14.3.2018 Ajoneuvot Koeajo: mielikuvituksellisempi mailapeli – Volkswagen T-Roc Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen T-Roc on perusversiona painettu houkuttelevasti Nissan Qashqai -suosikin hintaikkunaan. Myös ominaisuudet osuvat maaliin. Hyvää: moottorin luonne ja vaimea käyntiääni, toimiva kokonaisuus, volkkariksi persoonallinen. Huonoa: hieman henkilöautoja keikkuvampi kulku. Volkswagen T-Roc eli valmistajan pelinavaus kompaktien katumaasturien luokkaan otti lopulta kauan aikaa – näin ulkopuolisesta vaikuttaa siltä kuin saksalaiskonserni olisi reagoinut SUV-buumiin vasta, kun Nissan Qashqain suosio lähti rakettimaiseen nousuun viime vuosikymmenen lopulla. Nyt Wolfsburgissa päästään vihdoinkin korjaamaan kehitystyön hedelmiä. T-Roc on vain yksi osa Volkswagenin rintamalinjasta, johon kuuluvat jo esitelty, isompi Tiguan kahdella eri koripituudella sekä myöhemmin tänä vuonna nähtävä pienempi T-Cross. Etenkin viimeksi mainitut ovat läheistä sukua Seatin ja Škodan vastaaville malleille. Niinpä jälkikäteen ajatellen tuntuu hieman erikoiselta, ettei vuonna 2009 esitellystä Skoda Yetistä, joka osoittautui mainioksi automalliksi, leivottu omaa VW-versiotaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Trendikkyys tarjouksessa Koeajoimme T-Rocin huippumallin heti tuoreeltaan kun ensimmäiset autot olivat maassa, ja nyt oli vuorossa versio, jonka odotetaan iskevän toden teolla kiilaa tuon edellä mainitun japanilaismaasturin vuosikausia jatkuneeseen yksinvaltiuteen. T-Roc -mallisto lähtee liikkeelle yksilitraisella ahdetulla bensakoneella, jolla hinta on saatu puristettua kohtuulliseen 23 363 euroon. Koeajamamme Style-versio nostaa perushinnan 25 700 euroon, joka on linjassa Qashqain suosituimman mallin, 1.2 Acentan kanssa. Vertailukohtaa voi toki hakea myös valmistajan lähimpään henkilöautomalliin eli Volkswagen Golfiin, joka lähes samantehoisella moottorilla ja samankaltaisella varustetasolla on niin ikään T-Rocin hintakumppani. Villimpi viistoperä Golfiin verrattuna T-Rocin ostaja saa tietysti kaikki katumaasturin edut, kuten helpomman kulun autoon ja maavaran, joka ei heti kapsahda kaupungin hidastetöyssyihin tai mökkitien kiperiin kiviin. Kaupan päälle tulee myös hieman vaikeammin määriteltävä asia, nimittäin ulkonäkö. Kun sivuutetaan subjektiiviset näkökulmat, jäljelle jää eräs selvä eroavaisuus Golfiin verrattuna, nimittäin tietty trendikkyys. Mielikuvituksellisemmat korin detaljit, kaksivärisyyden vaihtoehdot ja vaikkapa korin väriä myötäilevä kojelaudan osuus saavat miettimään, miltä Golf näyttäisikään samoilla somisteilla. SUV-luokassa T-Roc puolestaan edustaa henkilöautomaisinta päätä. Etenkin viisto takalasi saa auton näyttämään aivan katumaasturin alustalle nostetulta hatchbackiltä. Mielikuva kuitenkin katoaa, kun autoon kapuaa sisään. Sisältä SUV Ajoasento ja ohjaamon mittasuhteet nimittäin viittaavat enemmänkin sinne katumaasturipuolelle: kojelauta jää jyhkeänä ylös, mikä saa puolestaan ikkunat näyttämään tavallista matalammilta. Sinänsä hallintalaitteet ovat miltei identtiset Golfin kanssa, eli erinomaisen toimivat. Ajoasento toki on korkeampi, ja tilan tuntua löytyy etenkin jaloille mukavasti. Myös takatilat ovat vähintään samaa tasoa kuin väljimmissä alemman keskiluokan henkilöautoissa. Jopa kaksi 190-senttistä mahtuu peräkkäin istumaan niin polvi-, pään- kuin varvastilojenkin puolesta. Matkustusmukavuutta rajoittaviksi tekijöiksi jäävätkin heikko reisituki ja melko pystyyn asennettu takaistuimen selkänoja. Tavaratilassa muunneltavuus on niin ikään mietittyä: välipohja asettuu kahteen eri tasoon, ja kontin syvyyden ansiosta toiminto on myös aidosti käyttökelpoinen. Laajennus vaakatasoon ja suksiluukku on myös muistettu ottaa suunnittelussa huomioon. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mutkaton manuaali Vaikka yhä suurempi osa suomalaisautoilijoista valitsee uuteen kulkupeliinsä automaattivaihteiston, se ei välttämättä aina ole kaikkein harmittomin vaihtoehto. Olemme lukuisissa VW-konsernin autoissa moittineet DSG-kaksoiskytkinvaihteiston viiveitä liikkeelle lähdettäessä, jolloin moottorien hienot ominaisuudet menevät tavallaan hukkaan. Manuaalivaihteiston kanssa tästä ei luonnollisesti ole tietoakaan. 1.0 TSI on erinomaisen nöyrä kumppani, ja kaiken lisäksi käyntiääneltään ihastuttavan vaimea. Jopa niin, että kolmisylinteristen tapaan käyttöön jää helposti liian pieni vaihde – katsaus vaihdeopastimeen on siis aika ajoin tarpeen. Kaiken kaikkiaan suorituskyky peittoaa kaikissa tilanteissa samanlaisilla paperiarvoilla varustetun Qashqain alakierroksiltaan nuhaisen 1,2-litraisen moottorin selvästi. Korkealla sijaitsevaa vaihteenvalitsintakin on ilo käyttää. Haastaja hitiksi T-Roc on sen verran tasapainoinen kokonaisuus, että moitteet jäävät lähinnä kauneusvirheiksi. Katumaastureista tuttu keikkuminen on melko selvästi läsnä, ja alusta kolahtelee terävämmissä töyssyissä alemman keskiluokan yleiseen tapaan. Näissä myös tärinää tuntuu, mutta isommissa heitoissa meno on jo sopivan pehmeää. Yhtä kaikki: yhdistettynä todella kevyeen ohjaukseen, joka toki jämäköityy maantieajossa, juuri tämä moottori- ja vaihteistovaihtoehto tekee T-Rocista oivallisen yleiskumppanin useimmille autoilijoille. Odotammekin tulevia myyntitilastoja innolla: mistä katumaasturiuutuudesta leivotaankaan seuraava suomalaisten suosikkiauto? Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Lisätietoja: www.volkswagen.fi/t-roc Volkswagen T-Roc Style 1.0 TSI 85 kW Hinta alkaen 25 700 € Koeajetun auton hinta varusteineen 30 568 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 85 kW (115 hv), 5000–5500 r/min Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min) Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,1 s Huippunopeus 187 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 117 g/km Mitat pituus 4234 mm, leveys 1819 mm, korkeus 1573 mm, akseliväli 2590 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku