuu rutkasti aikaa ja rahaa, mutta varmasti jokaiselle löytyy mieluisa sisustus. Hiljainen diesel Upeaan ulkomuotoon, nahan tuoksuun ja virheettömään viimeistelyyn tulee särö, kun kiertää auton taakse – takaluukussa lukee 220d. Voiko kaksiovinen sportti olla uskottava kaksilitraisella dieselmoottorilla? Epäilykset alkavat hävitä heti käynnistäessä. Näin hiljaista dieseliä ei usein tule vastaan. Jopa tyhjäkäynnillä kuuloa pitää heristää erottaakseen vaimean rapinan ja vauhtiin päästyäkin murinan esiin saaminen vaatii reipasta käskyttämistä. Yhdeksänvaihteinen automaatti osaa hyödyntää moottorin rutkaa vääntöä ja suorituskyky on eleettömän vaivatonta huudattamattakin. Hienon moottorin kruunaa alhainen normikulutuslukema, mutta koeajon tulos lipsahti lähes kuuteen litraan. Tarkka ohjaus Dieselcoupe sopii siis yhtä lailla työmatkoihin, rantabulevardilla cruisailuun kuin kilometrien nielemiseen maantielläkin. Harmillisesti koeajoauton matalat 35-profiilin renkaat korostavat keväisen roudan ja nastojen kaltoin kohteleman asfalttimme kuntoa rengasmeluna. Yhdessä jouston suuruuden mukaan jämäköityvän iskunvaimennuksen kanssa pito ja tuntuma tienpintaan on maksimissaan, mutta samalla kyyti on napakanpuoleista. Ohjaus on tarkka ja jopa niin nopea, että aluksi ajolinjoista tulee kulmikkaita. Eli alusta houkuttaa nopeaan etenemiseen ja mahdollisuus kokeilla sitä isommalla bensiinimoottorilla jää kaihertamaan mieltä. Nyt aluksi tehokkain moottori on ahdettu veekuutonen, mutta AMG-versiot veekaseineen nähtäneen jo syksyllä. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Lue tästä ulkomailla tehty koeajo Lisätietoja: www.mercedes-benz.fi//e-class/E-sarja_coupe Mercedes-Benz E 220d Coupe Hinta alkaen 55 943 € Moottori Dieselmoottori 1950 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, takaveto. Teho 143 kW (192 hv), 3800 r/min Vääntö 400 Nm (1600–2800 r/min) Vääntö 400 Nm (1600–2800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,4 s Huippunopeus 242 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 119 g/km Mitat pituus 4826 mm, leveys 1860 mm, korkeus 1430 mm, akseliväli 2873 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku